Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: skruk og hvad så !  (Læst 4146 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Judith Petersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
skruk og hvad så !
« Dato: 02 Oktober , 2008, 23:12 »
Hej alle.


Jeg har 5 silkehøns hvor den ene er blevet skruk og det er den eneste der er begyndt at lægge æg. jeg vil ikke have kyllinger før til foråret så jeg har hørt at man skal lægge hende under en sort spand, skal man gøre det inde i huset eller udenfor og hvor længe ?
Jeg kan ikke forstå at de andre ikke er begyndt at lægge æg endnu, de er alle fra påske i år så de burde da være begyndt at lægge æg eller hvad ?
Gokke (vores dejlige hane) passer fint damerne.

Mvh judith
Hilsen judith samt silkehøns, 2 hunde 2 undulater og  9 marsvin og 1 kanin  1 kat samt fisk.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: skruk og hvad så !
« Svar #1 Dato: 02 Oktober , 2008, 23:54 »
Jamen det er bare typisk silker. Man kan gå og vente og vente på at de skal begynde at lægge æg, og når det så endelig kommer, så skal hun bare skrukke på det ;)

Ja der et par stykker her på siden der anbefaler den sorte spand, men jeg har ingen erfaring med det - og synes måske også det er lidt synd.

Hvis hun er holdt op med at lægge æg, kunne en mulighed være at fjerne reden i et par uger.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: skruk og hvad så !
« Svar #2 Dato: 03 Oktober , 2008, 08:31 »
Jeg har også silke og de er heller ikke begyndt at lægge æg endnu, og de er også fra påske, jeg ville gøre som Hanne tage reden væk, og fjerne ægget hun lægger hver dag.  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: skruk og hvad så !
« Svar #3 Dato: 03 Oktober , 2008, 08:38 »
Jeg har brugt spanden flere gange.

Jeg plejer at lægge hønen under spanden om morgenen/formiddagen og så lade hende være under hele dagen.

Så er det som regel slut med skrukkeriet - enkelte gange skal de dog have en tur mere.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: skruk og hvad så !
« Svar #4 Dato: 03 Oktober , 2008, 14:58 »
Den spand har vi også brugt før. Vi har lagt dem under om morgenen og taget den af igen om aftenen :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Judith Petersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: skruk og hvad så !
« Svar #5 Dato: 03 Oktober , 2008, 15:54 »
Hej alle

Tak for alle de søde svar, nu har jeg spærret redekassen så hun ikke kan komme ind. Det passer hende ikke rigtigt men nu går hun ude i haven med de andre, så vi må håbe det fortsætter.
Den redekasse jeg har er en hvor æggene falder ned i en kasse nedeunder.
Med hensyn til de andre høns, så må jeg bare vente med tålmodighed ::) til de begynder at lægge æg.

Mvh judith
Hilsen judith samt silkehøns, 2 hunde 2 undulater og  9 marsvin og 1 kanin  1 kat samt fisk.

Offline Majs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sv: skruk og hvad så !
« Svar #6 Dato: 03 Oktober , 2008, 20:37 »
Ååååh nej ikke spanden...
Jeg synes altså det er så synd  :-\ ??? :o

Mvh.
Majs :)
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: skruk og hvad så !
« Svar #7 Dato: 03 Oktober , 2008, 20:50 »
Man kan også har jeg hørt bruge et bur med tremmegulv, så skulle hun hurtigt blive afskrukket.
Jeg har dog erfaring med et lyst rum, men om det virker på silker ved jeg ikke
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: skruk og hvad så !
« Svar #8 Dato: 03 Oktober , 2008, 21:04 »
Det med et bur brugte min bedstefar også da han havde høns :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: skruk og hvad så !
« Svar #9 Dato: 05 Oktober , 2008, 23:17 »
Jeg har også silkehøns fra ugen før påske , de er lige begyndt at lægge æg 4-5 dage siden. Jeg undrede mig også over at de ikke var begyndt noget før, troede de måske var for fede eller andet i vejen, men man må jo bare være tålmodig.

Offline Søs, Tisted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 727
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: skruk og hvad så !
« Svar #10 Dato: 06 Oktober , 2008, 08:28 »
Ja - spanden er måske nok lidt synd, men jeg synes også, det er synd, at hønen skal blive mere og frustreret, fordi hun bliver taget ud af kassen hver eneste dag og ikke får lov at ruge kyllinger ud.

Om foråret får mine skrukker, som regel lov at ruge lidt kyllinger ud, hvis altså ikke der er alt for mange skruk på en gang. :D
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

karina dj

  • Gæst
Sv: skruk og hvad så !
« Svar #11 Dato: 01 November , 2008, 16:28 »
Nu har jeg lige læst de her svar igennem...

Det er november og min dværgorpington høne fra i foråret er pludselig blevet skruk  ???

Der er lys i hønsehuset fra morgen til aften, og de lægger stadig æg (vi har 3). Jeg smider hende ud af hønsehuset om morgenen fordi der får de lidt korn udenfor, men hun lægger sig jo ind igen bagefter...

Nu si'r i en spand...  :-\  betyder det i sætter hende under en spand en enkelt dag og så er det overstået ?????
Hvad er den logiske forklaring på at det får dem til at stoppe skrukkeriet? Det er da fint hvis det virker, men hvorfor virker det?

Jeg tror jeg prøver det imorn...  <A