Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Blodmider og hvordan man bekæmper dem - IGEN  (Læst 25088 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blodmider og hvordan man bekæmper dem - IGEN
« Svar #15 Dato: 16 ſeptember , 2008, 16:34 »
Jeg kan jo ikke lade være med at tænke på mine kyllinger, jeg kan jo læse mig til at blodmider kan være fatale for de små og også meget udmarvende for de voksne. Mine kyllinger ser tilsyneladende ud til at have det godt, omvendt har jeg jo læst om høns at da de er byttedyr, vil de gøre alt for ikke at vise svaghedstegn, men kan man ikke gå ud fra at når kyllingerne suser rundt og spiser og pipper, ja, så har de det godt? De vokser også fint, der er lidt forskel i størrelsen, men jeg synes allerede jeg kan ane hane/høne forskelle, de store har i hvert fald større ansats til kam, desuden er der jo 2½ døgns forskel i alder.
Hvad kan man give kyllinger som ekstra tilskud, for at sikre dem optimalt? Jeg har givet dem hakket oksekød og også leverpostej, som de spiser med stor fornøjelse, de får selvfølgelig også kyllingefoder, men det de spiser mest er, hvad deres mødre finder til dem rundt i haven. Ja, og selvfølgelig deres daglige hønseguf.
Hvad gør I andre, når I vil kræse om jeres kyllinger?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Blodmider og hvordan man bekæmper dem - IGEN
« Svar #16 Dato: 16 ſeptember , 2008, 17:51 »
Det lyder somom at du gør alt og mere til for dine kære fjedrede venner.
Marianne, jeg er sikker på at de nok skal klare sig.
Som du selv observerer viser de tegn på trivsel.
I din høseguf kan du tilsætte majs fra dåse (er billige i netto) som lige er hakket lidt. Det er godt til de små kyller.
Du lyder i mine ører som den optimale hønemoder. Jeg ville ihvertfald godt være høne hos dig  ;D
MVH Lene

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Blodmider og hvordan man bekæmper dem - IGEN
« Svar #17 Dato: 16 ſeptember , 2008, 17:53 »
Jeg starter dagen med lidt brød, mine høns får lidt forskellig guf, enten hønseguf, eller en blanding af kaninfoder kattefoder vand og lidt havergryn, det giver lidt ekstra protein og de elsker det, pastasalat, og en hel del grønt, ja så er der jo deres foder+lidt hvede, og lidt byg, det er hvad mine høns får, ja så også det de selv finder ude.  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Blodmider og hvordan man bekæmper dem - IGEN
« Svar #18 Dato: 16 ſeptember , 2008, 17:54 »
Øv øv øv sikke noget Marianne. De stakkels små... og store... Jeg håber, du har fået det udryddet og at ingen tager skade. Det lyder ihvert fald som om du gør alt hvad der er muligt - jeg tror, det er godt at være høne hos dig  :D
Jeg er jo helt ny i hønseriet, så jeg drønnede ud til gokkepigerne, da jeg først læste dit indlæg, men mine ser heldigvis fine og midefrie ud.

Jeg har nydt billederne af de "store" kyllinger - de ser bare så nuttede ud, kan man lade være med at "gramse" på dem hele tiden???
<L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L <L

Ved desværre ikke hvordan man kan kræse for dem, men mon ikke varieret kost er vejen frem til at styrke dem? <O

Jeg krydser fingre... 

Rikke
« Senest Redigeret: 16 ſeptember , 2008, 18:07 Fra Frk.olsen »
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Blodmider og hvordan man bekæmper dem - IGEN
« Svar #19 Dato: 16 ſeptember , 2008, 17:56 »
Ja jeg må give Lene ret, du gør utroligt meget for dine dyr, så jeg ville også være kylling hos dig  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Dorte Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: Blodmider og hvordan man bekæmper dem - IGEN
« Svar #20 Dato: 16 ſeptember , 2008, 18:15 »
@Marianne

Jeg har gjort det hele rent af tre omgange, så jeg håber det holder.
Sækkene med foder er langt!! væk fra dyrene, beholdt dem kun fordi var helt nyåbnede og hvis jeg kunne bruge foderet så kunne jeg da spare lidt  ::) , efter at have set hvor længe miderne lever uden dyr i nærheden er min eneste løsning at smide foderet ud, jeg håber at kunne komme af med det på genbrugspladsen. Jeg er simpelthen bange for at der er mideer nede i selve foderet, derfor tør jeg ikke bruge det.
Mange hilsner
Dorte Jørgensen

