Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Helt ny hønseejer.....  (Læst 13205 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #15 Dato: 26 August , 2008, 08:01 »
Ja så er det en gammel herre du har købt dig, jeg ville nok skaffe en ny hane, jeg har en i overskud du må få, han er 5 måneder og af racen Skånske blomsterhøns.  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Jens Hyldvang

  • Bruger
  • Indlæg: 35
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #16 Dato: 26 August , 2008, 09:33 »
Til info så er Frontline Vet ikke receptpligtigt.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #17 Dato: 26 August , 2008, 09:50 »
Frontline er beregnet til dyr der ikke skal spises. Det er hamrende giftigt og ikke egnet til at komme på dyr vi får æg og kød fra.

'Chockspray' indeholder det samme som 'Matas insektfri spray' og 'Kvik Myrespray' - det sidste kan man få hos købmanden. Fordelen ved disse stoffer er, at de er relativt hurtigt ude af kroppen igen.

Monies, jeg synes Berit har ret. Stakkels gamle hane - tænk at nogen handler sådan!

Det er let at finde overskudshaner rundt omkring for øjeblikket og det synes jeg du skal gøre. Når hanen er meget gammel, er der nok ikke den store befrugtning i ham, og du har jo nok fået ham for at få små kyller til foråret?

Måske er hønerne også over en vis alder? - måske du skulle få nogle hønniker også...

Egentlig burde du køre ud til ham du købte dem af og bede ham give dig pengene tilbage! Men det gør man jo ikke....

Jeg prøvede det samme som dig, som grøn hønseholder og det var bare op ad bakke, indtil jeg fandt nogle yngre og friskere høns. Det værste er, at man får sit nye friske og rene hønsehus befængt med utøj og mider fra starten! Det er bare så uhørt!!

Monies har du tjekket dem bag i for utøj. Vend dem om og kig omkring kloakken. Høns der er så misholdte som dine, kunne sagtens være fyldt med utøj også....

Og til slut ros til dig - flot du har klippet hans klør og sporer! Hvor er det godt disse høns endte hos dig!

monies

  • Gæst
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #18 Dato: 26 August , 2008, 14:55 »
Tusind tak for ros. Jeg bliver helt glad. At forlange pengene tilbage vil jeg ikke. Jeg orker ikke slås med sælgeren. Jeg ved godt at det måske var bedst at hugge hovedet af hanen, men jeg synes han fortjener at få det godt. Jeg vil ihvertfald lige se tiden an om han får det bedre. Han er da begyndt at gale  :). Hønerne trives efterhånden fint. De søger føde og virker glade. Selv levninger fra køkkenet vil de gerne ha'. Mine to små nuttede silkehøns har det fint. Jeg tror de er unge og friske, og det ser ikke ud til at de er smittet med kalkben. Jeg har dog smurt deres ben ind for en sikkerheds skyld.
Men jeg tror også jeg vil ha' en anden hane på et tidspunkt. Måske til foråret.
Jeg vil tjekke alle hønsene i aften for utøj.

Mvh Monies

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #19 Dato: 26 August , 2008, 18:42 »
Hvis jeg var dig, ville jeg ikke vente med at få ny hane, eller også ville jeg vente til næste efterår.

Lige nu har mange hønsefolk over skud af haner, til foråret er alle slagtet eller gået videre til næste hønsehold, så der er plads til nye kyllinger, så du risikerer at når du synes du ønsker dig en hane i foråret, så er der ikke nogen.

Jeg kan godt forstå du vil give ham en chance, men så ved du at det kan blive svært til foråret, og må vente til samme tid næste år. ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #20 Dato: 26 August , 2008, 18:56 »
Spørgsmålet er også hvor gamle hønerne er. Hvis de er ligeså gamle som hanen, så lægger de nok ikke mange æg, så det kan være svært at få kyllinger ud af dem. Det lyder som en rigtig træls start på hønsehold...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #21 Dato: 26 August , 2008, 19:44 »
Skal man virkelig klippe hanens sporer? Har jeg aldrig hørt før, men jeg vil da gøre det når det bliver nødvendigt på min Georg. Indtil videre ser det dog ikke så farligt ud da han er ret ung. Hvordan gør man det bedst?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #22 Dato: 26 August , 2008, 20:28 »
Prøv at klikke på ordet sporer ;)

