Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Indretning af hønsehus  (Læst 30723 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Indretning af hønsehus
« Dato: 01 Februar , 2008, 17:14 »
Jeg er, og har i et stykke tid været igang med at indrette hønsehus, og lave hønsegård.
Fik lige idag sat nogle flere stolper ned, medens vejret tillod det, for det er da godt nok et herrens vejr.
Hegnet bliver 1,80 m højt, med alm. hønsetråd de øverste 150 cm, og så et kyllingetråd på 60 cm nedenunder, som så bliver gravet ned, specielt på forsiden, hvor ræven har mulighed for at komme til.

Men med selve indretningen af huset, der skal der jo være nogle siddepinde, og her ville jeg gerne høre jer lidt om, hvordan i har gjort, både for at hønsene har det godt, og for at det bliver nemt at gøre rent?
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Indretning af hønsehus
« Svar #1 Dato: 01 Februar , 2008, 17:28 »
Jeg har et bræt under sidepinden og sidepinden er en lægte hvor kanterne er brækket

Hanne

  • Gæst
Sv: Indretning af hønsehus
« Svar #2 Dato: 01 Februar , 2008, 17:32 »
Det lyder bare super spændende Børge!!

Som siddepinde anbefales firkantede lægter, og jeg vil anbefale dig at sætte dem i forskellige højder fra 40 cm over gulvet og opefter. Så er der lidt at vælge imellem for hønsene.

Mange har en plade med lidt sand på under pindene som hælder nedad, således at møget lægger sig i en fin rende der er lige til at rive op.

Jeg har ikke så mange høns, så jeg klarer mig med at lægge savsmuld under, og hvor jeg bare river møget sammen med en lille løvrive ved behov.

Det som jeg egentlig bedst kan li er at lægge sand i bunden for det er meget let at rive møg af. Ulempen med det er at det er for tungt for mig - eller jeg orker ikke længere at grave 6 trillebørfulde tungt sand op af huset, og hente 6 nye hjem og køre det gennem haven og tømme det ud i huset - pyha det gjorde jeg de første to år.
Nu bruger jeg som sagt spåner. en stor blok, som er nberegnet til heste. Den passer lige til mit hus.

En af mine kæpheste er at der ikke er træk på hønsene. Det kan derfpor være en god ide at lave et lille vindfang, der bruder vinden ind af smuthullet. træk er det værste for høns - og jeg har oplevet mange hønseejere med forkølede høns eller høns der nægter at sidde på deres pinde, fordi der trat.

Et godt tip er at tage et fyrfadslys med ind og sætte på gulvet for at tjekke - særligt i det vejr vi har lige nu...

Held og lykke - husk billeder!! ;)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Indretning af hønsehus
« Svar #3 Dato: 02 Februar , 2008, 03:13 »
Tak for jeres svar.
Det gav mig en ide om, hvordan det skal sættes op, så jeg laver nok tre siddepinde, med den laveste omkring 40 cm. fra gulvet, og så den næste 20 cm. højere etc.., og for enden af pindene sætter jeg en plade op, så der ihvertfald ikke kommer træk derfra.
Jeg har gået og spekuleret på, hvordan det nu skulle være, og har gennemsøgt nettet om det, men der fortælles ikke ret meget om lige netop dette emne.
Jeg vil sætte en glat plade under, som så drysses over med fint sand, og tænker på, om ikke man kan sætte en tagrende på foruden, som så opsamler skidtet, men vil nok lige se, hvordan det virker med pladen først, inden jeg begiver mig ud på det med tagrenden.
Sætter nok det hele op med hængsler, så det nemt kan slås op ad muren, når der skal gøres rent.

Billeder følger, når engang jeg bliver færdig med det.  ::)
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Hanne

  • Gæst
Sv: Indretning af hønsehus
« Svar #4 Dato: 02 Februar , 2008, 10:38 »
det lyder rigtig fint Børge!!

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Indretning af hønsehus
« Svar #5 Dato: 02 Februar , 2008, 10:45 »
Det bliver spændende at se Børge. Jeg kan aldrig få nok af inspiration til kommende hønsehuse  :D
Hilsen Susanne

Hanne

  • Gæst
Sv: Indretning af hønsehus
« Svar #6 Dato: 02 Februar , 2008, 10:56 »
Ja det bliver godt når vi får lavet det store billedgalleri - sikke en inspirationskilde. - For det er nemlig svært at finde nogen stader på nettet ;)

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Indretning af hønsehus
« Svar #7 Dato: 02 Februar , 2008, 15:40 »
Det kan jo godt være, at det jeg kommer ud med i første omgang skal laves om, vi har jo aldrig haft høns før, men ideerne skal udføres, så må vi se, om der er noget der skal rettes til senere.

