Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ruge nu??  (Læst 7946 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jeannejen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 96
Ruge nu??
« Dato: 06 Oktober , 2012, 13:14 »
En af mine høner er desværre blevet skruk. Desværre, fordi jeg synes det er et træls tidspunkt og fordi vores gård ikke endnu er gearet til kyllinger. Desuden er jeg sprit ny hønseriers og synes jeg har arbejdet nok i bidte og syge høns

Nå men jeg har prøvet af afskrukke hende, ved at smide hende ud 100 gange og lukke af til huset, men det hjælper ikke, så tænker hun bare skal have lov.

Problemet er, at hanefar højest ikke har befrugtet æggene, da han ikke har været ret frisk! Så tænker jeg, at jeg måske kan finde nogle rugeæg hun kan ligge på, kombineret med æg fra mine egne, som måske er befrugtet, hvad tænker i?

Er det et lorte-tidspunkt, er jeg for uerfaren???

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Ruge nu??
« Svar #1 Dato: 06 Oktober , 2012, 13:16 »
lad hende da bare ligge på 5-8 æg, af hendes egne, og se hvad der sker, det væreste er at du resikerer at få pip som os andre

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Ruge nu??
« Svar #2 Dato: 06 Oktober , 2012, 13:50 »
Efter min bedste overbevisning er du ikke uerfaren ... hønen gør hele arbejdet både før, imens og efter kyllingerne er klækket - det har hun helt styr på  ;)

Jeg har selv haft en høne, som fik lov til at ruge kyllinger ud sent på året - æggene klækkede i starten af november. Det gik sådan set fint, men jeg syntes, det var lidt bøvlet, eftersom mine høner, som oftest går alene med kyllingerne, og hvis der kommer frost, er der mere end ét sted, man så skal sørge for, at drikkevandet ikke fryser. Desuden er der heller ikke adgang til frisk grønt på den tid af året og ikke så meget dagslys, hvor kyllingerne kan fouragere, så de vil sikkert vokse lidt langsommere end, hvis du får dem i den lyse tid af året.

Jeg kan godt forstå, at det trækker i dig at få kyllinger, når nu én af madammerne absolut vil skrukke og det kan også sagtens lade sig gøre, men hvis det var mig, ville jeg vente - det er også en langt større fornøjelse, når vejret er til, at man selv gider være ude og kan nyde synet af kyllingerne :)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Jeannejen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 96
Sv: Ruge nu??
« Svar #3 Dato: 06 Oktober , 2012, 14:07 »
Hmmm- ved dælme ikke rigtig. Det er første gang, hønen er skruk/skal ruge ud. Har det nogen betydning?

Jeg vil egentlig helst ikke have kyllinger nu, men jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal få hende afskrukket, hun er virkelig vedvarende.

Hvor længe kan æg der er taget fra hende, blive ruget ud (giver det nogen mening) altså hvor længe er der liv i æggene, hvis de er befrugtet, når de ikke ligger under hønen/i varme. Har en masse i køleskabet fra dem og to fra i går- kan de mon bruges.

Åh disse bekymringer :) :)

Offline kirill

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 39
Sv: Ruge nu??
« Svar #4 Dato: 10 Oktober , 2012, 20:00 »
Hej

Vi har lige prøvet for første gang.
2 lagde sig skruk, den ene fik 5 kyllinger for 3 uger siden, den anden har lige klækket 8 kyllinger i går, og det går godt, og skrukken passer dem godt.

Vi har ikke fortrudt at vi har puttet æg under på denne årstid.

Hilsen
Gert
Nu endelig med høns.

0.4 Faverolles
0.3 Lutter
1.2 Barnevelder
0.2 Orpington
0.5 Havehøns af blandede racer

Og derudover
1.0 fantastisk ægtefælle af arabisk herkomst.

Offline Dyre-tossen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 372
  • Der er plads til alle og en hver
Sv: Ruge nu??
« Svar #5 Dato: 10 Oktober , 2012, 20:08 »
jeg har også en skruk som får sine æg på fredag  :D'

På denne årstid syntes jeg ikke man skal give skrukken så mange æg at ligge på da vejret kan skifte fra det ene tidspunkt til det andet -  og hun skulle jo gerne kunne dække alle når hun ikke har hjælp fra solen af  ;)
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ruge nu??
« Svar #6 Dato: 10 Oktober , 2012, 22:05 »
Hvor længe kan æg der er taget fra hende, blive ruget ud (giver det nogen mening) altså hvor længe er der liv i æggene, hvis de er befrugtet, når de ikke ligger under hønen/i varme. Har en masse i køleskabet fra dem og to fra i går- kan de mon bruges.

