Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)  (Læst 63394 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JNTS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 334
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #15 Dato: 09 ſeptember , 2012, 23:04 »
Ha ha, nå så forstår jeg bedre Erik  *g
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline bobbe

  • Bruger
  • Indlæg: 38
  • Ny i hønseverden
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #16 Dato: 09 ſeptember , 2012, 23:12 »
@Karina dj
Hvis man klikker på det produktblad der, så står der i punkt 1 at det er diatoméjord...intet andet... så med mindre de tilbageholder oplysninger skulle det være fuldstændig samme produkt som hemexcide.

Diatoméjord, er "bred" betegnelse, kan dække over forskellige typer, derfor henviser Erik til #9..
Nybegynder, med små tegn på "hønsefeber" :)

0,4 Maran (G/K)
0,1 Hund (Schæfer, genbrugs)
2,1 Kat (neu. / internat)
0,1 Chincilla (G/S)
0,2 Nymfeparakit (Grå og hvid)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #17 Dato: 09 ſeptember , 2012, 23:17 »
Hov glemte doseringen - 1 gram pr. 1 kg. foder - (Tør Øko)

Jeg tror lige jeg vil undlade at tilsætte i foderet til vi ved hvad vi faktisk har med at gøre.

Så vidt jeg husker blev der tidligere i tråden skrevet at TØS indeholder mere kalk. Jeg checkede lige de sparsomme oplysninger på OWA Kemi's hjemmeside. Nu overfortolker jeg muligvis, men umiddelbart da jeg så kommentaren om det mere kalk gav det associationer om mindre koncentration af det produkt/indhold vi betaler for i TØS.
Forebyggende dosering med Hemexcide 6 gram pr 1 kg foder.

Forsigtighed tilrådes til vi er til bunds i fakta om disse to produkter.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #18 Dato: 09 ſeptember , 2012, 23:36 »
Ha ha, nå så forstår jeg bedre Erik  *g

Ja. Det er jo lidt af et paradoks, om du vil. Det var derfor at jeg gjorde opmærksom på, at der ikke findes regler uden undtagelser.

Jeg ville aldrig tage for gode varer, hvad en eller anden sælger, står og 'lukker ud' af lovprisninger over det produkt han forsøger at sælge mig. Jeg vil altid bede om tekniske data/beskrivelser/betingelser, som jeg kan gå hjem og vurdere i ro og mag, for derefter at tage en beslutning.

Og da jeg er den lidt faktuelle/tekniske type, kunne jeg ikke drømme om at 'sælge' en af mine kunder noget jeg ikke kan stå inde for. Og det nyder jeg faktisk meget stor respekt for indenfor min lille niche.   
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #19 Dato: 09 ſeptember , 2012, 23:39 »
Ingen andre har i løbet af aftenen tilbudt at tage kontakt til OWA Kemi, så lad os aftale at jeg sender dem en mail og spørger efter sikkerhedsdatablad for Hemexcide.

Jeg vender tilbage når/hvis modtaget.

Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #20 Dato: 09 ſeptember , 2012, 23:45 »
Forespørgsel afsendt.
Mvh
Erik Andersen

karina dj

  • Gæst
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #21 Dato: 10 ſeptember , 2012, 07:16 »
Tak Erik...var hoppet i kanen og kunne ikke følge med længere  ;)

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #22 Dato: 10 ſeptember , 2012, 11:09 »
Der har været en  forsøg i 2006 om Hemexcide og  blodmider som er publiceret i tidsskriftet "Dansk Erhvervsfjerkræ".
http://bibliotek.dk/linkme.php?ccl=lid%3D89215609+og+lok%3D870971
Er der nogen  som tilfældigvis ligger med bladet?
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #23 Dato: 10 ſeptember , 2012, 13:50 »
Hemexcide® som foderadditiv bekæmper mave-tarm parasitter og orme i dyrene. Til fjerkræ anbefales 4 kg Hemexcide® pr. 100 kg. foder i ca. 10 dage ved akutte problemer. Derefter 6 kg. pr. 1 ton foder som forebyggende.

Det står på deres hjemmeside.


Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #24 Dato: 10 ſeptember , 2012, 13:52 »
Hvis der er blandet kalk i Øko Sug, så er det jo klart at det er billigere.

Det er ligesom det billige hønsefoder, der er også meget mere hvede i.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

  • Gæst
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #25 Dato: 10 ſeptember , 2012, 13:54 »
Men er det tilladt at blande kalk i, hvis produktbladet skriver at ndholdet er diatoméjord? Det synes jeg er meget interessant! Ellers bliver folk jo snydt og det er vel næppe lovligt at lave falsk varedeklaration  :P

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #26 Dato: 10 ſeptember , 2012, 21:22 »
Har ikke fået noget tilbage fra OWA Kemi så vi må vente tålmodigt på at finde ud af hvad Hemexcide i grunden er  ;)

Hvis der er blandet kalk i Øko Sug, så er det jo klart at det er billigere.

Det er jo ret logisk.

Der hvor logikken så holder op, er, at der i databladet for TØS er godtgjort for 90 % af indholdet, som ikke er kalk. (Om de sidste 10 % er kalk ved vi ikke i øjeblikket, men jeg spørger gerne producenten.)
Men hvis de sidste 10 % er kalk, som også har en eller anden form for værdi/pris, kan det så forklare at TØS sælges til en pris i omegnen af 50 % af prisen for Hemexcide? Da jeg ikke kender prisen på det eventuelt tilsatte kalk, kan jeg ikke lave en nøjagtig beregning af hvad prisforskellen skulle være. Men til mit eget stillede spørgsmål kan jeg svare et rungende: NEJ - for det hænger ikke sammen.

Jeg har brugt de sidste 1½ time på at støve nettet igennem for at finde yderligere oplysninger om diatomejord/kiselgur, men synes ærligt talt ikke jeg er blevet ret meget klogere. Nettet er godt for oplysninger, men der er sandelig også meget 'støj' på. Mange mener at vide, men ganske få er faktuelle. Men jeg faldt over en kommentar i en af beskrivelserne af brugen af diatomejord - kommentaren var at man nogle gange bruger tilsætningsstoffer for at få diatomejorden til at vedhæfte bedre på skadedyrene. Det fremgik ikke hvilket/hvilke tilsætningsstoffer der var tale om.   
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #27 Dato: 10 ſeptember , 2012, 21:54 »
Nordic Stald Kemi er tilskrevet for at afklare hvad de 'manglende' 10 % er.
Mvh
Erik Andersen

karina dj

  • Gæst
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #28 Dato: 10 ſeptember , 2012, 22:15 »
Stor tak til dig Erik  /o Godt kæmpet!

Går det ikke osse under navnet silicium?

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hemexcide ><Tør Øko Sug (TØS)
« Svar #29 Dato: 10 ſeptember , 2012, 22:37 »
Kært barn, mange navne. Men jeg er ikke stødt på det under det navn. Måske fordi jeg har søgt specielt på diatomejord.

Silicium er jo et grundstof og findes i diatomejord i en forbindelse med ilt (Si02), så det ville være lidt misvisende at kalde produktet Silicium. Ville jeg mene.
Mvh
Erik Andersen