Jeg er også spændt på, om vores æglægningskasser dur, det vil tiden vise.
Nu skal jeg lige have to sorte høns i pleje et par måneder, og de er allerede æglæggende, så Piphans får lov til at komme ud og more sig med dem, kunne jo være sjovt, hvis der var kyllinger til ham, når genboen kommer hjem fra hans 2 måneders "Ferie", *gg
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Indretning af hønsehus
« Svar #8 Dato: 02 Februar , 2008, 17:59 »
Jeg har et stykke Plan eternit under siddepinden der i øvrigt er flytbar, da den er skruet fast på 2 stk. krydsfiner på ca. 30*12-15cm. Prøver at tage billed imorgen
Mine redekasser er kattebakker med låg som er nemme at flytte og rengør.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Brita

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
  • kolde fødder
Sv: Indretning af hønsehus
« Svar #9 Dato: 04 Februar , 2008, 08:58 »
Har perfekt hønsehus med dobbelt vindu ud mod haven og gulvvarme, da det ligger næsten lige over fyrkælderen. Nemt at gøre rent. Bruger grene som siddepinde. De kan bare udskiftes, når de bliver for ulækre. Stiller en op på skrå, så kyllingerne kan hoppe deropad, når de er klar til det. Nogle høns foretrækker at sidde på en kant helt oppe under taget og lægger også æg deroppe. Så må jeg lige redde dem, ellers triller de ned.
Men efter at have været lukket inde i længere tid sidste år, vil de slet ikke derind. De er flyttet ud i stalden. Der er kun et par stykker, der benytter hønsehuset. Det må være kyllinger fra sidste år, som ikke har oplevet at være lukket inde.
Brita

Jens Juhl

  • Gæst
Sv: Indretning af hønsehus
« Svar #10 Dato: 06 Februar , 2008, 17:38 »
Jeg har en almindelig 37 x 56 mm lægte med afslebne kanter til siddepind, og den fungerer fint. Den sidder løst i et par gafler, som sidder på væggen, så kan jeg tage den ned og rense den efter behov. Jeg støer med hampehalm i hele bunden af hønsehuset, det gør det let at muge under dem, og samtidigt iver det en fantastisk god kompost. Jeg blander det hele i min kompostbeholder, og har den bedste havegødning man kan få. Se det hele på www.slottet-i-smoermosen.com
Jens

Offline Christian Ernstsen

  • Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Indlæg: 451
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Indretning af hønsehus
« Svar #11 Dato: 06 Februar , 2008, 19:59 »
Spændende med de forskellige tanker omkring siddepinde og gødning, jeg tror at man ved at tænke sig om kan spare mange rengøringskræfter, så jeg læser meget interesseret med på sidelinien!

Jeg har en almindelig 37 x 56 mm lægte med afslebne kanter til siddepind, og den fungerer fint. Den sidder løst i et par gafler, som sidder på væggen, så kan jeg tage den ned og rense den efter behov. Jeg støer med hampehalm i hele bunden af hønsehuset, det gør det let at muge under dem, og samtidigt iver det en fantastisk god kompost. Jeg blander det hele i min kompostbeholder, og har den bedste havegødning man kan få. Se det hele på www.slottet-i-smoermosen.com
Jens

En sidebemærkning (ikke for at skifte emne): Når man bruger hønsegødning systematisk, er det en god ide at tjekke for fosforniveauet i jorden, hvis planterne efter en årrække begynder at mistrives. Ikke at det behøver at være tilfældet, i let jord suser fosfor og andre næringsstoffer hurtigt videre, men da hønsegødning har et meget højt fosforindhold er der risiko for ophobning af netop fosfor i jorden. Det sagt, så bruger jeg selv hønsegødning i både have og køkkenhave, og har ikke oplevet misvækst endnu (undtagen i sommers, men det var de færreste, der havde supersucces med haverne, mig bekendt!).

Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Indretning af hønsehus
« Svar #12 Dato: 06 Februar , 2008, 23:04 »
Meget interessant, at høre om jeres indretninger med siddepinde.

De første siddepinde, jeg fik lavet i en fart, virkede meget fint, den første nat, men allerede her til aften ville blomster hønerne hellere baske op på en hylde, der sidder helt oppe under loftet, troede ikke de kunne komme derop, men det lykkedes altså, så jeg kan godt se, at jeg skal have et hold pinde mere, og så have hylden lukket af, der kommer foderet nok til at stå.
Alt det jeg laver lige nu er kun midlertidigt, prøver lige at få mine erfaringer, inden jeg laver det stationært,
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Indretning af hønsehus
« Svar #13 Dato: 06 Februar , 2008, 23:36 »
Er der ingen der har en gammeldags hønsestige? Den er god, da alle høns finder den plads der passer dem + at den skrå opstilling gør at ingen høne skider på en anden.

Jeg har forsøgt at vise på tegningen hvordan stigen er sat fast på væggen med kroge eller blot bøjede søm. Så kan den fjernes ved rengøring.

Hilsen Susanne

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Indretning af hønsehus
« Svar #14 Dato: 07 Februar , 2008, 21:04 »
@Susanne
Mine høns holder meget af at sidde hver sin vej så de skulle nok få skidt på hinanden med den løsning.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk