Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan fungerer en blandet flok - delt emne  (Læst 5711 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Hvordan fungerer en blandet flok - delt emne
« Dato: 23 August , 2008, 09:51 »
Tråden delt pga emneskift /Hanne admin

Indianer, det lyder rigtig spændende med den forsamling du har. Det kunne være sjovt at have nogle, der lagde så forskellige æg.
Jeg har længe tænkt på Marans pga. æggene, og auracaner kunne jo også være sjove.
Er der andre der har erfaring med blandede hønsehold?
I givet fald ville jeg måske anskaffe to af hver, men ingen hane, og de skulle gå med dem jeg har.
Jeg har jo dværg wyandotterne, som jeg er utrolig glad for.
« Senest Redigeret: 23 August , 2008, 17:31 Fra Hanne Lottrup »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Hvordan fungerer en blandet flok - delt emne
« Svar #1 Dato: 23 August , 2008, 10:26 »
Jeg har et blandet hønsehold, uden problemer.
2 lyse sussex høns
2 barnevelder 1 blå og 1 sort randtegnet, tror jeg det hedder.
1 araucana par
1 Maran høne
4 blandingshøns
Spir (guld seabright hane)
x antal gul orpington høner og 1 hane.

Alle går sammen om vinteren og om foråret går de gule orpington alene frit, mens de andre er i hønsegård, og så laver jeg gule orpington kyllinger, og lader en overskudshane tage sig af de blandede, men jeg har ladet mig fortælle at min blå barnewelder holder forår sammen med Elises blå barnewelderhøne til næste år, for hun har en plan om at lave hvid.  ::)

Når sommeren er slut og der ikke skal laves flere kyllinger, ja så ryger hanerne, undtagen den gule, og Spir, og så går alle igen frit sammen til næste år.


« Senest Redigeret: 23 August , 2008, 12:15 Fra ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hvordan fungerer en blandet flok - delt emne
« Svar #2 Dato: 23 August , 2008, 19:19 »
Ja det kunne være spændende med Araucana, hvis det er rolige dyr er det lige mig  :D så har jeg en fin blandet skare.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Hvordan fungerer en blandet flok - delt emne
« Svar #3 Dato: 26 August , 2008, 00:03 »
jamen jeg har også blandet hønsehold
1 gul orpington + 1 hane
1 blå barnevælder høne og som Ina siger så skal jeg låne hendes for jeg må altså ha en hvid også
3 blå barnevælder haner
2 blå jersy kæmpe og 1 hvid
1 auraucane høne og 1 hane
4 blandings kyllinger.
og det går fint.
Jeg vil dog lige sige at jeg syntes at auraucana er lidt flyvske men måske det bare er mine
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvordan fungerer en blandet flok - delt emne
« Svar #4 Dato: 26 August , 2008, 09:58 »
Ja det kunne være spændende med Araucana, hvis det er rolige dyr er det lige mig  :D så har jeg en fin blandet skare.

Jeg synes ikke araucana er rolige høns, men de er super intelligente og har bevaret stort set alle de gode grunlæggende hønseegenskaber.

Jeg havde en lille flok på et tidspunkt og kunne ikke finde dem til natten. Senere fandt jeg dem på en hylde oppe under taget.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvordan fungerer en blandet flok - delt emne
« Svar #5 Dato: 26 August , 2008, 10:21 »
Det er min korte erfaring at Araucanaer er umulige at fange, og sover i Bermuda Trekanten, de forsvinder ganske enkelt til natten, og dukker op igen om morgenen, mine sov til jeg fandt dem oppe på loftet på spærerne, nu er lemmen lukket, så de sover øverst et eller andet sted i hønsemenageriet. <D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Indianer

  • Gæst
Sv: Hvordan fungerer en blandet flok - delt emne
« Svar #6 Dato: 26 August , 2008, 12:02 »
Jeg har en hel anden erfaring med Araucana.
Min erfaring er; at det nemt kan blive håndtamme og klappevenlige.
Hanen er god ved børn og desuden er de både gode rugere og gode mødre, der ovenikøbet gerne vil lade én kæle for sine kyllinger. <D

