Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hundeangreb  (Læst 36810 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Hundeangreb
« Dato: 10 April , 2013, 16:35 »
Jeg er SÅ rystet og ked af det. Jeg høre larm i hønsehuset og skynder mig hen til døren, der ligger 2 dræbte høner og 4 er skadet. 2 mere er skadet i hønsehuset og 2 store møgkøtere sidder og ser stolte ud.
Hvad gør jeg nu, ud over jeg har skyndt mig at aflive de stakkels skambidte og skadet høns?

Jeg har optaget og taget billeder af hundene, og ved hvem ejerene er kan jeg kræver erstatning for tabet af alle mine avlsdyr og dyrlæge regning til de der nu sidder og bløder?

Ingen hemmelighed at lå jeg inde med et skydevåben, blev de skudt på stedet

Delt emne
var Sv: Ændring af Mark og Vejfredsloven
Finn/admin
« Senest Redigeret: 10 April , 2013, 18:52 Fra Finn Jensen »
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Sv: Ændring af Mark og Vejfredsloven
« Svar #1 Dato: 10 April , 2013, 16:51 »
Åh nej Janni. Ja, selvfølgelig kan du få erstatning. Ingen tvivl om det. Både erstatning for de dræbte dyr og for dyrlæge til dem som er tilbage. Ret henvendelse til hundeejeren og forklar at hans forsikring skal betale. Skulle han (i strid mod loven) ikke have en forsikring, så findes der en forsikringsordning for ukendte og uforsikrede hunde. De vil så dække (i første omgang) og så komme til hundeejeren med krav..

Men umådeligt trist er det.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Sv: Ændring af Mark og Vejfredsloven
« Svar #2 Dato: 10 April , 2013, 17:14 »
Hvor frygteligt Janni :'( stakkels, stakkels høns og stakkels, stakkels dig *t

Skal du nu leve med frygten om, at det kan ske igen, eller var noget åbent, som ikke skulle være åben?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Sv: Ændring af Mark og Vejfredsloven
« Svar #3 Dato: 10 April , 2013, 17:20 »
*t Janni. Det var skrækkeligt. Godt du kunne hjælpe de stakkels hønsepiger på vej. Jeg er enig med Finn: selvfølgelig skal hundeejeren erstatte dine høns + betale dyrlægeregningen.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Sv: Ændring af Mark og Vejfredsloven
« Svar #4 Dato: 10 April , 2013, 17:36 »
Jeg ryster så meget på mine hænder at jeg næsten ikke kan skrive, eller se igennem de tåre der triller ned af mine kinder, men i skal bare vide jeres ord luner og trøster mere end i aner.
Jeg er så rasende som jeg ikke kan huske jeg nogen sinde har været, og så inderligt ked af de stakkel dyr måtte være så skræmte, og have så frygteligte smerter inden jeg har hjulpet dem i fjerhimmlen.

Tilmed har de snappet os i armene da vi forsøgte at få dem væk fra de dyr de var igang med at æde.

Jeg kan slet ikke tænke klart, og har kun taget billeder og optaget hundene da de var på vej væk fra dyrene og løb efter Thomas.

Det er desværre hverken første eller anden gang de hunde er løse og vi har flere gange påtalt det til ejeren, men nu er så gået galt.

Jeg har kun et hurtigt overblik, og tror 1 høne og 1 hane er sluppet. Guskelov, kunne de ikke komme ind til mine kyllinger og gæslinger.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sv: Ændring af Mark og Vejfredsloven
« Svar #5 Dato: 10 April , 2013, 17:37 »
Okay det var en barsk omgang Hønehuset. Jeg ville også have skudt dem hvis det var mig og jeg havde haft et våben.

Men skal de hunde så egentligt ikke aflives i følge lovgivningen, når de har skambidt og endda aflivet andre husdyr ?? Eller gælder lovgivningen kun når en hund bider en anden hund eller bider et menneske ??
« Senest Redigeret: 10 April , 2013, 17:38 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline mikkel andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 102
    • www.nfdb.dk
Sv: Sv: Ændring af Mark og Vejfredsloven
« Svar #6 Dato: 10 April , 2013, 18:01 »

Har du brug for hjælp siger du til Jannie,jeg bor jo ikke mange km fra dig.
Vil se resultatet af min Avl, derfor kapflyver jeg mine brevduer den mest spændende måde at have dyr på.

At se en due lande som den første, en smuk morgen er livet.

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Sv: Ændring af Mark og Vejfredsloven
« Svar #7 Dato: 10 April , 2013, 18:02 »
Ifølge mark og vejfredsloven gælder erstatningspligten IKKE for hunde...  :o Det må vel være fordi det er reguleret i hundeloven, eller?  ???

HUSK at fortælle politiet at de bed/angreb jer da I prøvede at optage dem. Det er en ganske betydelig information!  :police:

Hundelovens §3 Stk. 3. "Uden for byer og områder med bymæssig bebyggelse påhviler det besidderen af en hund at drage omsorg for, at den ikke strejfer om."

Hundelovens §6 "Det påhviler besidderen af en hund at træffe de foranstaltninger, der efter forholdene må anses påkrævet for at forebygge, at hunden volder andre skade."

Hundelovens §6 Stk. 5 "Hvis en hund ved et overfald har skambidt et menneske eller en anden hund, skal politidirektøren lade hunden aflive."

