Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: liggenød og økse eller kan hun redes?!  (Læst 6986 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
liggenød og økse eller kan hun redes?!
« Dato: 11 August , 2012, 21:04 »
min høne (hybrid) har det skidt. Er ikke kommet med 1 eneste æg siden hun kom over fældning. Henes kam hænger i 2 dage nu, og hun kommer ikke op i huset mere, søger læ hele tiden. HVis jeg sætter hende på pinden så bliver hun der indtil jeg henter hende ned igen dagen efter.  HUn er meget oppustet i maven. Hendes fjerdrqagt er egentlig pæn  at se på, ingen utøj at se.
hendes klatter er også ret underlige- små æggeformede  men bløde på 2-4 cm  gullige, og så kommer der også noget der ligner diarre. Apetit er væk, drikker sparsomt, dog stadig .
er det liggenød eller noget andet, når jeg kikker omkring kloakken ser jeg ike endet end oppustet område, med let tryk kan man fremprovokere diarre eller noget der ligner det... puuu hvad gør vi? sende hende i hønsehimlen eller andre råd- hjælp hjælp det er synd for hende. :'(
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: liggenød og økse eller kan hun redes?!
« Svar #1 Dato: 11 August , 2012, 21:14 »
Det er meget, meget sjældent, at jeg råder nogen til at sige farvel til en høne, men jeg vil gøre det i dit tilfælde.

Det lyder til, at hønen har en betændelse i tarme eller æggestokke, og jeg har desværre erfaring med, at penicillinkur ikke virker i de tilfælde. Hævet bug, hængende kam, fuldstændig inaktiv og ingen appetit. Din høne er meget syg.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: liggenød og økse eller kan hun redes?!
« Svar #2 Dato: 11 August , 2012, 21:18 »
puuuu ha manden står med øksen klar, jeg synes det er meget synd for hende at sidde der uden at vi kan hjælpe hende. <W
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: liggenød og økse eller kan hun redes?!
« Svar #3 Dato: 11 August , 2012, 21:25 »
Ja- det er grimt :'( og så sørgeligt at man ikke kan hjælpe. Jeg har prøvet 2 gange, at få en høne(også hybrid) med de symptomer, du beskriver, på højkant igen med penicillin. Set i bagspejlet, så gjorde jeg ikke nogle af hønerne noget godt ved dette.

Lad hende få fred allerede i aften, det er synd for hende og hun har ondt.

 *t *t
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: liggenød og økse eller kan hun redes?!
« Svar #4 Dato: 11 August , 2012, 21:36 »
manden går efter hende. Fredet være med hende :'(
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: liggenød og økse eller kan hun redes?!
« Svar #5 Dato: 11 August , 2012, 21:53 »
manden går efter hende. Fredet være med hende :'(

Piv  :'( :'(
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: liggenød og økse eller kan hun redes?!
« Svar #6 Dato: 16 August , 2012, 18:54 »
så er vi i lignn. situation igen - hvad sker der for de røde amerikaner- noget smisomt?
i denne omgang sidder dammen ikke i huset, giver ingen æg, hænger med nabet og halen, sover gerne på jorden- men fortsat spiser og drikker. hun bliver separeret i dag, for at skåne både hend eog resten... andre ting vi kan gøre?
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: liggenød og økse eller kan hun redes?!
« Svar #7 Dato: 16 August , 2012, 19:04 »
Æv da også :(

Når en høne er syg, så lægger den ikke æg - jeg ved ikke, hvad der kan være galt med dine amerikanere, alle tegn på sygdom er der igen...hænger og sover - men det passer slet ikke ind, at hun spiser og drikker, hvilket er positivt- hvor længe har hønen været skidt Anna?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline mommark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: liggenød og økse eller kan hun redes?!
« Svar #8 Dato: 16 August , 2012, 20:10 »
hej
jeg har samme problem. Med præcis de samme symptomer. Hanen er død. En høne døde i går. En har været slap i 5 dage. Sad på jorden, drak og spiste. Kammen helt bleg , hang med næbbet. Jeg havde søgt råd herinde. I dag tog jeg til dyrlægen . Den døde håne blev skåret op og undersøgt. Der blev taget lorteprøver og blodprøver af begge dyr. Resultatet er røde blodmider. De tømmer hønsene for så meget blod. Nu har jeg noget som det hele skal sprøjtes med og derefter bruger jeg det pulver som også mange herinde har anbefalet. I øvrigt Den høne som stadig lever. Den havde jeg isoleret i garagen og nu er den lidt bedre. Det mente dyrlægen er et godt tegn for at diagnosen stemmer. Der er jo ikke blodmider i min garage Så hønen har kunnet danne lidt nyt blod. Jeg troede, at man kan se blodmider. Men det kan man ikke altid. Han sagde, at jeg skulle gå ind om natten med en lygte og lede efter dem. Når der er fuld gang i dem ligner de bitte små edderkopper. Prøv at søge på det her i forummet Måske kan det være en hjælp.
Vh Laila