Jeg har en stor blandet hønseflok til at gå frit i haven, hvor det er en Langshan som er hane. (Og yderst kompetent)
(hønsene er; Maran, araucana, landhøne, Langshan, Australorps, og kyllinger af racen Silke og Kochin)


Det gode i den blandede hønseflok er, at der går mere personlighed i den for mig. De to Maraner hedder Elin og Erna, for det ligner de. osv.
 Og så elsker folk at få en æggebakke fra mig, for der er nemlig store hvide æg, grønne æg, chokoladebrune store æg og lysebrunde små æg deri. En rigtig påskepakke. Det er hyggeligt og anderledes.
Kochin kommer til at lægge store lysebrune æg og så vil jeg vildt gerne have en race som lægger spættede æg. Nogen som kender nogen???

Hvad angår om de kan sammen; så ja, selvfølgelig. Det er kun os mennesker som deler dem op i racer. Og det er ikke størrelsen på hønen som bestemmer hiarkiet. Herhjemme er det de små langshan på størrelse med en fed due, som er øverst i hiarkiet..

Derudover har jeg en hønsegård for sig, hvor der går en Araucanahane og to araucanahøns. Dem ville jeg gerne avle på og jeg ville gerne have alle mine araucanahøns derind. Hanen er bare ikke så god til at overskue mange høns, og de to høner er klar på at slagte enhver fremmed på deres domæne..... >:(
Men en dag når jeg tager mig sammen, så tror jeg, at jeg vil fjerne de to høns i et par dage, og så sætte de andre 4-5 araucanaer derind i stedet, i et par dage, og så sætte de to derind med dem igen. Så håber jeg, at det kan gå uden al for megen terror...  :-\

Men de tre araucanaer som går i hønsegård, de går uden overdække og de er aldrig fløjet nogle steder. ;)

Det vil garanteret være en stor fornøjelse for dig, om du anskaffede dig to af hver.  :)


Indianer

  • Gæst
Sv: Hvordan fungerer en blandet flok - delt emne
« Svar #7 Dato: 26 August , 2008, 12:05 »
Dog kan et minus være, at du kan risikere at få høns af blandede racer, hvis der sneg sig et æg ind fra en Maran/ Wyandotter... ;)

Og så kan du risikere at dit herte bliver solgt til endnu en race, og så er du jo i risiko for, at dit hønsehus får vokseværk..
Det var hvad der skete for mig, derfor er halvdelen af vores urtehave idag blevet til endnu et hønsehus/gård.... :o ;D
« Senest Redigeret: 26 August , 2008, 12:07 Fra Indianer »

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Hvordan fungerer en blandet flok - delt emne
« Svar #8 Dato: 26 August , 2008, 21:38 »
I øjeblikket har jeg i min egen hønsegård:
1 Sort Australorp
1 Lys Sussex
1 Vildtfarvet Araucana
2 Brune Landhøner (lang- og kortbenet)
1 Sølvhalset/brun Landhane
Foruden diverse kyllinger, de fleste brune Landhøns.

Forøvrigt er min Araucana-høne temmelig fast i kroppen i forhold til Landhønsene. Hun er usædvanlig menneskevant, men temmelig klodset og nem at fange.
Desuden plukkede hun de andre høns, så min hane kom til at se helt forkert ud. Hun har en bar plet bagerst på ryggen, så hun plukker nok også sig selv. Absolut ikke min favorit-høne. Jeg har givet hende et par briller på. Så kan hun nemlig ikke plukke...

Det er fornøjeligt med nogle forskellige racer, men jeg arbejder alligevel henimod en ægte landhønsestamme. Det er min ubetingede favorit indtil nu.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvordan fungerer en blandet flok - delt emne
« Svar #9 Dato: 27 August , 2008, 08:52 »
Tak for mange fine oplysninger om blandede flokke.
Jeg er jo utrolig glad for dem jeg har, men jeg tror jeg vil forsøge mig med lidt flere slags næste år. Det kunne jo være sjovt med alle de forskellige æg.
 <E <E <E
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk