Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: problemer med sammensætning af høns?  (Læst 6842 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rikke Leblanc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 42
problemer med sammensætning af høns?
« Dato: 12 Oktober , 2008, 09:24 »
Ja da jeg stadig ingen høns har, men har fundet "min race" kom jeg til at tænke på om der kan være problemer når man skal sætte høns sammen?  Dog har vi fået tilbudt at købe nogle ungdyr hos min kærestes chef, men jeg har stadig ikke lige fundet de andre endnu, det her er nemlig kommet lidt stærkt, da de skal flyttes snart da de er lidt bagud i forhold til de andre, og så kom jeg til at tænkte på om man kan få dem her nu, og så senere få de andre uden at det giver problemer med sammensætningen? der er tale om 4 dvæg wyandotter, vi har også fået tilbudt en hane, men nu er det jo de andre jeg godt kunne tænke mig at prøve at få kyllinger på. den anden race jeg gerne vil have er dvæg Kochin. havde da også tænkt på om jeg skulle vælge at have 2 flokke hvor de simpelthen var skilt ad?
Venlig hilsen Rikke

Den heldige ejer af 1,1 australorps og 2,3 sølv sortbåndet Brahma

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: problemer med sammensætning af høns?
« Svar #1 Dato: 12 Oktober , 2008, 09:40 »
Det er altid nemmere at sætte ungdyr sammen fremfor voksne/gamle dyr.

De vil nok lige "tage et lille opgør" for at etablere hakkeordenen. Men det plejer ikke at være noget problem med unge dyr.

Racer kan også sagtens gå sammen, (dog skal man lige tage højde for om hanen/nerne er for tunge/store til nogle af hønsene)

Dog synes jeg personligt selv at hvis man vil avle, så  skal man holde dem adskilt i avlsperioden, for ikke at lave blandingskyllinger.

Mine Brahma og Jersey Kæmper går blandet udenfor avlssæsonen, dog haner for sig og høner for sig.

Jeg sætter dem så racemæssigt sammen i januar måned, når alle de forskellige udstillinger er overstået også begynder avlssæsonen.


Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: problemer med sammensætning af høns?
« Svar #2 Dato: 12 Oktober , 2008, 09:56 »
Jeg er ening med Lene. Hønsene bør du holde adskilt i 2 flokke, hvis du vil avle med dem! Om du overhovedet kan få 2 sammenbragte haner til at enes tvivler jeg nok noget på.
Hos mig har vi 2 blomsterhaner i samme rum, men de er også opvokset sammen, og det er noget andet
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Rikke Leblanc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 42
Sv: problemer med sammensætning af høns?
« Svar #3 Dato: 12 Oktober , 2008, 10:07 »
Det var helt klart meningen at jeg kun skulle have en hane og af den race som jeg gerne ville prøve at have kyllinger med, men blev så i tvivl om jeg skulle lave 2 adskilte flokke så der ingen problemer blev med at flytte rundt på de forskellige... først havde jeg tænkt flokken som dvægwyandotter høns og dvæg Kochin høns samt en hane... men det var nemlig her jeg så blev i tvivl om man godt kane have dem gående sådan også så kun udruge "de rigtige" men det er så her i mener de skal skilles ad i avlperioden? hvor længe er her tale om?
Venlig hilsen Rikke

Den heldige ejer af 1,1 australorps og 2,3 sølv sortbåndet Brahma

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: problemer med sammensætning af høns?
« Svar #4 Dato: 12 Oktober , 2008, 10:22 »
Avlsperioden er den periode du tager æg fra dem.

I dit tilfælde er det ikke et problem, for du har kun en hane, så du skiller dem bare ad og begynder at tage æg fra dem, du vil avle med.

Hvis du kun vil have en hane, ville jeg nok lade hønsene gå sammen udenfor avlsperioden, da en hønseflok er mest harmonisk med en hane.

Men hvorfor ikke bare have en lille flok af hver med hver sin hane, nu når du alligevel har to rum :-)

Kyllingerne kan jo sagtens vokse op sammen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Indianer

  • Gæst
Sv: problemer med sammensætning af høns?
« Svar #5 Dato: 12 Oktober , 2008, 12:36 »
Du kan sagtens have de to forskellige racer til at gå sammen altid. Og hvis du bare sørger for, at sætte de nye høns sammen med de andre efter at de er gået på pinden om aftenen, så skulle der ikke blive de store problemer.  ;)

Når du så vil ruge kyllinger ud (under en høne), så fjerner du bare dagligt de æg fra reden, som ikke er fra den race som du vil ruge med.
På den måde behøver du jo ikke at skille dem ad på noget tidspunkt.

I hvertfald ikke før, at du får interesse i endnu en hane.... ;) ;D


Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: problemer med sammensætning af høns?
« Svar #6 Dato: 12 Oktober , 2008, 13:11 »
Overstående kræver dog at du ved hvilke æg der er lagt af de høner du vil avler med :-) Men hvis du kan se forskel på æggene, så er det selvfølgelig langt det nemmeste.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: problemer med sammensætning af høns?
« Svar #7 Dato: 12 Oktober , 2008, 18:24 »
Kan lige fortælle at det allligevel ikke gik med mine blomsterhaner. De har sloges vældig i eftermiddag og blev adskilt da vi kom hjem efter en lille tur og fandt dem begge blodige!
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: problemer med sammensætning af høns?
« Svar #8 Dato: 12 Oktober , 2008, 19:25 »
Jeg har haft Sussex, Araucana og Danske Landhøns gående i samme hønsegård, og der var ingen problemer dér. Det er rimelig nemt at se forskel på hvid, brun og blå.  :D

Og ja, det kan godt være en god idé at vente til natten med at sætte dem sammen.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Rikke Leblanc

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 42
Sv: problemer med sammensætning af høns?
« Svar #9 Dato: 13 Oktober , 2008, 20:31 »
så kom de første wyandotter her skulle jeg allerede sætte de første sammen, 4 fra sidste år og 5 fra i år... de blev sat sammen i går aftes, og syntes ikke det lader til at give de helt store kvaler... jeg er nok kommet frem til at jeg gerne vil have 2 adskilte flokke med en hane i hver, vi har pladsen til det nemlig...
Venlig hilsen Rikke

Den heldige ejer af 1,1 australorps og 2,3 sølv sortbåndet Brahma