Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skal hanen opføre sig sådan?  (Læst 7141 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Skal hanen opføre sig sådan?
« Dato: 18 Oktober , 2008, 16:47 »
Kære kloge hønsefolk,

Jeg blev den lykkelige ejer af 1.6 blomsterhøns i august - skønne og smukke dyr fra 2007, som jeg er utrolig glad for. Flokken er i mellemtiden skrumpet ind til 1.4, da den ene høne mødte øksen og den anden høne mødte vores bullmastiff (ups!).

Min tilgang til høns er 100% teoretisk - jeg er jo sådan en københavner, som er flyttet på landet  ::)  Men det forekommer mig, at min hane er en temmelig ussel flokfører. I dagtimerne går flokken frit i køkkenhaven, og der sker ofte at han går rundt for sig selv. Det er da lidt svært at passe på damerne, hvis de går rundt i den anden ende af køkkenhaven? Hvis der er godbidder i farvandet, så tilkalder han ALDRIG de andre - han kan sågar finde på at vogte over godbidderne.

Jeg havde jo forestillet mig, at en hane var en gentleman - at han holdt styr på flokken og tilkaldte hønerne, hvis han faldt over noget lækkert (fx et drivhus fyldt med tomater, næh nej dem guffede han helt selv). Det er muligt at jeg tager fejl og har disneyficeret hønsegården, men er han ikke lidt af en egotripper? Eller er det bare helt almindelig hane-opførsel?





De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Skal hanen opføre sig sådan?
« Svar #1 Dato: 18 Oktober , 2008, 16:49 »
Jeg vil mene at din hane er egotripper. Min hane kalder altid på damerne når han finder noget. Og hvis jeg kaster noget ud til dem, lader han damerne komme først, også selvom jeg rammer ham lige i hovedet. :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Helmic

  • Gæst
Sv: Skal hanen opføre sig sådan?
« Svar #2 Dato: 18 Oktober , 2008, 17:23 »
Det er da ihvertfald en noget egoistisk hane du har der og nok bedre egnet til suppe end som flokfører.  ;)

En hane ER en gentelman der sørger for sine høns først og kalder på dem når han finder noget interessant.. sådan.

Kan kun tilslutte mig Sussexmor..

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Skal hanen opføre sig sådan?
« Svar #3 Dato: 18 Oktober , 2008, 17:24 »
Jeg har også 1,6 blomsterhøns og jeg kan kun sige min hane er en utrolig god føre, og han lader altid damerne få først, er der noget hønsene er utrygge ved så går han imellem, så jeg synes du skulle anskaffe dig en ny hane  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Skal hanen opføre sig sådan?
« Svar #4 Dato: 18 Oktober , 2008, 17:53 »
En hane efter min mening bør ikke opføre sig sådan, min hane har 13 høner og 6 store kyllinger at passe på, og selvom der er så mange så får de næsten alle lov at få noget før han går i gang, han tilkalder dem også bare der er det mindste :)..
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Skal hanen opføre sig sådan?
« Svar #5 Dato: 18 Oktober , 2008, 17:59 »
Citér
(fx et drivhus fyldt med tomater, næh nej dem guffede han helt selv)
:D
Det var da en fed måde at skrive det på! Jeg kan da godt forstå du blev sur, han burde da have ladet damerne få det.  :)

Men ja, han lyder som lidt af en egoist. En rigtig god hane er en, der viser damerne det lækre han finder, som går imellem når der er optræk til ballade (inklusiv høne og høne imellem), og som ikke parrer sig med dem mod deres vilje.

Da vi udstillede vores sølvhalsede dværghøns, havde den ene af hanerne "scoret" en høne i naboburet. Han stod og lokkede hende med et hvedekorn, der var nøjagtig magen til det hun selv havde, og hun forsøgte af al magt at mase sig igennem gitteret. Utroligt sødt, egentlig.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Skal hanen opføre sig sådan?
« Svar #6 Dato: 18 Oktober , 2008, 18:04 »
Det du skriver med at parre sig kun hvis hønen har lyst. Det kender min hane vidst ikke, det er når han har lyst :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Skal hanen opføre sig sådan?
« Svar #7 Dato: 18 Oktober , 2008, 18:15 »
Der er mange haner der ikke overholder den. Navnlig unge haner. Men de er sødest når de gør.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Skal hanen opføre sig sådan?
« Svar #8 Dato: 18 Oktober , 2008, 23:46 »
Jeg vil nu holde med "de andre"  :D og sige at en hane skal være en gentleman!
Min hane kan nu også finde på, at gå lidt langt fra damerne når de er ude i haven, men det varer sjældent længe før kommer i tanke om at de vist er blevet væk fra hinanden  ::)
Han lader også damerne og kyllingerne komme til maden først, og var ekstrem omsorgsfuld da kyllingerne var helt små. Jeg har tit undret mig over at han er så solid og ved godt huld, når han altid lader de andre komme først til maden - men nu står jeg selvfølgelig heller ikke og kigger på ham hele dagen  ;D

Så Louise, den egotripper du har af en hane, du skulle måske lade ham få suppegryden helt for sig selv  ;) og så anskaffe dig en rigtig herre!  :D
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline regitze

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 134
    • vampyrpingvinen galer
Sv: Skal hanen opføre sig sådan?
« Svar #9 Dato: 19 Oktober , 2008, 00:09 »
ja. ned i gryden med ham.
vi har været igennem en veritabel udvælgelsesproces, idet vi havde fire hanekyllinger.
den første, der tog alfatrøjen på, var en børste. af med hovedet. samme vej røg hovedet på en anonym medløber.
øjs, hvor smagte de godt.
Rasmus, som nu er hane i huset (sekunderet af Ferdinand, som kender sin plads) er denne hersens ægte gentlemand.
han pisker rundt i haven og og fører damerne til og fra redekassen. og han passer på og løser konflikter og leder truppen, når de går på opdagelse. og kalder, når der er lækkerier.

ren Disney.
det er hyggeligt.
og lykkeligt.
værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Skal hanen opføre sig sådan?
« Svar #10 Dato: 19 Oktober , 2008, 09:01 »
 :D Jeg tror du har taget fejl, for det er Ferdinand der er alfa hane, han gør jo lige nøjagtig som han skal, så i gryden med Rasmus  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Skal hanen opføre sig sådan?
« Svar #11 Dato: 19 Oktober , 2008, 11:25 »

Så Louise, den egotripper du har af en hane, du skulle måske lade ham få suppegryden helt for sig selv 

Hæhæ, I er godt klar over at I lige har underrskrevet hans dødsdom - det er en barsk, barsk verden  :)
Og takket være dette fantastiske forum skal jeg allerede ud og kigge på hans afløser i morgen, og jeg glæder mig til at opleve en sand gentleman i hønsegården.

Den bedre halvdel knurrer lidt (det er jo også ham, der skal svinge øksen) men jeg siger tusind tak for hjælpen.

De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Skal hanen opføre sig sådan?
« Svar #12 Dato: 19 Oktober , 2008, 16:38 »
Hvis du ikke finder hvad du søger så har jeg også et par skånske blomster haner i overskud. En, eller flere, kan godt fragtes til Sjælland.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Skal hanen opføre sig sådan?
« Svar #13 Dato: 20 Oktober , 2008, 11:17 »
Hvor gammel er pågældende hane? Det er da meget normalt at unge haner bestemt ikke er gentlemen ;D
Min store sølvrandede Wyandot var 'egotripper' indtil han blev 6 mdr. og hans jævnaldrende damer begyndte at lægge æg. Fra den ene dag til den anden forvandlede han sig til en sand gentleman, der pænt tilkalder damerne når han finder guf.
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Skal hanen opføre sig sådan?
« Svar #14 Dato: 20 Oktober , 2008, 17:52 »
Hanen var fra foråret 2007, så hans opførsel skyldtes ikke alderen - og nu er det eneste han opfører "Rigor Mortis", et absurd teaterstykke i 3 akter, de medvirkende er en hane og en økse. Der bliver ikke tale om ekstra-forestillinger.

Med andre ord, så er Ego-N allerede død og borte. Jeg har hentet en ny hane i dag, superflot - og han virker også rigtig rar. Og som en sidegevinst, så fik jeg mig en blomsterhøne mere. Så alt i alt var det slet ikke så dumt at spørge på forum  ;D

 
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.