Hundelovens §8. "Besidderen af en hund er forpligtet til at erstatte den skade, hunden forvolder. "

Ingen tvivl om at der skal ydes erstatning, men politiet vil næppe kræve hundene aflivet, med mindre det betegnes som skambidning at I blev bidt i hænderne...
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Sv: Ændring af Mark og Vejfredsloven
« Svar #8 Dato: 10 April , 2013, 18:21 »
Undskyld hvis jeg vrøvler, men de har jo rent faktisk knurret og bidt i Thomas. Kun fordi han havde tyk jakke og tyk trøje på  er der heldigvis kun tandmærker.
Den blev ved at holde og knurre og jeg slog den med en skolv for at hjælpe Thomas. Den anden forsøgte at bide mig, men jeg slog også den og Thomas råbte så meget at jeg selv var ved at pis.. i bukserne. Og så slap de.
Min lille datter på 1 år lå udenfor på den anden side af gårdspladsen og sov i barnevogn, og heldigvis var det hønsne og ikke mine unger det gik ud over. Men hold da kæft (undskyld tonen) hvor er jeg chokket over situationen. De 2 store unger og jeg var lige kommet ind, efter vi havde været ude og lege og trille en tur med Silke. De spurgte om de måtte blive ude og lege og jeg sagde nej fordi det var begyndt at regne, så det var bedre vi gik ind og hyggede.
Tænk hvis de havde været derude alene......
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Sv: Ændring af Mark og Vejfredsloven
« Svar #9 Dato: 10 April , 2013, 18:25 »
Tvivler stærkt på hundene havde angrebet børn. De kan dog skelne mellem dyr og mennesker, men risikoen er der naturligvis...

Få dokumenteret bidmærkerne - Tag billeder - Smut forbi vagtlægen - Gør et eller andet for at dokumentere de har bidt og meddel det til politiet. Hvis de har angrebet/skambidt mennesker så SKAL politimesteren lade dem aflive i henhold til hundeloven...
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Sv: Ændring af Mark og Vejfredsloven
« Svar #10 Dato: 10 April , 2013, 18:28 »
Hvad var det for slags hunde, Hønehuset ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Sv: Ændring af Mark og Vejfredsloven
« Svar #11 Dato: 10 April , 2013, 18:43 »
Janni, åh for pokker da også. Jeg føler mig dig, det må have været en gyselig oplevelse! Jeg ville melde ejeren til politiet på stedet. Eller det vil sige. Jeg ville nok ringe til ejeren og foreligge sagen, og hvis ejeren var afvisende, ville jeg ikke tøve et sekund med at anmelde episoden til politiet. De lyder som nogle skrækkelige hunde, og hunde der angriber mennesker er ikke sagen (heller ikke dem der angriber dyr).

Hvor mange mistede du af din samlede flok?

Sidste sommer havde jeg "besøg" af to tæppetissere fra lejrskolen vi har som nabo, og som var stukket af. De jog hønsene i alle retninger inde i vores private have. Min ene hane endte i havedammen (høns kan svømme!), tykke Nuggi gemte sig i værkstedet på en hylde i en reol og Donna lå skræmt fra vid og sans i et levende hegn. Det var også en stor forskrækkelse, men heldigvis var hundene så små, at de ikke nåede at gøre andet end at skræmme mine høns.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Hundeangreb
« Svar #12 Dato: 10 April , 2013, 19:27 »
Jeg kan ikke huske hvad racen hedder, men det er en ægte slædehund han hund. Og den anden er en kæmpe kryds agtig-kamphund.

Alle mine store smukke og håndtamme Brahma i guld/sortbåndet er bidt ihjel. Og hvis jeg er heldig overlever 1,1 sort dværg Brahma( ja ja ikke godkendt herhjemme, men netop jo derfor sjov at arbejde med)
Jeg er så tudefærdig over mine store Brahmaer, mine unger kunne aer og nusse med dem og alle oppe fra landsbyen kommer helt ned af markvejen,  for at kigge på dem.
Børnebørne fra præstegården var hjemme fra Sjælland i påskeferien og hele familien med alle voksne og børn var ude at gå tur og nede for at se til hønsne.
 Alle ungerne fra landsbyen vil så gerne ned og se vores høns osv. De plejer jo at komme med ind og kigge i rugemaskinen og holde kyllerne. Det bliver dælme tungt at forklare når de står ude ved hegnet og spørger hvor hønsne er henne :'( :-\

Det er politianmeldt og der bliver en mere detaljeret afhøring. Indtil der er det mig der hænger på dyrlægeregningen. Og nu har jeg så lige haft talt med dyrlægevagten for at få lidt antibiotika til de der er i live. Han må ikke udskrive medicin uden at komme ud og tilse dyrene- Dejligt billigt :o

Jeg har faktisk også medlidenhed med de 2 hunde for det er trods alt ikke dem der er skyld i dårlig/ingen opdragelse.
Vi har flere gange nævnt for ejeren at de jo en skønne dag kunne rende ud foran en bil oppe på landevejen og komme slemt til skade, eller hvis de lander på forruden gøre voldsomme skader på uskyldige mennesker. Gid man kunne tvangsfjerne de arme dyr.

Nå, men jeg er ved at fordøje oplevelsen, og lige nu er jeg bare så bitter og ked.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hundeangreb
« Svar #13 Dato: 10 April , 2013, 19:32 »
Åh nej Janni. Jeg ved jo hvor glad du er for dine dyr. Det må have været forfærdeligt.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 832
Sv: Hundeangreb
« Svar #14 Dato: 10 April , 2013, 19:58 »
Frygtelig oplevelse for jer,  *b *l *t
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.