Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Det er Hønsetyfus.....  (Læst 53234 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #30 Dato: 01 Oktober , 2008, 13:19 »
Det lyder som en menget grundig, men også nødvendig rengøring og desinficering. Jeg kan godt følge Tommy i at lade et firma der er vant til at gøre sådan noget gøre det. Men det er selvfølgelig op til Liv om de kan overkomme den omgang..

Til gengæld synes jeg at erstatningen er nogenlunde fair, det kommer jo an på hvor mange kyllinger (og haner) der er imelllem. Beløbet er større end de tal som jeg før har hørt, så det tyder på at myndighederne har ændret lidt og nu godt kan se forskellen i hobbbyhøns og industrihøns.. For myndighederne er det jo småpenge, men det er det jo ikke for den avler som har lidt at starte op på igen så.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Jørgen Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 291
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #31 Dato: 01 Oktober , 2008, 15:57 »
Mht rengøring ville jeg også helt klart lade dem stå for det. Uanset hvor grundig man/de er, er der altid en rissiko for at en enklt lille bakterie overlever. Skulle det så (alle magter forbyde det) bryde ud igen og man selv har stået for det. Ja så ved vi vel hvor aben lander!!!
Mht de 16-20 timer virker det vildt underdrevet, naturligvis alt efter hvor stort det er. Men bare at pille 10 m2 hønsegård ned, gøre rent, grave nye render til tråden så ræven ikke kommer, og sætte nyt op igen. Ja hvor mange timer er der så ikke gået? Og så er der alt alt det andet!!! Så jeg ville nok forlange en 3-4 gange så meget. Mindst. Og naturligvis til en rimelig løn. Laver man selv sin forsikringsskade får man vel 90-100 kr hvor vvs montøren skal ha 400. Ved jo ikke om det her er på samme måde.
Og som sagt. Jeg ville ikke selv gå igang. Uanset prisen.

Mvh  Jørgen

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #32 Dato: 04 Oktober , 2008, 11:00 »
Mine høns bliver aflivet i dag og afhentet mandag morgen, meget tidligt. Min mand ordner det selv med øksen og fiskenettet, så jeg behøver ikke deltage i aflivningen, det er jeg glad for! Jeg kunne næsten ikke bære at fodre dem i går, det var meget trist at give dem det sidste måltid. :'(

Min kontakt i Beredskabscenter Syd er på ferie og kommer først tilbage på tirsdag, så vil jeg tage en snak med hende om at det nok er bedre at et firma gør rent og ordner det hele. Jeg kan især se det gode i at det bliver gjort af andre, hvis det skulle dukke op igen! Det havde jeg ikke tænkt på!!!

Med hensyn til prisen på hønsene, så synes jeg at det er en fair pris. Jeg har/havde 3 dværg wyandothøner på 1½ år og en hane på samme alder. 6 dværg wyandotkyllinger på 15 uger (1 hane og 5 høner). Jeg fik 170 kr pr stk for dem. De 3 Australorps på 15 uger 1 hane/3 høner fik jeg 150 kr pr stk for. Og de 4 kyllinger på 3-4 uger (3 blandinger og 1 astralorps) fik jeg 50 kr pr. stk for. Sådan står prisen for dem i hvert fald på det parpir jeg har fået. De voksne wyandotter kommer fra fyns bedste avler af den gule farve, så derfor fik jeg prisen op på dem og deres kyllinger.
Dyrlægen havde meget stor forståelse for at hobbyhøns koster mere end industrihøns og var selv med til at sætte prisen i vejret. Jeg fortalte hende, at jeg havde forsøgt at få fat i nogle, så jeg kunne få noget vejledning i hvad en passende pris ville være. Men på det tidspunkt havde jeg ikke nået at få en tilbagemelding på mit spørgsmål. Så jeg måtte prøve at forhandle selv. At jeg også fortalte hende at jeg er medlem af DFfR og aktiv på denne hjemmeside gjorde nok heller ikke prisen mindre på dem.  ;)
Venlig hilsen
Liv

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #33 Dato: 04 Oktober , 2008, 11:16 »
Tror det er det rigtigte du gør. Selvom det er sørgeligt at skulle aflive dem alle, så er det jo nok det bedte. Du vil kunne købe fint ind igen når du må det. Hvornår kan du egentlig få nye høns igen? :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #34 Dato: 04 Oktober , 2008, 14:50 »
Mener også det er det helt rigtige at gøre, selvom det er meget trist  :'(
Synes faktisk du har forhandlet dig frem til en god pris!  <M
Så put pengene i cigarkassen og gem dem til foråret, hvor der forhåbentlig må komme høns i huset igen <D  <L

Og vil give Jørgen ret i, at du skal lade dem gør rent, netop hvis det dukker op igen, så kan du fralægge dig ansvaret når de har gjort rent og desinficeret.
Ros skal du ha - du har handlet dybt ansvarligt i denne sag  <-

Husk at give din mand et stort  :-* og en kold øl, det må være tiltrængt efter dagens triste arbejde  :(
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #35 Dato: 04 Oktober , 2008, 17:42 »
Liv jeg føler virkelig med dig, og jeg synes du har gjort hvad der skulle gøres, og meget ansvarligt det synes jeg er godt gået  <M jeg vil også sige lad andre renst hvad der skal renses, så er du ihverfald uden ansvar hvis ulykken skulle ramme dig igen.   <-
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #36 Dato: 05 Oktober , 2008, 16:51 »
Tak for jeres rosene ord, det er godt at blive støttet i de svære beslutninger.  <.

