Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ægge priser  (Læst 17686 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ravennest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 57
Sv: ægge priser
« Svar #15 Dato: 05 Januar , 2009, 23:48 »
Wanda det har du på sin ret i men det kan nok bare ikke gøres ret meget billigere hvis der skal være en økonomisk sammenhægn-- prøv at se en sølle lakrids pibe koster 3kr så er det da ikke for meget for 1.75 - 2kr pr æg jeg så gerne de skulle være endnu dyrere!!  ;)

Rie Møbjerg

  • Gæst
Sv: ægge priser
« Svar #16 Dato: 06 Januar , 2009, 07:26 »
Vedr Salmonellakontrol :
Man tilmelder sig, eller/og  får tilsendt en brochure og noget vejledningsmateriale - men husk at sige du vil have begge dele hos :
Det Danske Fjerkræråd
Trommesalen 5,4 sal
1614 København V
Tlf : 33 25 41 00
E-mail : fjerkraeraad@poultry.dk

Oplysningerne om hvor mange æg der skal udtages, og hvordan æg indsendes, findes også i en vejledning om udtagning af æg og gødning fra konsumægshønsehold som kan fås hos Danish Meat Association på tlf : 33 73 25 00

På Fødevaredirektoratets hjemmeside www.fdir.dk  kan man finde flere informationer om salmonella.

Man får automatiskt et CHR nr nårman tilmeldes. 3 gange om året får du et brev om at nu skal der indsendes æg. Man indsender et antal æg, som svarer til det antal høns man har. F.eks skal du indsende 20 æg hvis du har mellem 25 - 29 og hvis du har mellem 200 - 499 ( ;-)) 60 æg. Så det ligger et sted der imellem.

Hvert æg koster 15,50 + moms. Hvis du har stalddørssalg med indtil de 500 høner på CHR-niveau afholder Fødevarestyrelsen 75 % af udgiften. Man betaler selv resten. Der er ingen medfinanciering for hobbyhønseavlere.

Du må ikke bruge brugte æggebakker og der skal være dato for mindste holdbarhed, som højst må være 28 dage.

Vi løser problemer med datomærkining, ved at vi har et ophæng hvor der står at vores æg højst er 2 døgn gamle. Det er meget sjældent vores æg bliver ældre, og så sætter vi et mærkat på. Vi har købt et lille skur i Dagli Brugsen hvor vi sælger æggene fra.
Jeg ville da gerne have lidt mere for mine æg. Men ved også at selv om folk snakker meget om den kvalitet de ønsker, så kan bilen alligevel ikke finde vej, hvis æggene er meget dyrere. vi har omkring 100 æg om dagen. Og leger godt med det, synes det er sjovt og dejligt at lave et godt produkt, at omgås hønsene og at have kundekontakten. Vil også gerne at der er små brug tilbage i det her land, hvor alt er blevet så stort ;-). Liv på landet ikke ? :-).
god Dag Rie.
« Senest Redigeret: 06 Januar , 2009, 07:28 Fra Rie Møbjerg »

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: ægge priser
« Svar #17 Dato: 06 Januar , 2009, 08:56 »
Wanda det har du på sin ret i men det kan nok bare ikke gøres ret meget billigere hvis der skal være en økonomisk sammenhægn-- prøv at se en sølle lakrids pibe koster 3kr så er det da ikke for meget for 1.75 - 2kr pr æg jeg så gerne de skulle være endnu dyrere!!  ;)

Næææ men hvis du nu køber piben på fabrikken, så skal du måske kun af med 50 øre ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Mimi Trædmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 198
  • Vild med hanegal!
Sv: ægge priser
« Svar #18 Dato: 06 Januar , 2009, 09:49 »
jeg tager kr 2 pr æg fordi det er det det koster at lave i foder. Og det er stadig langt billigere end min købmand som tager 32,- for 10 skrabeæg. Foderet er steget meget og det gør selvfølgelig at jeg ikke også vil smide penge efter dem som vil have mine æg-når jeg så ellers har nogle i overskud. Og så er det jo ikke dværgæg men store flotte barnevelderæg-he he.
Nu ved jeg ikke hvad i andre fodrer med men hvis man ikke kan få foderet dækket ind ved salg af æg så er der da noget helt galt-og de skal jo osse have mad i den periode af vinteren hvor de ikke lægger æg- samt evt. strøelse, varme, lys og hvad de ellers har behov for-ja så er vi sikkert helt oppe i kr. 5 pr stk.
Nej jeg synes helt sikkert ikke i skal sælge jeres æg for det samme som burhønseæg-vores høns har jo langt bedre betingelser og skulle gerne være både mere friske og velsmagende. Og hvis nogen ikke forstår at værdsætte det så kan de vel lade være at købe dem.
Opdræt af Barneveldere i stor sort og blå dobbeltrandet, samt legbarfarvet barneveldere i dværg. En dejlig labratinerhund,og en skøn abyssinierhunkat.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: ægge priser
« Svar #19 Dato: 06 Januar , 2009, 14:03 »
@ Rie
Tak for de gode oplysninger, pludselig er det ikke så uoverskueligt mere.  :)
Lige et par spørgsmål.
Når jeg har 14 høner (Man betaler vel ikke for haner) så skal jeg altså betale 15.5 * 14 = 217, 3 gange om året. Og så lige plus moms. Og af de 217 betaler fødevarestyrelsen så 75%?
Så kommer det jo stort set ikke til at koste noget....
Er der udgifter til andet? koster CHR nummeret noget? Og hvad er det nu lige et CHR nummer er?
Hvad bruger du i stedet for æggebakker? og hvorfor må man ikke bruge dem?
Skal man både tilmelde sig hos et danske fjerkræråd og danish meat association?

Håbr du kan svare, og igen tak for oplysningerne.  :)

Måske Ries oplysninger skal i leksikon??
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: ægge priser
« Svar #20 Dato: 06 Januar , 2009, 16:49 »
Du må godt bruge æggebakker, de skal bare være nye.

Og tak for dit indlæg Rie  <E
Hilsen Susanne

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: ægge priser
« Svar #21 Dato: 06 Januar , 2009, 17:50 »
Og de skal fragtes i speciale kasser så der ikke tilstøder dem noget undervejs.
(Kan købes hos America-Thisted)
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Jørgen Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 291
Sv: ægge priser
« Svar #22 Dato: 06 Januar , 2009, 18:08 »
Specialkasser??? Er ser ikke også noget med at man kun må sælge hjemmefra?

Mvh    Jørgen

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: ægge priser
« Svar #23 Dato: 06 Januar , 2009, 18:20 »
Og de skal fragtes i speciale kasser så der ikke tilstøder dem noget undervejs.
(Kan købes hos America-Thisted)

Altså når de sendes til kontrol?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: ægge priser
« Svar #24 Dato: 06 Januar , 2009, 18:34 »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: ægge priser
« Svar #25 Dato: 06 Januar , 2009, 19:59 »
Chr = Centralt Husdyrbrugs Register

Et Chr. nummer koster ca. 341 kr. pr år at have.

Du må også medregner portoen, når du skal sende æggene ind  ;) Og den er ikke billig.
« Senest Redigeret: 06 Januar , 2009, 20:02 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: ægge priser
« Svar #26 Dato: 06 Januar , 2009, 22:02 »
Er portoen ikke bare som forsigtigpakke? 173 kr? Eller skal de sendes på en anden måde...?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: ægge priser
« Svar #27 Dato: 06 Januar , 2009, 22:20 »
Lestat - du skriver det koster ca. 341kr pr. år at have chr-nr.

Er det fordi, du regner udgifter til æg-test med?

Vi har haft chr-nr til vores køer i årevis og det koster da ikke noget. Det koster selvfølgelig småbeløb til øremærker, når vi får en kalv engeng imellem, men ellers betaler vi da ikke noget. ???
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: ægge priser
« Svar #28 Dato: 08 Januar , 2009, 12:58 »
@Rie
Tak for nogle rigtig gode brugbare informationer.

Dem jeg "bytter æg for penge" til har også selv sat prisen op til 15 kr. for 6 stk. De siger også at det er verdens bedste æg mine høns lægger/ligger.... hvordan var det nu ? :-\
Lægger for det er en bevægelse ikk ?
Netop når man tænker på hvor kønsløse "butiksæg" ser ud og ikke mindst smager er det da billigt for vores gode haveæg.
Vi spiser også vores æg i rå tilstand på fks. røget sild eller makrel og jeg laver da is.
MVH Lene


Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: ægge priser
« Svar #29 Dato: 08 Januar , 2009, 14:45 »
Hej Søs

Jeg har geder og der giver jeg 341 kr. pr. år for chr. nummer, så kan der måske være andre regler med
andre husdyr, det vil jeg ikke gøre mig klog på  :)
« Senest Redigeret: 08 Januar , 2009, 17:59 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub