Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: sovepind  (Læst 11703 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

dondodi

  • Gæst
sovepind
« Dato: 24 August , 2008, 08:33 »
Hej

Mine orpingtons er nu omkr. 16 uger gamle.
Hver aften sætter de sig på gulvet for at sove - jeg har nu gennem længere tid løftet dem op på pinden -  uden at de er blevet inspireret til at prøve selv...
Hvad gør man? - skal jeg lægge strøm i gulvet så de ikke kan ligge der? (just kiddin')

-Eller er det bare mig der synes at de skal på pind - ganske mod deres vilje.

Mvh Martin

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: sovepind
« Svar #1 Dato: 24 August , 2008, 09:14 »
Mine Silkehøns sidder også på gulvet, tros en pind der 30 cm over gulvet,  ???
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: sovepind
« Svar #2 Dato: 24 August , 2008, 10:50 »
Sæt en hønsestige. Det hjælper.

Det er forøvrigt sjovt, for mine høns plejer at sætte sig ovenover siddepindene hvis de kan slippe afsted med det. De hoppede endda op ad et hul til taget og sov der engang. De eneste der var sene til pind, var dem hvis hønemor ikke lærte dem det. Alle andre vil helst sidde så højt som muligt.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: sovepind
« Svar #3 Dato: 24 August , 2008, 13:30 »
Jeg har orper i samme alder som dine, og de sidder også på jorden når de skal sove, men flyver gerne over en meter op i et kringlet piletræ inde i deres hønsegård om dagen - så flyve det kan de - de ved endnu bare ikke, at det er sådan man gør nå man skal sove ;)

Så bliv ved - som jeg -de skal nok få det lært.

PS: Mine er så 'heldige' at der sidder en gammel høne og systematisk hakker dem ned, når de er kommet op. Hun får et par dask over næbet af mig, og så håber jeg de unge snart sætter sig i respekt over for det nævenyttige gamle gespænst!! ;D

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: sovepind
« Svar #4 Dato: 27 August , 2008, 12:27 »
Vil lige blande mig vedr. orpser og siddepinde: Fik mine orpingtoner da de var ca. 18 uger gamle. Det virkede som om at de aldrig havde siddet på pind før. Første dag blev alle 6 sat op (pind ca. 55 cam over gulvet), 2. dag blev 5 stk. sat op og på 5. dagen var der kun en enkelt der ikke havde forstået hvad det drejede sig om. Nu er de ca. 24 uger (endnu har jeg ikke set et æg -  ???) og nr. 6 har stadig ikke lært at hoppe op selv, men er til gengæld blevet mægtig tam af at blive løftet på hver dag.  I frustration over dette daglige ritual prøvede jeg i sidste uge at sænke pinden til 25-30 cm. over gulvet, med det resultat at alle høns lå på gulvet  <A da jeg kom ud om aftenen. Det virkede som om at de ikke kunne lide, at pinden var for lav. Grinede bagefter lidt over mig selv, der løftede rundt på nu 6 høns, der blev ved med at flakse ned i total panik og forvirring  :o (de 5 var jo netop ikke tamme). Så nu er pinden tilbage ved de 55 cm.og jeg løfter troligt nr. 6 op. Lader I jeres høns sove på gulvet hvis de ikke hopper op selv? (med andre ord: Er jeg den eneste der er så dum at blive ved med (på 6. uge!) at løfte rundt på kræet?
De bedste hilsner
Lisa
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: sovepind
« Svar #5 Dato: 27 August , 2008, 13:30 »
Jeg synes, du skal blive ved med at løfte hende op...det har jo også en ganske dejlig sideeffekt  ;D
Mon dog ikke hun lærer det til sidst...måske synes hun det er hyggeligt at blive "puttet"?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Cirkeline Kyndesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
  • begynder kylling...
Sv: sovepind
« Svar #6 Dato: 28 August , 2008, 21:19 »
vi har også orper og de sover på gulvet eller oven på redekassen. Jeg har sat hønse stige og pinde men det gider de ikke. Jeg har forsøgt at få dem derop og sidde men de hopper bare ned igen hvis det ikke er dem. Min avler sagde at han ikke havde pinde til dem da de ikke gad sidde på dem.

Held og lykke med dem.
Cirk
0.3 gravhunde, ca 80.000 buckfast bier og 4.6. gul orpington, 1.3. blå orpington, 1.2 sort orpington og forhåbentligt en lille lab pige på vej...

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: sovepind
« Svar #7 Dato: 29 August , 2008, 00:39 »
"Min" avler sagde også at jeg sagtens kunne være uheldig, at der var nogle af dem der aldrig kom til at lære det der med at sidde på pind. Troede nok bare at sådan noget var temmelig forprogrammeret, men det er måske én af de ting der sker, når man fremavler en tung race. Men jeg har jo kun en enkelt som ikke kan komme op til de andre, og jeg har endnu ikke set den ligge ned, når jeg kommer ind. Den står altid op, og kigger op på dem, som har sat sig til rette på pinden :-\
Tænker også lidt på den redekasse som jeg har bygget ind i væggen på hønsehuset. Den er jo ikke lige sådan til at sænke 30 cm ::)
Vh Lisa
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: sovepind
« Svar #8 Dato: 29 August , 2008, 00:56 »
der er noget man kalder en hønsestige ;)
mine har en , lavet af en tremmeside til en barneseng med et brædt under tremmerne, så glider de ikke på den. Den ender med en vinkel til at gribe fat om hjalet.
de fleste bruger den, men nogle flyver også op.
Vibeke
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: sovepind
« Svar #9 Dato: 29 August , 2008, 11:30 »
Der er nogle tunge racer som bare aldrig lærer det. Min tese er at hvis de lærer at flyve på pinde i hønsegården som kyller, så kan de lettere sove på pind om natten også ;D.

En god ide jeg har set et sted var en eller to træpaller, alt efter hvor mange man har, der var sat på jorden på en mursten i hvert hjørne. pallerne gør at hønsene får kroppen væk fra det kolde gulv og ikke sidder og gør sig beskidte i deres eget møg.

De kræver dog en del mere rengøring, end blot en pind :(

Lige en ting mere ;)
Når ens høns ikke vil sidde på pind skal man være opmærksom på to ting; passer pinden til deres størrelse? Trækker det der hvor pinden sidder? - høns HADER træk og tåler det dårligt. Man kan teste om der er træk med et par fyrfadslys på pinden, ved at se om flammen er rolig ;)

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: sovepind
« Svar #10 Dato: 29 August , 2008, 12:48 »
Smart trick det med fyrfadslyset, Hanne ;) Pinden er ca 7 cm bred, den er flad med afrunde kanter. Hvad siger de hønsekyndige - passer det til orpingtoner? Og ja, jeg har da hørt om det med hønsestiger, - har lavet hele to til siddepinden. En i hver ende, da hønsene klumper sig sammen i den ene ende hvor den første hønsestige stod. Men lige meget hjalp det. Ikke engang selv om jeg adskillige gange har hjulpet hende den langsomme op på stigen (hun bliver stående på stigen og kigger dumt på mig "hvad skal jeg her"-agtigt :D). Nu er den ene hønsestige flyttet hen til den høje redekasse, - håber at hønsene kan få mere glæde af den dér ::)
Vil lige prøve det med lysene. Vedr. at sætte træpaller på gulvet, så er jeg bange for, at det vil tage alt for meget plads op, - huset er kun ca. 3 m2...Men man kunne jo lave et bredere bræt nede ved gulvet til hende den sidste.
Venligst Lisa
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: sovepind
« Svar #11 Dato: 29 August , 2008, 18:21 »
Jeg har også en høne som nægter at sove på pind. Den gjorde det i starten, men nu gider den ikke mere. I stedet ligger den i den ene redekasse. Og nej den er ikke skruk, for den har gjort det det sidste ½ år.
Jeg har bestemt mig for at det måske er fordi den er nederst i hierakiet, så den simpelthen ikke får lov til at komme op på pinden til de andre og derfor vælger en rede i stedet. Som i øvrigt er ½-1 meter over gulvet.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: sovepind
« Svar #12 Dato: 29 August , 2008, 22:14 »
Men skider den så ikke i redekassen, Lisbeth?
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: sovepind
« Svar #13 Dato: 29 August , 2008, 22:30 »
jo det gør den...desværre. Så der bliver tit skiftet strøelse i den kasse.
Venlig Hilsen
Lisbeth