Sølvrandede wyandotter(dværg), mille fleurs, 0,3 toppede hollændere; 0,2 kobbermaraner; 1,2 skånske blomsterhøns; 1,2 guldfasaner, undulater, 2,1 nymfeparakitter, 2,2 rød-rød rosella parakitter

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Blodmider og hvordan man bekæmper dem - IGEN
« Svar #21 Dato: 16 ſeptember , 2008, 18:28 »
jeg tilslutter mig koret marianne - du gør det bare så godt.

Jeg tror ikke vi skal gøre miderne værre end de er. mange høns lever sikkert med dem år ud og år ind - det samme gør de vilde fugle m.fl.

Det er jo self ikke det samme som ikke at gøre noget, men det synes jeg også at du har.

Jeg er enig i din betragtning om at når bar skrukken har fået spray, er det fint. Så virker det også for kyllerne.

 <+

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blodmider og hvordan man bekæmper dem - IGEN
« Svar #22 Dato: 16 ſeptember , 2008, 19:39 »
Tak for de pæne ord fra jer alle sammen; her sidder jeg jo og får helt røde kinder   <G . I virkeligheden gør jeg bare det, alle I andre også ville gøre  :D
Jeg har lige haft fat i et par af kyllingerne her ved sengetide, og studeret dem grundigt under vingerne, jeg tror altså ikke der var nogen mider. Jeg ved selvfølgelig godt, at de ikke bor på dyrene, men springer på i mørket, så jeg går nok over og tjekker én gang til senere i aften, men jeg tror (håber) jeg har fået has på dem alle for nu. Så skal hønsehuset bare have en ny omgang på lørdag og nok også næste lørdag for at være på den sikre side.
@ Rikke. Du talte om på et tidspunkt at du var interesseret i nogle af mine høns. Som det er nu, tør jeg ikke stå inde for, at de er midefri, så jeg vil foreslå, at du ser dig om efter nogle andre, så må mine i gryden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Frk.olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 470
  • Feberramte...
Sv: Blodmider og hvordan man bekæmper dem - IGEN
« Svar #23 Dato: 17 ſeptember , 2008, 15:54 »
@ Marianne
Det er dejligt, at der findes så reele mennesker som dig <-
Jeg ser lige, om jeg kan finde nogle andre kyllinger/høns til min næsten færdige hønsegård, ellers kan det være jeg vender tilbage til dig - på eget ansvar naturligvis, hvis du stadig vil af med de små uldtotter.

@ALLE!!!
Er der nogen der har 2-3 dværghøner i overskud? Allerhelst dværg Wyandotter... <+ <-

Rikke
« Senest Redigeret: 17 ſeptember , 2008, 19:19 Fra Frk.olsen »
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blodmider og hvordan man bekæmper dem - IGEN
« Svar #24 Dato: 19 ſeptember , 2008, 20:16 »
Tak skal du ha' Rikke, men man kan jo ikke være mere reel, end man har viden til; havde du spurgt mig dagen før, jeg fandt miderne, ville jeg jo uden blusel have sagt, at de var fri for utøj!

Anyway, nu har jeg lige haft mit hønsehus tømt i dag igen, de steder, hvor der burde være mider, hvis altså der er nogen i huset, kunne jeg ikke finde nogen, f.eks. mellem møgbrædt og de vinkeljern brædtet hviler på, så det tager jeg som et godt tegn.

Jeg har sprøjtet igen langs aller revner og kanter, haft al sandet ude fra gulv og møgbrædt og skiftet redematerialer.

Inden jeg lagde sand på gulv og møgbrædt dryssede jeg med Stalosan (har købt 25 kg!!!) og jeg dryssede også i redekasserne inden jeg lagde de nye træspåner i.

Jeg har ikke sprøjtet dyrene denne gang.

Vil I tro man bør sprøjte der hvor hønsene støvbader?

Vil I tro det er nødvendigt med en omgang mere om en uge? Eller skal jeg bare være god til at holde øje? Jeg fandt dem jo dennegang, og vil nok også finde dem i fremtiden, hvis de skulle dukke op igen.

Der krydses fingre, men jeg tror og håber, jeg er blevet af med miderne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk