Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ilder.  (Læst 7377 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Ilder.
« Dato: 31 Januar , 2009, 17:56 »
Ilderen - det modbydelige møjkræ.

Jeg ville lige ned idag og se hvor tyk is der var på vores sø, så jeg trak i det gode varme tøj og gik ned ad vores markvej mod søen. Jeg var kun lige kommet 20 meter ind i vores skov, så hører jeg noget pusle mindre end en meter fra mig, jeg vender mig rundt og ser til min store forundring en ilder komme op af et hul i jorden. Huller var ikke meget større end to eller tre musehuller, så det så for mig helt forkert ud. Den krøp et par meter væk, men blev så siddende og kiggede på mig. Jeg ringede straks efter min far, så han kunne komme med jagtgeværet. Han tog uheldigvis ikke telefonen, så jeg stod og ventede på hvad den nu ville gøre. Den blev siddende helt stille indtil jeg igen tog telefonen for at ringe, da krøb den ned i et hul, og forsvandt.
Straks benyttede jeg chancen og spænede hjemad, for i det mindste at hente en hund til stedet der ville kunne fange kræet. Jeg kom hjem og fik fat i hunden og løb tilbage, men sagde dog til min far at han skulle finde geværet, så han kom så bag efter mig derned. Jeg stod længe og ventede mens hunden afsøgte området, som jeg snart opdagede var fuld at huller og gange der lå lige under jorden. Desværre fik vi ingen Ilder i dag, men nu ved vi hvor den har slået sig ned, så jeg har nu sat en fælde til den, så vi håber at den går i den en af de nærmeste dage :)...

Det ville jo være kønt hvis jeg startede ud med at få nye høns, og så hvis den skulle til at bruge dem som mellemmåltider ;)...

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Ilder.
« Svar #1 Dato: 31 Januar , 2009, 21:04 »
Ja stødte jeg på sådan en fætter ville jeg nu lade den være så længe den intet har gjort mine dyr  ;)

Og så vidt jeg ved må man ikke gøre noget ved dem så længe de ikke har været skadevoldende, og ikke er inden for 25 meter af bebyggelse.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ilder.
« Svar #2 Dato: 31 Januar , 2009, 22:25 »
Ilderen må reguleres året rundt som skadevoldenede vildt. Det vil sige at den må fanges i fælder indtil 25 meter fra bebyggelse, og den må også skydes. :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ilder.
« Svar #3 Dato: 31 Januar , 2009, 22:46 »
Der står følgende i min jagtbog. (Vildt og jagt i Danmark) Under jagtlovgivningen.

Stk 1. I forsvarlig indhegninger med fjerkræ, herunder indhegninger med fasaner, agerhøns eller andefugle må ræv, husmår og ilder reguleres året rundt.

Stk 2. I en afstand af indtil 25 meter fra de indhægninger der er nævnt i stykker 1, må ræv, husmår og ilder reguleres året rundt ved brug af fælder.

Stk 3. I bebyggelse og i en afstand af indtil 25 meter fra bebyggelse i indhegnede haver samt pelsdyrefarme må ræv, husmår og ilder reguleres året rundt, herunder der ved brug af fælder.

Så står det ihvertfaldt klart ;D...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Ilder.
« Svar #4 Dato: 31 Januar , 2009, 23:00 »
Sådan Mikkel, du har sgi styr på din jagt-viden  ;)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Ilder.
« Svar #5 Dato: 31 Januar , 2009, 23:06 »
Mikkel er også fra vestkysten.... der får børn ikke en dåbsattest, men et jagttegn  ;)

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Ilder.
« Svar #6 Dato: 31 Januar , 2009, 23:19 »
 :D :D :D Ha ha, super...  ;D
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Ilder.
« Svar #7 Dato: 01 Februar , 2009, 00:22 »
Ja specielt klog omkring jagt er jeg altså ikke, men jeg læser det bare at man ikke må medmindre man oplever problemer.

http://www.skovognatur.dk/DyrOgPlanter/Pattedyr/Rovdyr/Ilder.htm

http://www.skovognatur.dk/Jagt/Vildtforvaltning/Skade/

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Ilder.
« Svar #8 Dato: 01 Februar , 2009, 00:29 »
Havde jeg jagttegn og våben, ville jeg gøre som Mikkel og hans far.
Skyd bæstet.......

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Ilder.
« Svar #9 Dato: 01 Februar , 2009, 00:31 »
Man kan ifølge jagtloven "regulere", for at forebygge skader på bla. husdyr, så den er god nok  ;)

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Ilder.
« Svar #10 Dato: 01 Februar , 2009, 09:43 »
Det er mange år siden jeg tog jagttegn, men som jeg husker det er en af de mere absurde regler, at man skal være fyldt 18 for at måtte "regulere" et skadedyr, mens det er nok at være 16 for at gå på "almindelig" jagt...

Begge dele naturligvis under forudsætning af at man har et gyldigt jagttegn.
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ilder.
« Svar #11 Dato: 01 Februar , 2009, 09:50 »
Det er rigtigt, er ved at tage mit jagttegn nu som den yngste på mit hold. :D...

Det er rigtigt Christian, man kan få sit jagttegn når man er fyldt 16 år, og derefter skyde både kronhjorte, elge og elefanter hvis det er hvad man gider, men for at skyde en skade eller en mink i haven med en salon riffel, eller et stort luftgevær kræver det at man er 18. Syntes selv at det er en meget MEGET underlig regel, for det hænger ikke sammen på nogen måde ;)...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Ilder.
« Svar #12 Dato: 01 Februar , 2009, 12:38 »
Hm, så er reglen stadig sådan. Det er garanteret noget med EU!  ;D

Jeg var også yngste mand på holdet tilbage i vikingetiden, da jeg tog jagttegn. Jeg må også have været eneste matematiker på holdet, for inden vi gik op til prøve, fik vi at vide at på landsplan bestod cirka halvdelen første gang, og da der havde været fire oppe til prøve og de var dumpet allesammen, blev stemningen mere positiv blandt os resterende, for så steg chancerne for at bestå for resten af os, var holdningen! ::)

Det kan nu også være vanskeligt at kende forskel på sandsynlighed og udfald...

Held og lykke med reguleringen, var det mig, der fandt et ilderhul så tæt på min hønsegård ville jeg også reagere proaktivt.
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Ilder.
« Svar #13 Dato: 01 Februar , 2009, 18:17 »
Mikkel er også fra vestkysten.... der får børn ikke en dåbsattest, men et jagttegn  ;)

Det er rigtigt er fjerde eller femte generation af jægere i familien :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Ilder.
« Svar #14 Dato: 01 Februar , 2009, 19:29 »
Mikkel du skyder lige det bæst, ellers sender jeg ikke de skånske over til dig  ;) De skal ikke spises af den, nej, han må finde sit måltid et andet sted  :P