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: liggenød og økse eller kan hun redes?!
« Svar #9 Dato: 16 August , 2012, 21:03 »
de små edderkopper havde vi haft for par uger siden, der sat jeg en "røgbumbe" i rensede hele hønsehuset efterfølgende, desinficerede alt man kunne i tanken om, nu er der ingen at se, mærke, til gængæld 1 høne død, anden på vej- hende den sidste har haft de i 2 dege, det går stærkt.
jeg har nu købt schok- spray og hønen fik turen både op og ned.
i aften får alle de andre også en tur for en sikkerheds skyld.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: liggenød og økse eller kan hun redes?!
« Svar #10 Dato: 16 August , 2012, 21:14 »
@Anna- hvis dine høns er angrebet af blodmider, så hjælper det altså ikke at røgbombe huset og desinficere omgivelserne alene - så skal du til dyrlægen og have en kur til dyrene.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: liggenød og økse eller kan hun redes?!
« Svar #11 Dato: 16 August , 2012, 21:23 »
@Anna- hvis dine høns er angrebet af blodmider, så hjælper det altså ikke at røgbombe huset og desinficere omgivelserne alene - så skal du til dyrlægen og have en kur til dyrene.
hvilken kur taler vi her om Helle, jeg mente da at rengøring og rengøring og så lige rengøring og naturligvis behandling af dyrerne, men hvilken kur skal dyrlægen give ved blodmider
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline mommark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 241
Sv: liggenød og økse eller kan hun redes?!
« Svar #12 Dato: 16 August , 2012, 21:26 »
Hej
jeg var hos dyrlægen i dag.  Han sagde at der er ikke nogen kur til dyrene. Det var en fugle og hønsedyrlæge. Så går udfra at det er rigtigt. Blodmiderne forlader hønen og gemmer sig i hønsehuset for at komme frem igen når at det er mørkt. Jeg tror at det bedste er at rengøre hønsehuset og bruge pulveret . Og så er det tilladt stadig at spise æggene og kødet- http://owakemi.dk/silicum-hemexcide Jeg synes at det er billgt i forhold til hvad medicin kan koste. Jeg skal betale 14,90 kr pr kg Jeg deler med 2 andre hønseholdere. Så det er jo ok
Dyrlægen fortalte, at der er heftige udbrud for tiden Der er mange der melder døde dyr. Dem fra Owa Keimi fortalte at der er så stor en plage, at de dårligt kan kommer efter det med at levere. Det er på grund af den sommer Først en masse fugt  og så varme.
Vh Laila
« Senest Redigeret: 16 August , 2012, 21:28 Fra mommark »

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: liggenød og økse eller kan hun redes?!
« Svar #13 Dato: 16 August , 2012, 21:46 »
vi har grundigt rengjort  i alle sprækker, men eneste jeg kan kommei tanken om er ude i hønsegården- kan der gemme sig noget? vi har halm og hø som bundmateriale, måske skal alt dette også skiftes ud?
høns, ænder, hunde, katte...

Offline lonesj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
    • www.svenstrup-jensen.dk
Sv: liggenød og økse eller kan hun redes?!
« Svar #14 Dato: 16 August , 2012, 21:54 »
Vi mistede også en hane og en høne her i sommerferien pga. blodmider. Vi rengjorde huset, sprøjtede med insektgift og lukkede dør og lem. Efter en grundig udluftning blev huset højtryksrenset og kalket. Hønsene fik et skud flydende Frontline under vingerne, da de gik i seng, og jeg har ikke set en levende blodmide siden.
1.5 Brahma 0.1 sort Orpington, 0.1 labrador, 1.1 kat, 1.1 heste, 1.1 marsvin, 1.0 kanin,  1.0 mand og 1.1 børn