Det er selvfølgelig ikke optimal opbevaring af rugeæg, men jo - du kan sagtens få kyllinger af æg der har været opbevaret i køleskab uden at blive vendt dagligt, og som måske tilmed har stået med den spidse ende opad. Hvor længe de må have stået i køleskab kan jeg ikke svare på, da mine aldrig har stået mere end 14 dage.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Ruge nu??
« Svar #7 Dato: 11 Oktober , 2012, 11:12 »
Jeg har 9 kyllinger (stor) på 3 ½ uge gående under dv Wyandot. de bo i drivhuset og det går nok, men det var meget nemmere med forårskyllinger som  jeg kunne bare slippe løs i haven uden at  tænke på vejret. Lige nu der snuses og nyses ret voldsomt men  alle kommer op og spise ::)
Jeg samler grønt faktisk overraskende store mængder og de spiser med stor appetit.
Det går, men det var nemmere på forår.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Ruge nu??
« Svar #8 Dato: 11 Oktober , 2012, 11:17 »
Jeg har 9 kyllinger (stor) på 3 ½ uge gående under dv Wyandot. de bo i drivhuset og det går nok, men det var meget nemmere med forårskyllinger som  jeg kunne bare slippe løs i haven uden at  tænke på vejret. Lige nu der snuses og nyses ret voldsomt men  alle kommer op og spise ::)
Jeg samler grønt faktisk overraskende store mængder og de spiser med stor appetit.
Det går, men det var nemmere på forår.

 /o /o /o

Helt enig /o
Kyllinger udruget i foråret vokser meget bedre, og de bliver også meget stærkere så sygdomme undgåes.
Jeg kunne f.eks. aldrig drømme om at lave kyllinger sidst på sommeren /d


Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Ruge nu??
« Svar #9 Dato: 11 Oktober , 2012, 11:31 »
Glemte at navne at  kyllingerne er til slagt. Vil ikke heller drømme om at ruge kyllinger til levehøns om  efterår.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Jeannejen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 96
Ruge nu??
« Svar #10 Dato: 11 Oktober , 2012, 19:31 »
Nu er det jo ikke sådan at jeg lavet dem med vilje! Damen har valgt at lægge sig og har nu lagt på dem i en uge!

Jeg er generelt bare så trætte af de høns, der har ikke været andet en problemer. Syg hane, skruk høne, dårlig mave og nu har jeg netop opdaget at de har utøj igen! Trods rengøring hver dag, og strøgning med tør øko sug- øv hvor er jeg træt af dem:(

Offline Silkemor

  • Bruger
  • Indlæg: 238
Sv: Ruge nu??
« Svar #11 Dato: 11 Oktober , 2012, 19:51 »
Pyha du har godt nok også været uheldig.  :(
Jeg har 3 kyllinger på 3 uger til at gå med deres mor. Hvorvidt de bliver mindre livsdygtige må tiden vise, da det er mine første hjemmelavet kyllinger.  ;)
De går i et lille hus med udgang til lille hønsegård og der ingen af dem der hverken snotter, raller eller lign.  /o Skruken har helt styr på pasningen.  /o
Så jeg regner med en succes.
Smil Anne-Louise

Nu med 1,4 brahma, 1,0 kanin, 1,1 huskatte, 1,0 dejlig mand, 0,1 endnu dejligere datter

Offline Jeannejen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 96
Sv: Ruge nu??
« Svar #12 Dato: 11 Oktober , 2012, 19:54 »
Ja, uheldig! :( så kan du lægge to x overfald fra min søsters hund oveni!!

Ved sku ikke, lige nu er de tæt på salg/slagt! :(

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Ruge nu??
« Svar #13 Dato: 11 Oktober , 2012, 21:54 »
Hej Jeanne.

Jo du har sørme taget din tørn. *t Hvor vidt hønemor kan passe de små i det kolde vejr, er jeg uerfaren til at spå om. Dog gætter jeg på, dyr har instinkterne iorden til at vurdere om det går godt/skidt. Ellers sker der jo ikke noget ved, at hænge en varmelampe op til at hjælpe dem lidt.
Mht. til om æg fra køleskabet kan udruges, kan jeg kun sige, at det kan de. Jeg fik en rugekasse som jeg lige ville teste af, om den nu virkede ordenlig med varme, vende æg osv. inden jeg skulle modtage rigtige rugeæg fra Sjælland, da mine egne høns er for unge til at ligge æg. Jeg havde dog 1 dværghøne, som inden vi fik hende havde gået med hane, og lage æg. Vi havde samlet 9 æg til konsum og havde også lidt konsumæg fra landevejen, som alle stod på køl og bestemt ikke var blevet vendt ( de skulle jo bare spises) Men da maskinen så skulle testes var det lige hvad jeg havde der blev smidt i. Og de blev til kyller, så køleæg dur ;) Men det er nok ikke det bedste at gøre sådan, når nu det er planlagte "ønske-kyller" *f
Held og lykke med projektet, det bliver da rigtig spændende <L *k
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline mschunck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Ruge nu??
« Svar #14 Dato: 12 Oktober , 2012, 09:05 »
Vi har også lige fået kyllinger.

Vi fik dv wyandotter i august, slut. Manden vi købte sagde godt, at den ene var skruk. Det var hun så skramt fra, da hun kom her, men efter en måned, ja, så var den der igen.
Vi valgte at få 6 æg under hende. Vi har ikke selv hane, endnu, og skulle alligevel have en, så hvorfor ikke lave den selv :-)

Igår og i foregårs klækkede 4 fine kylle-ryller. Der er to æg tilbage.
Vi ser, hvordan naturen går sin gang. Hun bor i et kaninbur i carporten. Vi kan åbne, så de kan komme i haven, når de bliver lidt større og ikke putter under mor hele tiden.

mvh Mette