Hønsene blev aflivet i går. Min mand kom ind med en kommentar om at han nu ved, hvordan han på den bedste, mest effektive og smertefrie måde kan slagte høns for fremtiden. Australorps'ne var vidst ikke så nemme at aflive ene mand, de var store og velnærede 15 ugers kyllinger. Men godt er det, at han ikke kom ind med en kommentar om at han aldrig mere vil have med høns at gøre!

Vi er blevet rådet til at vente mindst 6 måneder med at få høns igen. De gik jo frit i haven, så de har klattet over det hele og selvom hønsehus og hønsegård bliver renset, så vil vi kunne slæbe evt. bakterier med ind til dem igen. Derfor er det tidligst 1. april og nok nærmere 1. maj, at vi vil købe høns/kyllinger igen. Vi vil vente til at der har været en periode med meget tørt og solrigt vejr, da der dermed er en større chance for at evt. bakterier i haven tørrer ud og dør.
Vi skal også have bygget hønsegården større, da vi ikke længere tør lade hønsene gå frit i haven, da vi ikke ved om smitten kommer fra f.eks. vilde fasaner, som ofte kommer ind i vores have, på trods af havehegn om hele haven. Og god plads skal hønsene jo have  ;)
De 6 måneder gør også at vi har god tid til at finde ud af hvilke racer vi nu skal prøve at have. Når nu min mand har været så sød og tålmodig med mit hønseri, så synes jeg, at vi i hvert fald skal prøve nogle forskellige rigtig gode kødracer. Min mand er meget glad for at lave mad og kan ikke fordrage 5 ugers industrikyllinger, så de næste høns skal først og fremmest være til hans ære og glæde. Og så må jeg jo samtidig finde ud af hvilke af de kødracer, der passer til vores temperament (læst børne og hunde venlige) og om nogle af dem også lægger nok æg, så vi også kan blive forsynet med det. Ja ja, de 6 ufrivillige hønsefri måneder, skal nok blive brugt fornuftigt og til de nye høns bedste.

Forøvrigt fortalte vores nabo lige i går at deres høns også døde pludseligt over en længere periode, men de gjorde ikke noget ved det, da de alligevel havde tænkt sig at skaffe sig af med dem, så der kan vidst godt være, at der er hønsetyfus i de vilde fugle i dette område?  :-\ Min dyrlægekontakt får i hvert fald det at vide på tirsdag, hvor hun kommer hjem fra ferie og så må hun jo få det undersøgt, hvis det er så vigtigt for dem at få det udryddet!!!! Men der er nok ikke meget at gøre, hvis det er de vilde fugle der render rundt med det...Vi har net over vores hønsegård og hvis vi iværksætter en regl om, at vi ikke må gå ind i hønsehus og hønsegård med de sko vi bruger i haven, så kan vi vidst ikke gøre mere for at forhindre endnu en omgang hønsetyfus hos os!!!!!
Venlig hilsen
Liv

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #37 Dato: 05 Oktober , 2008, 17:19 »
Det lyder som en god regel. Håber i vælger mine høns, så kan jeg jo levere kyllinger xD
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #38 Dato: 09 Oktober , 2008, 18:13 »
Så er mine høns blevet testet og de er negative. Ingen salmonella her.

Jeg har for langt tid siden leveret rugeæg til Liv, så derfor blev mine høns sat under offentligt tilsyn og testet.

Den dyrlæge som tog blodprøverne syntes godnok at det var emsigt af fødevarestyrelsen, for det er måneder siden og vi har ikke haft et eneste kylling eller høne der har været syg eller død af sygdom
 Resultatet var også som forventet, ingen salmonella
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #39 Dato: 09 Oktober , 2008, 20:50 »
Dejligt Finn
Selv om man ikke regner med der er noget, så må det da være rart at være SIKKER <O
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #40 Dato: 12 Oktober , 2008, 12:05 »
@ Finn

Det er godt at høre, at i ikke har noget af det!  ;D Men som jeg også fortalte dyrlægen, så mente jeg bestemt heller ikke at jeres høns havde noget at gøre med det!!!! Jeg fik jo rugeæg fra jer tidligere på året og der var der jo ingen problemer af nogen art med kyllingerne!

Men som jeg skrev tidligere, så kan det være at der simpelthen er hønsetyfus i de vilde fugle i området, så det er kommet derfra. Når nu min nabos høns alle døde, så er der jo en god grund til at tro at det kan være det. Men den mistanke gør jo, at vi ikke længere kan have fremtidige høns til at gå frit i haven og ikke ville kunne give dem planter fra haven at spise, hvilket vil gøre et hønsehold mere dyrt og besværligt, da vi så ville skulle skaffe grønt et andet sted fra end lige i nabolaget.

