Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Varmepærer i rugemaskine ?  (Læst 21016 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Varmepærer i rugemaskine ?
« Dato: 01 Januar , 2009, 17:23 »
Jeg har fået fat i en stor Primula halvautomatisk rugemaskine (fra 1951  :D ), men den skal have ny termostat, blæser og varmeanordning. 
Min far er elektromekaniker og vil lave en to-strenget relæstyret termostat til at styre varmelegemerne/pærerne. 
Til ventilation har jeg tænkt på nogle af disse : http://www.pc-elektronik.dk/shop/productinfo.asp?id=1450

Jeg kunne godt tænke mig at 2 stk 250W varmepærer til opvarmning.   

?1 : Er der nogen selvbyggere som har brugt denne løsning ?   

?2 : Hvordan er pærerne monteret ?  Hænger de i ledningen eller er fatningen skruet fast ?

?3 : Der skal selvfølgelig bruges keramisk fatning, men hvordan med ledningen ?  Skal den være varmeisoleret og hvis ja, hvor købes der så sådan ledning ?

?4 :  Har I billeder af hvordan I har gjort ?


  Håber at der er nogle der kan hjælpe !

      Tue
« Senest Redigeret: 01 Januar , 2009, 19:48 Fra Tue Diemer »
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: Varmepærer i rugemaskine ?
« Svar #1 Dato: 01 Januar , 2009, 18:00 »
Hej Tue.
Jeg har bygget en klækker i et gammelt køleskab.
Brugte en thermostat købt hos amerika i thisted, og blæseren havde jeg selv.
Ideen med to varmekilder er god, for smutter den ene kan den anden godt holde den tilpas varm indtil næste dag. Jeg brugte to 75 wat elstein varmepærer også fra amerika. Ser lige om jeg ikke kan indsætte et billede hilsen mogens
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Varmepærer i rugemaskine ?
« Svar #2 Dato: 01 Januar , 2009, 19:21 »
Jeg har brugt effektmodstande, men pærer er jo ligesågodt. Jeg har ca. 60 W i en maskine til 25 æg


Husk at termostaten er det absolut vigtigste i en rugemaskine, kan du ikke holde temperaturen stabilt på den rigtige temperatur, så får du aldrig en god rugning. Så med hensyn til termostaten vil jeg også anbefale at du køber en god en, Amerika er et godt bud der.

Umiddelbart lyder 500 W af meget, du kan måske nøjes med mindre og det vil give mindre udsving i temperaturen, hvis du kan det.

Prøv evt. at køre med den ene pære uden termostat (og æg ) og se hvad temperaturen kommer op på der. Så kan du skyde dig ind på en nogenlunde rigtig effekt og så vælge pærerne ud fra det. Hvis du kan nøjes med en mindre pære, så er det ikke noget specielt ved ledningerne, der er jo kun ca. 38 C derinde. Men godt tænkt  ;)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: Varmepærer i rugemaskine ?
« Svar #3 Dato: 01 Januar , 2009, 19:37 »
Hvor stor er rugemaskinen egentlig, har været inde på dit link angående blæsere og er ret sikker på at de ikke er kraftige nok.
Vil anbefale dig at kikke på amerikas hjemmeside, der kan du finde alle reservedele.
Mogens
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: Varmepærer i rugemaskine ?
« Svar #4 Dato: 01 Januar , 2009, 20:33 »
Skabet er frygteligt stort, men virker umiddelbart fremragende isoleret-   Det er faktisk imponerende håndværk, som åbenbart var standard dengang.

Skabet er vist beregnet til max 2000 hønse-æg  :o      Bakkerne virker til at de uden problemer kan tage gåseæg også.

Mht. ventilatorerne så ville det være planen at bruge 2-3 af den viste type - mest af alt for at spare wattage, og også mere økonomisk i indkøb.     Jeg overvejer også at bruge en enkelt ventilator, men så skal det gerne være af samme type som ovennævnte som evt : http://www.sunon.com.tw/products/pdf/ACFAN/A17689.pdf


Men jeg kan så forstå at I har brugt alm ledning uden problemer ?

Mht: termostat så skulle den planlagte vist uden problemer klare sig overfor america's, da vi også vil køre med et backup system med to forsyninger til varmen, og to elektroder til overvågning og styring af temperaturen.   En af min fars hovedopgaver gennem de sidste 26 år har været overvågning, vedligeholdelse og planlægning af systemer til overvågning og regulering af temperatur, tryk osv. på en olie/gas-platform i Nordsøen.   
Dog vil temperaturen dog blive sat til én fast temperatur uden mulighed for regulering.   Heldigvis skal hønse- og gåseæg jo have den samme temperatur.

Egentlig er det kun opvarmningen som vi ikke er helt afklarede med endnu.


Maskinens størrelse er jo totalt overkill, men den kostede kun 150kr, så det var da vist en meget god pris til trods for den forældede elektronik, som vi nu udskifter.   Alle dele (selv de 2 originale kviksølv-termometre og samtlige skruer osv.) var omhyggeligt adskilt og pakket ned, og så har det hele været opmagasineret i x antal år på et halmloft.

Der er et billede nedenfor, dog er de fleste bakker ikke lagt i, og fronten er ikke rengjort endnu.   Og så har vi afmonteret alt elektronik.
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: Varmepærer i rugemaskine ?
« Svar #5 Dato: 01 Januar , 2009, 21:05 »
Det var da ellers lidt af en maskine. Den minder lidt om den første rugemaskine jeg havde mht opbygningen. Den kunne tage ca 750 æg og skulle bruge et varmelegeme på 400 wat, så 2x250 wat er nok ikke helt ved siden af.
Angående blæser, så skal du få den stor nok, ellers kan du ikke få en jævn temperatur i hele skabet.Det var nemlig et problem jeg havde da jeg skulle skifte blæser i min den gamle. Kunne din far ikke bare lave en slags lysdæmper så du på den måde kan regulere hastigheden på blæseren.
mogens
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: Varmepærer i rugemaskine ?
« Svar #6 Dato: 01 Januar , 2009, 21:43 »
OK.  Jeg skal nok sørge for at få et godt luftflow -tak for tippet !

Hvorfor har du ikke din gamle maskine mere ?     Var den for dyr i drift ?
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Varmepærer i rugemaskine ?
« Svar #7 Dato: 02 Januar , 2009, 07:36 »
Ja, det var godtnok en ordentlig maskine. Det er vist et kup du har lavet der. Når den er så stor, så skal du jo op i effekt.

Du kunne evt. overveje at sætte nogle små blæsere op i rummene hvor æggene er, for at sørge for en god luftcirkulation deroppe og så lade den store blæser primært trække varmen væk fra pærerne.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: Varmepærer i rugemaskine ?
« Svar #8 Dato: 02 Januar , 2009, 14:00 »
ja det syntes jeg den var. Og når man så kun skal have nogle hundrede æg ruget ud var der alt for stor kapacitet.
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: Varmepærer i rugemaskine ?
« Svar #9 Dato: 02 Januar , 2009, 17:37 »
ja det syntes jeg den var. Og når man så kun skal have nogle hundrede æg ruget ud var der alt for stor kapacitet.

Det er også det jeg er rigtig nervøs for.    Nu er den heldigvis isoleret med 5+ cm over det hele, så jeg krydser fingre.  Men da overflade-areal/rumfang ratioen jo falder med stigende rumfang, og varmetabet er proportionalt med overfladen, så er den jo ikke dobbelt så dyr som maskine som er ½ så stor (ikke at det er den store trøst)
Ellers har vi talt om at blænde den ene sektion af og fylde den med isoleringsmateriale.

Ellers må jeg starte et lille hobbyrugeri og ruge andre hobby-avleres æg ud  :D     Men det er sikkert ikke engang lovligt med moderne lovgivning..
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: Varmepærer i rugemaskine ?
« Svar #10 Dato: 02 Januar , 2009, 17:47 »
Det var også min plan dengang Tue, men så var det at der kom alle de regler. Jeg solgte derfor min og købte en brugt amerika maskine, der kan tage ca 150 æg og det er rigeligt til mig.
Men det er sjovt at sætte en gammel en i stand.
Jeg skiftede også alt indmad i den. Den var nemlig født med ether membran der skulle styre temperaturen, og det var umuligt at arbejde med. Satte lys i kabinen og en thermorude i så børnene kunne følge med når æggene klækkede
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: Varmepærer i rugemaskine ?
« Svar #11 Dato: 02 Januar , 2009, 18:24 »
Du kunne evt. overveje at sætte nogle små blæsere op i rummene hvor æggene er, for at sørge for en god luftcirkulation deroppe og så lade den store blæser primært trække varmen væk fra pærerne.

Det kunne man overveje, men sådan som maskinen er konstrueret (det kan man ikke se på billedet) tror jeg ikke at det er nødvendigt.  Luften skal forbi æggene for at blive recirkuleret.
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Varmepærer i rugemaskine ?
« Svar #12 Dato: 02 Januar , 2009, 18:29 »
Uden overhovedet at have forstand på rugemaskiner (udover de økologiske), så vil jeg viderebringe hvad en ekspert fortalte mig: Hvis man fylder mindre end ca 2/3 af kapaciteten i en rugemaskine op med æg, er det rigtig svært at styre temperatur og luftfugtighed.

Om det passer, ved jeg ikke, men det er måske en overvejelse værd at fylde mange æg i, hvis man står med en enorm rugemaskine?
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: Varmepærer i rugemaskine ?
« Svar #13 Dato: 02 Januar , 2009, 20:35 »
Uden overhovedet at have forstand på rugemaskiner (udover de økologiske), så vil jeg viderebringe hvad en ekspert fortalte mig: Hvis man fylder mindre end ca 2/3 af kapaciteten i en rugemaskine op med æg, er det rigtig svært at styre temperatur og luftfugtighed.

Om det passer, ved jeg ikke, men det er måske en overvejelse værd at fylde mange æg i, hvis man står med en enorm rugemaskine?

Jeg kan ikke lige se hvad der skulle gøre dette, ud over at æggenes masse naturligvis må stabilisere temperaturen, men i en så stor maskine burde det ikke være så svært hvis der er en ordentlig styring.  Men det vil tiden jo vise.

Angående antallet, så ruger man jo nok flere æg end hvis man havde en maskine til 24 æg - men der er langt op til de 2000!  Jeg skal lige finde ud af om jeg må udruge for andre, hvis der overhovedet er interresse for det.
Ellers har vi planer om at holde gæs, men til det burde kapaciteten vel ligge på omkring 500 æg, så det er jo også helt vildt.
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk

Offline mogens præst

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 155
Sv: Varmepærer i rugemaskine ?
« Svar #14 Dato: 02 Januar , 2009, 20:52 »
Hvis du på et tidspunkt vil bygge en mindre rugemaskine, man kan jo genbruge alle dele fra den gamle er der en bog der hedder årets gang med racehøns af eigil nielsen. Der er det rigtigt godt beskrevet hvordan man gør.
Hilsen mogens
Ps vil gerne se lidt flere fotos når du har fået den op at køre
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får