monies

  • Gæst
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #23 Dato: 27 August , 2008, 09:17 »
Jeg har jo ikke tænkt på at det kan blive svært at skaffe en hane til foråret. Men jeg bliver klogere hele tiden. Jeg nænner dog ikke at hugge hovedet af min hane endnu. Jeg vil lige se tiden an. Min plan er at købe rugeæg af en af de racer jeg i første omgang ønskede mig, når min søde sikehøne bliver skruk. Det håber jeg da hun bliver til foråret. Jeg kan forestille mig at hun kan ligge på 6 æg. Hun er jo ikke så stor. Hvis det lykkes er der nok en hane imellem  :) Hvis det ikke lykkes køber jeg et nyt hønsehold.
Jeg har læst en del på dette forum, og er blevet lidt klogere, men der vil helt sikkert dukke nye spørgsmål op, og jeg er meget meget glad for at jeg kan spørge Jer.
Nu vil jeg producere en ordentlig portion hønseguf, så mine små dyr også kan få glæde at den fine opskrift.

Mvh Monies

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #24 Dato: 27 August , 2008, 09:22 »
Jeg vil ønske dig held og lykke med evt rugeæg, din silke bliver helt sikker skruk til foråret.  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

monies

  • Gæst
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #25 Dato: 30 August , 2008, 07:13 »
Hej igen
Jeg har lige læst i en anden tråd at blodmider kun sidder på hønsene om natten. Hvor er de så henne om dagen? Og hvad med den behandling jeg har givet mine høns. Jeg har jo behandlet dem med chockspray og vaseline mens det var lyst. Jeg kan forestille mig at vaselinen forhindrer blodmiderne i at kravle ind under skællene, men miderne er der jo stadig - altså rundt omkring i hønsehuset???? Jeg vil meget gerne gøre det rigtige og skal igang med behandling nr. 2 her i weekenden. Skal jeg vente til det er mørkt?

Mvh Monies

monies

  • Gæst
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #26 Dato: 30 August , 2008, 07:21 »
Der er forresten lige endnu en ting jeg vil spørge om. Mine høns opholder sig rigtig meget i hønsehuset - selv i solskinsvejr. De har en fin stor hønsegård med græs og sand osv. De har endnu ikke brugt sandet til støvbadning. De har lavet en lille fordybning i jorden og ligger hellere der og basker med vingerne. Jeg har også prøvet og lukke op ud til vores have. Kunne jo godt tænke mig de kunne gå og hygge sig i vores høje græs  ;D.
Nu har hønsene jo selvfølgelig de forbistrede kalkben. Men er det grunden til at de ikke bevæger sig ret meget rundt? Jeg har sådan en lyst til at jage dem ud i haven, men måske er det bedst de selv finder ud af det.

Mvh Monies

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #27 Dato: 30 August , 2008, 08:42 »
Jeg tror ikke du skal jage dem ud, jeg tror desværre ikke de er van til så dejlige forhold, og hvis de er gamle, så gør de som de er van til.  :-\
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #28 Dato: 30 August , 2008, 08:58 »
Kan du ikke prøve nænsomt at genne, lokke dem ud med noget af det mad de elsker?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Helt ny hønseejer.....
« Svar #29 Dato: 30 August , 2008, 09:41 »
Ja måske er de slet ikke vant til så lækre forhold som du har at tilbyde. Men at høns ikke farer med 100 km i timen ud i det, det forstår jeg ikke. De lyder altså ikke friske Monies...

Blodmider og kalkbensmider er ikke det samme. Der findes mange former for mider, der er også fjermider, som pulveriserer det nederste af hønsenes fjer.

Blodmider sætter sig på hønsene om natten og gemmer sig i sprækker og revner i hønsehuset. Typisk under siddepinden og som i den anden tråd, under låget på den tønde som hønsene sover på.

Mider er så små at der skal være ekstremt mang før vores øje falder på dem.

Du har gjort det helt rigtigt og du skal ikke ud og behandle dem i nattens mulm og mørke.

Har du mistanke om blodmider, kan du tage et stykke hvidt stof/køkkenrulle og gnide under deres siddepind, for at tjekke om det bliver rødt af blod.