Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tilvænning hund til høns?  (Læst 11985 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline loddiDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Tilvænning hund til høns?
« Dato: 22 April , 2013, 09:36 »
Nu har vi været hønseejer i 2 uger og hvor det bare går godt. Vores kære Isa brown høns kan både "aes" og løftes op nu. Igår fik de lov til, at gå frit i haven for første gang og sikke et hit  ;)

Nu skal jeg igang med, at tilvænne vores kære 4-årige shar pei til hønsene. Siden vi har fået dem har hun gået i fast line i haven, da hun ellers vil løbe rundt om hønsegården og drille dem. Det virker til, at hun kun vil "drille" dem.
Jeg har de sidste to dage trænet hende i kort line og gået frem og tilbage mod hønsegården. Det går ganske fint indtil jeg slipper linen, så begynder hun, at drille dem ved, at løbe rundt om gården.
Hun er en rigtig drillepind, så jeg sørger gode råd, hvordan jeg bedst kan tilvænne hende til hønsene. Det skal siges, at hun bliver trænet med både positiv og negativ træning, da det er en race, som SKAL mærke, hvem der bestemmer.

Mon hønsene selv kan lure, hvor lang hendes faste line er, hvis jeg slipper dem fri i haven, mens hun går i fast line?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Tilvænning hund til høns?
« Svar #1 Dato: 22 April , 2013, 10:10 »
Ja - høns lurer hurtigt af, at hunden er i line - sådan er det i hvrt fald her, hvis der kommer en fremmed hund på besøg.

Jeg kender ikke din hunderace, men jeg fik et rigtigt godt råd af Gunni Schliemann i sin tid, da jeg skulle sætte hund og høns sammen. Tag en høne og lad hunden snuse den godt og grundigt igennem, mens du sidder med hønen og fortæller hunden, at den der fjerting er altså DIN! Min damatiner var meget interesseret i snuseriet - hønen ikke så meget ::), men rådet virkede. Hunden fandt ud af, hvad det var for en tingest og hvordan den lugtede og høns og hund har gået fredeligt sammen her siden.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline jeanniejuul

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 112
Sv: Tilvænning hund til høns?
« Svar #2 Dato: 22 April , 2013, 10:25 »
Her har vi gjort præcis det samme, både med høns og ænder.

Og nu har vi to labrador (som begge kommer fra meget jagt glade forældre dyr) som går side om side med både høns ænder.
Vores tre ænder komme tit forbi i haven og de er fuldstændig ligeglade med hundene og omvendt..!

Og vores hunde fik lov at snuse og slikke under vores kontrol og så var det ligesom det..

Pøj pøj med det /o
Bedste hilsner Jeannie

Oasen midt i byen, med høns, ænder og to dejlige labradore :-)

Offline loddiDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Tilvænning hund til høns?
« Svar #3 Dato: 22 April , 2013, 11:04 »
Tak for rådene.
Jeg har ladet hønsene gå frit i haven her til formiddag og sat hunden i fast line. Hønsene lurede hurtigt, hvor lang snoren var, selvom de er frygtelig nysgerrige! Hunden fik ros når hun slappede af og ris når hun forsøgte, at jagte dem.

Jeg prøvede efter hunden var faldet til ro (efter ca. 30 min), at tage den roligste høne og lade hunden snuse til hende, men det gik IKKE godt!. Det vidste sig nemlig, at hunden vil bide efter den, selvom hønen var HELT rolig..... hmmmmm.....

Det bliver vist en svær omgang, men jeg tror stadig på det :)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Tilvænning hund til høns?
« Svar #4 Dato: 22 April , 2013, 11:28 »
Her hos os virkede projekt "undersøg en høne" første gang, men nu er det også en dalmatiner og en meget rolig en af slagsen - de plettede har absolut INTET jagtinstinkt - i dit tilfælde skal du nok forsøge...måske mange gange...inden den finder ud af at snuse og ikke bide, og måske skal der også mange fange Fy til, før hunden ikke løber efter hønen (det er i hvert fald ikke drillerier, hvis den vil bide hønen).

Jeg tror, at du gør det rigtige, ved at lade hønsene gå frit og lære hunden at være rolig, mens den har line på - hvis hønsene er lukket inde i hønsegården og hunden fiser rundt udenfor, så forstår jeg godt, at den kasse med høns er vild spændende "at drille" eller skræmme op.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Tilvænning hund til høns?
« Svar #5 Dato: 22 April , 2013, 13:40 »
Du skal bare gøre dig selv klart hvad konsekvenserne kan være. Herhjemme kan det ikke lade sig gøre, for min korthårede hønsehund kan ikke skelne mellem hvad der er jagtbart og hvad der er fars høns. Men bare man er klar over det så kan man tage sine forholdsregler
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Tilvænning hund til høns?
« Svar #6 Dato: 22 April , 2013, 14:54 »
Hubert hønsehund og jeg har diskuteret ejerforholdet og jagtbarheden på mors høns, og det er afgjort til min favør...
Jeg blev så hidsig at jeg tævede ham med en stor kylling han havde slået ihjel, og derefter var sagen afgjort,,, Nu stjæler han kun deres foder
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Tilvænning hund til høns?
« Svar #7 Dato: 22 April , 2013, 16:15 »
Her er hunden ligeglad med hønsene, men hun vil meget gerne spise det høm-høm.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Tilvænning hund til høns?
« Svar #8 Dato: 22 April , 2013, 18:13 »
jeg har også en dalmatiner og en labrador som har været med kæresten på jagt. labradoren henter gerne en fugl når den bliver skudt på matriklen.
der er nu lidt jagt gen i min ellers dovne dalmatiner. hun elsker at jage mus og rotter og er ekspert til det /o

 
mine hunde mente bestemt det måtte være levende foder da vi fik ænder. de så dem rigtig mange gange gennem hegnet til de til sidst virkede ligeglade. og en dag lukkede vi dem bare ind til ænderne. de ænsede dem slet ikke.

da vi så nogle år senere fik høns var hundene også lidt på dupperne, men der gik ikke lang tid før de også gik sammen med hønsene.

nu kan hundene selv lade helt små daggamle kyllinger og ællinger være - uden opsyn. det gik ikke det første år eller to.

jeg ved der er mange der har jagthunde og høns i haven som hunden går sammen med, uden det giver problemer.

jeg havde engang en hund der stak af hjemmefra og jagtede og nedlagte dyr i skoven. (den blev aflivet pga det)
men hjemme i haven gik den sammen med 100 høns/haner og kyllinger. hun kunne enda finde på at gå rundt med kyllingerne i munden uden at skade dem.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Tilvænning hund til høns?
« Svar #9 Dato: 22 April , 2013, 18:23 »
Tanja S.B. har en eminent jagthund - Else - som til dagligt går sammen med hønsene og aldrig kunne drømme om at gøre dem noget.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Tilvænning hund til høns?
« Svar #10 Dato: 22 April , 2013, 20:22 »
Tanja S.B. har en eminent jagthund - Else - som til dagligt går sammen med hønsene og aldrig kunne drømme om at gøre dem noget.

Tak Helle <. hun er jo også en hønsehund - betyder det ikke at man skal passe på hønsene? ;)



Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Tilvænning hund til høns?
« Svar #11 Dato: 22 April , 2013, 20:30 »
Tak Helle <. hun er jo også en hønsehund - betyder det ikke at man skal passe på hønsene? ;)





Ikke herhjemme :-) Men man hjælper rigtig gerne med og finde høns der er blevet væk  ;D ;D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline frydensberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
    • frydensberg-billing
Sv: Tilvænning hund til høns?
« Svar #12 Dato: 22 April , 2013, 21:26 »
Vi har en labradorhvalp, han er nu ved at være 5 måneder.
Han kan gå sammen med vores 5 høner og 9 kyllinger i haven uden problemer. Dog vil han ind i mellem gerne snuser lidt nærmere, det gider hønsene ikke ;D.
Jeg tog ham med i haven til høns og kaniner, fra han var 8 uger gammel, -og der var sådan et par lys sussex og maran madammer MEGET store og skræmmende for sådan en lille hund. Jeg tror det er derfor han har en stor respekt for dem nu.
Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
0,1 british shorthair kat, Karma
1,0 Vapset sort labrador hvalp, Kaos
5,5 dværgvædder kaniner, gulrød og satin
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor
3,6 store wyandot kyllinger

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Tilvænning hund til høns?
« Svar #13 Dato: 22 April , 2013, 21:49 »
LoddiDK, min Else har engang fået bank af en skruk :-\ Efter det var hun færdig med at gå ind i hønsehuset og stjæle æg. Nu stjæler hun kun madresterne i gården /o

Måske du kunne installere en skruk, så skal hunden nok lære ikke at drille :police:
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline loddiDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Tilvænning hund til høns?
« Svar #14 Dato: 22 April , 2013, 21:59 »
Jeg har fået trænet med hunden flere gange idag. Det endte med, at hun kunne gå en meter fra dem MED fast line på. Hver gang hun forsøgte, at bide ud efter dem fik hun en gang vand. Det synes hun bestemt ikke var sjovt! Positiv træning med godbidder virker ikke på vores hunderace. De ignorere nemlig alle godbidder, hvis de er interesseret i noget andet!
Dog er hønsene slet ikke bange for hende, så det hjælper da en del på træningen.

Nu er det bare, at træne, træne, træne og træne.... og så håbe på, at det virker i den sidste ende. Har desværre ikke en høne jeg kan banke hende med eller hænge i hendes halsbånd ;)
Og vil være rigtig ked af, at én af vore kære høns skal ende som hundefoder!