Faktisk mener jeg at der for nogle år siden var snak om, at der var sygdom i de vilde fasaner her på sydfyn, hvilket gjorde, at der ikke var ret mange fasaner at skyde efter i jagttiden. Hmm, tror lige at jeg skal spørge dyrlægen om man nogensinde fandt ud af hvad det skyldtes????? Eller er det nogle af jer fynboer, der kan huske, hvad det var for en sygdom de havde?

Vi har aftalt med Beredskabscenter Syd, at de skal få et firma til at gøre rent. På tirsdag kommer firmaet og ser vores hønsehus og aftaler med dyrlægen, hvornår de kommer og gør rent. Det er faktisk dejligt at lægge ansvaret for rengøringen over på nogle andre. Bare at få gjort kælderen rent, aflivet hønsene og oprydtning/afbrænding af brændbare ting hønsene har været i nærheden af, har taget lang tid. Og tid er ikke det man har mest af i en familie med barn og hund.

En anden ting. Beredskabscenter Syd ville ikke betale dyrlægeregningen på forsendelse og undersøgelse af mine kyllinger og det var en regning på 2000 kr, så nu har jeg kun 500 kr tilbage at købe nye høns, foder og spåner for. Vi har ikke ret mange penge, så det var et meget nedslående svar at få  :-[ Så nu venter vi til foråret og så må vi se om vi har råd til at købe nye høns eller om vi må vente til om tre år, når vi begge er færdig uddannede og får en indkomst, der giver lidt luft i bugettet.
Venlig hilsen
Liv

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #41 Dato: 12 Oktober , 2008, 12:20 »
En anden ting. Beredskabscenter Syd ville ikke betale dyrlægeregningen på forsendelse og undersøgelse af mine kyllinger og det var en regning på 2000 kr.

Det samme her, og det må så absolut være en misforståelse.

I bekendtgørelsen står direkte
§ 5.  Veterinærdirektoratet afholder udgifterne til udtagning, indsendelse og undersøgelse af prøver, der er foreskrevet eller påbydes udtaget ved mistanke om eller efter konstatering af en af de i lovens bilag 2, gruppe I, nævnte sygdomme. Veterinærdirektoratet afholder endvidere udgifterne til de statslige laboratoriers undersøgelse af prøver, udtaget ved mistanke om en af de i lovens bilag 2, gruppe II, nævnte sygdomme.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=77247


Så jeg har lige en dyrlæge i fødevareregionen jeg skal snakke med imorgen.

Bekendtgørelsen er klokkeklar på det her område! Igen et eksempel på forkert information fra fødevaremyndighederne.

@Linda

Jeg var sikker i forvejen, for jeg har ingen dødsfald eller skrantende høns/kyllinger. Så jeg synes at det er en forkert prioritering af ressourcerne. Det var langt bedre hvis de koncentrerede sig som det salmonellaudbrud som de ikke kan gå styr på, eller campylobacter.

Det undrer mig også at det på forhånd var bestemt at mine høns skulle undersøges. Ikke noget med at ringe først og høre om jeg havde haft sygdom, bare tage beslutningen uden at undersøge tingene først.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #42 Dato: 12 Oktober , 2008, 12:29 »
@ Finn
Jeg er enig  <J
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #43 Dato: 12 Oktober , 2008, 12:47 »
@ Finn

Jeg tror, at de ikke ville betale, fordi de mente at jeg som privatperson sendte kyllingerne ind til undersøgelse uden at have mistanke om at det var salmonella. Hun sagde, at jeg heller ikke ville få regningen betalt, hvis det havde været fugleinfluenza. Men på den anden side, så var det jo dyrlægen, der ikke kunne konstatere hvad de fejlede og derfor mente at det var bedst at sende dem ind til undersøgelse. Så sagt på en anden måde, så er jeg blevet rådet til at sende dem ind og de er blevet sendt fra dyrehospitalet og ikke fra mig som privatperson. Tænk hvis foreskellen ligger på om dyrlægen skriver, at han mistænker en bestemt sygdom eller om han bare skriver at han ikke ved hvad det er for en sygdom????

Nu står jeg næsten uden erstatning for mine høns og 2000 kr er RIGTIG MANGE PENGE for os, så den beslutning fra deres side, gør bare at jeg en anden gang nok ikke sender kyllinger ind til undersøgelse, da jeg igen risikere at miste alt. Og på den måde får de jo ikke udryddet den salmonella, hvilket de jo ellers sagde til mig at de prøver at gøre  >:(
Venlig hilsen
Liv

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #44 Dato: 12 Oktober , 2008, 13:12 »
Hallo, hvad tænker de på.. Fugleinfluenza er også dækket af reglerne om anmeldepligtige sygdomme, så der skal de også betale for undersøgelsen.

Ifølge bekendtgørelsen så står der
eller efter konstatering af en af de i lovens bilag 2, gruppe I, nævnte sygdomme

Så hvis de konstaterer det, så skal de betale, også selv om de ikke har en specifik mistanke om det!


"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi