Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: puha - hvad for høns skal sådan en ny grøn hønse mor dog vælge ;o)  (Læst 8705 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Hvem kan dog hjælpe mig i dette hønse forum?
Jeg skal til at holde høns til hus behov, men de skal skal samtidig være meget venlige da vi har små børn som gerne skulle kunne give mad mm :o)

Det som jeg har kunne læse mig frem til at Landhøns, Luttehøns og Farverolles er nogle af de bedste valg.

Og hvor får jeg fat i opdrættere på sjælland?!?! Jeg synes de fleste er i Jylland :o(
Jeg bor nær ved Holbæk :o)

Randi :o)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Så vil jeg fraråde dig landhøns, da hanen kan blive lidt agressiv. Jeg har måttet slagte et par haner af samme grund! Lutterne har nok lidt roligere gemyt
Ser du i mit galleri kan du se at Blomsterhønsene kan blive meget tamme. Nu de er voksne vil de dog ikke tages op mere, men fredelige er de stadig.
« Senest Redigeret: 11 Oktober , 2008, 21:36 Fra Egon »
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Velkommen til Randi  <I jeg vil sige som Egon at Blomsterhøns går man ikke galt af, der er også Silkehøns de er også meget let til at blive tamme  :D
« Senest Redigeret: 12 Oktober , 2008, 11:28 Fra Berit »
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
I de kommende måneder er der en masse udstillinger rundt om i landet, og det kan være en god ide at tage ud og kigge på hønsene "live" evt. få en snak med en masse forskellige opdrættere.

Der finde en masse dejlige racer og en masse racer findes i mange forskellige farver. Så der er noget at gå igang med.


Held og lykke med racevalget.

Besøg evt :

www.Sydhavsoernes-Fjerkrae-Klub.dk
eller
www.lestat.dk

På begge sider er der en masse billeder af forskellige racer.
« Senest Redigeret: 12 Oktober , 2008, 09:43 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline sultan

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 23
  • Sultan Hane
    • http://www.123hjemmeside.dk/Sultan-ToppedeHollaender
Hejsa.
Man kunne også vælge den Toppede Hollænder i dværg eller Sultan.
Da det er rolige dyr, og de er nemme at gøre tamme.
Se dem begge på:

 http://www.123hjemmeside.dk/Sultan-ToppedeHollaender

Hilsen
MVH Sultan


Sultan:Hvide.Sorte.Blå.Gøgespættet

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Så vil jeg fraråde dig landhøns, da hanen kan blive lidt agressiv. Jeg har måttet slagte et par haner af samme grund! Lutterne har nok lidt roligere gemyt
Ser du i mit galleri kan du se at Blomsterhønsene kan blive meget tamme. Nu de er voksne vil de dog ikke tages op mere, men fredelige er de stadig.
Min Danske Landhane er indtil nu den bedste førerhane jeg har set. Både tam, godmodig og fuld af energi. Så det handler nok mere om en tendens i en stamme, eller sågar om nogle enkelte, uheldige (eller heldige) individer.

Det skal lige nævnes, at vi selv har haft en lidt aggressiv Landhane. Men han var dværg, og han var kun aggressiv overfor de andre høns. Nar. Han er heldigvis væk, og hans blide, søde søn sat i stedet.

Af hensyn til Luttehøns, er det sådan set bare en betegnelse for kortbenede Landhøns.
Samme genetiske pulje, men med ét enkelt nedarvet træk, som gør, at de har korte ben, og derfor har mindre overskud til at stikke af - eller gå til angreb - end deres langbenede fæller.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Hej Randi.

Velkommen til  :)

Uha - du har nok stillet det sværeste spørgsmål af alle - vi brænder alle hver især for netop den race, vi har i hønsegården  :D Ved ikke om du allerede har været forbi racebeskrivelserne i Leksikon - her kan du i hvert fald finde mange nyttige oplysninger om de enkelte racer. Held og lykke og god jagt  :)
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Bitten

  • Gæst
Hej Randi

Jeg vil anbefale wyandotter. Jeg valgte dem netop, fordi jeg ville have nogle fredelige høns og indtil videre passer det fint. Og så er de også meget smukke.

Men det er jo et emne, hvor man ikke kan være helt objektiv ;)

Mvh Bitten

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Hvis du har børn skal du da have dværg kochin :D... Da jeg var fem år gammel købte min far en lille hvid en til mig og hende gik jeg altid med på armen og hun lagde sig på mig med hendes kyllinger og sådan. Det syntes jeg helt klart er det bedste valg til børn  :D.
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Jeg syn's selvfølgelig, at Mikkel har ret  <D
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Silker! Dem falder børn for, da de ikke har det dinosaur-look i øjnene som 'rigtige' høns kan have. Med hjemmefutter på fødderne og beatleshår på hovedet ligner de mere plysdyr end fjerkræ. Og så kan de ikke flyve (ret meget), bliver nemt tamme, og selv hanerne er fredelige og kan gå flere sammen.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Lone hvor har du bare ret, Silke går man ikke forkert af, en her fra forumet hendes datter kalder dem små pudler  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte