Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad kan det være  (Læst 7269 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gitte Klavsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
  • 1.13 dværvhøns af ukendt race
Hvad kan det være
« Dato: 15 August , 2008, 11:35 »
Er der nogen af jer der har haft følgende:  <A

Jeg har 1.4 orpingtoner og 2 Isa Warren damer. IW lægger et æg hver dag ( i forsvindingsreden ), og Hanse hopper på dem hver dag. Nu er han begyndt at hoppe på en orp. jeg tror, hun lægger det æg, jeg kan samle op i hønsegården næsten hver dag!
Hopper Hanse kun op på damerne, når de lægger æg   <J

Der er en orp. hvor halen er blevet meget dunet nede ved huden, og spidsen kun ligner fjer. Samtidig har jeg lagt mæke til, at Hanse godt kan lide, enten at hakke hende, eller plukke en fjer. >:(
Der en anden orp. som kan se ud til, at der er ved at ske det samme med halen.

Jeg tror ellers Hanse er en god hane, han smager først på div. spiselige ting de får, så gokker han, og damerne spiser. Han jager dem lidt rundt i hønsegården, men det tager jeg som, han holder orden på damerne, eller tager jeg fejl??

Mange venlige hilsner Gitte


Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Hvad kan det være
« Svar #1 Dato: 15 August , 2008, 14:14 »
Det er langt fra uhørt, at en særlig fremmelig hanekylling parrer sig med sin kuldsøster, længe før æglægningsalderen. Og af hensyn til fjerpilning, så kan man enten håbe på det går over (navnlig hvis man har skaffet ham udefra), eller give ham et par hønsebriller på.

Det sidste er nærmest en nødløsning, og absolut ikke noget der bør gøres på egen hånd, medmindre man har prøvet det før.
Det består i, at man skaffer sig et par matte plasticbriller, som monteres med en split gennem næsen. Ind ad det ene næsebor, og ud af det andet. Så kan den uheldige ikke se, lige frem, hvilket er nødvendigt for at kunne pille fjer. Det er også lidt hæmmende for dyret generelt, så det er bedst hvis det kan undgås.

Man kan også købe noget spray der kan bruges mod fjerpilning, men jeg ved ikke  om det virker tilfredsstillende.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Hvad kan det være
« Svar #2 Dato: 15 August , 2008, 14:50 »
Fjerplukning skulle smitte helt vanvittigt. Har du mulighed for at isolere hanse?
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hvad kan det være
« Svar #3 Dato: 15 August , 2008, 23:11 »
Undskyld......

Men Hønsebriller???? det kræver altså en forklaring M. Fundal (?)  :)

Wanda som har sjove billeder på nethinden lige nu
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Hvad kan det være
« Svar #4 Dato: 15 August , 2008, 23:49 »
hej wanda
hvis du går ind på america`s hjemmeside under diverse tilbehør  så kan du se briller til høns mhv jesper
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hvad kan det være
« Svar #5 Dato: 15 August , 2008, 23:59 »
Ej ok, der går min grænse.  hvordan sætter man dem fast?
Jeg må sige at jeg syntes det er dyrplageri.... det er jo for dælen da ikke hønsenes skyld at de plukker sig så slemt, det kan da kun være fordi vi mennesker er så forbandet grådige at man ikke gider tilgode se dyrs naturlige behov, eller er jeg helt forkert på den???

Tænk at fjerne en så vigtig sans som synsansen..... føj da.

Wanda som ikke ved så meget om høns, men syntes briller er ondt
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hvad kan det være
« Svar #6 Dato: 16 August , 2008, 00:10 »
Den høne du siger der er dunet ved huden og kun det yderste er fjer er vel blevet slidt af at hanen betræder hende. Vi kan i hvert fald se hvilke høns vores hane foretrækker. Hvis hun er bar på ryggen så hold øje med han ikke skader hende med klør og sporer.

I hviken grad plukker han ....... hvis det kun er en fjer i ny og næ kan det være et resultat af fælles fjerpleje/puslen om hinanden. Er det ofte han gøre det ja så er det jo nok plukken .
Med venlig hilsen Søs

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Hvad kan det være
« Svar #7 Dato: 16 August , 2008, 10:10 »
Haner træder oftest kun høner der er kønsmodne, eller tæt på det. Ind i mellem kan man opleve at de lige prøver hos én af de unge høner, men det giver ofte så meget skrigen og rabalder, at han finder ud af at hun ikke er klar endnu. Ellers vil en hane træde alle høner, ofte flere gange om dagen - også selv om de holder æglægningspause.

Det er ikke altid vi opfager fjerpilleri. Ofte er det noget de sidder og gør når de er på pind om aftenen. Man kan se de går efter den lille blodplet der sidder tilbage på fjeren, når den er rykket af.
Et middel mod detter er hjortetaksolie, som du kan få hos Matas eller America Thisted. Det lugter og smager fælt!

Du skriver:
Der er en orp. hvor halen er blevet meget dunet nede ved huden, og spidsen kun ligner fjer.
Er det sådan at halefjerene er fjernet, så der kun er dunene tilbage, eller hvad er det du mener ;)?

Hvis fjerene er væk, og der kun er dun tilbage kunne det tyde på fjerpilning, eller er dine høner i fældning?

Ligger der mange løse fjer rundt omkring? Er det bare sådan en løs fjer som hanen kærligt hjælper hønen af med??

Som Jette skriver, så smitter fjerpilleri meget og det er vigtigt at finde ud af om det er det ene eller det andet og handle derpå. Er det fjerpilning skal synderen/synderne findes, for erfaringsmæssigt er det en vane, som er svær at komme af med.

Hvis du kan se det er fjerpilleri, vil jeg anbefale dig at skaffe noget hjortetaksolie og hjælper det ikke, må fjerpilleren 'fjernes' fra flokken.

Så Gitte du må ud på hønsebænken og granske deres adfærd og kigge dem efter. God fornøjelse og lad os høre hvad du finder ud af :) :)

Ps:
Det betyder ikke noget, at han jager dem rundt en gang i mellem, men det skal ikke være for ofte, for det vil jo stresse dem. Er han en ung hane, går det over når han blier ældre og klogere. Unge haner er ofte lidt 'for meget' med alle de ting de kan i starten - de parrer, galer, jagter, og agerer helt overdrævet - det går som regel over efter den første vinter ;)

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Hvad kan det være
« Svar #8 Dato: 16 August , 2008, 19:47 »
Ej ok, der går min grænse.  hvordan sætter man dem fast?
Jeg må sige at jeg syntes det er dyrplageri.... det er jo for dælen da ikke hønsenes skyld at de plukker sig så slemt, det kan da kun være fordi vi mennesker er så forbandet grådige at man ikke gider tilgode se dyrs naturlige behov, eller er jeg helt forkert på den???

Tænk at fjerne en så vigtig sans som synsansen..... føj da.

Wanda som ikke ved så meget om høns, men syntes briller er ondt


@Wanda.
Det er måske dyreplageri, måske ikke.. :-\  Jeg har ikke haft brug for briller til mine høns, men vil dog lige sige at man kun fjerner hønens mulighed for at se ligeud, ( ikke hele deres synssans) hvilket er nødvendigt for at de kan pille fjer. og de skal jo fjernes igen efter et stykke tid.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hvad kan det være
« Svar #9 Dato: 16 August , 2008, 20:22 »
Hvis man får medlemsbladet fra dffr så er der et billede af sølvrandet wyandoter, hvor man kan se en med briller.
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Gitte Klavsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
  • 1.13 dværvhøns af ukendt race
Sv: Hvad kan det være
« Svar #10 Dato: 18 August , 2008, 18:08 »
Først tak til jer alle, med rigtige gode svar. Det er godt dette forum findes, når man nu er ny ud i hønseverden.

M.Fundal: Du skriver hønsebriller, dem har vi prøvet , da vi kom hjem med hønsene, de gik helt agurk med at plukke, så fik vi rådet til briller. Og til Wanda vil jeg sige, jeg syntes ikke det var syndt med brillerne, hellere dem end alle de nøgne kyllinger. De hjalp, men der var en, som ikke holdt op, og måtte lade livet.

SøsRose og Hanne, Fjeren er, som en hel lang fjer, men lidt over midten fra huden, er der dun, resten ligner en rigtig fjer.
Det virker som om Hanse måske vil have noget respekt, han er jo kun en lille knægt, som har fundet ud af, hvad han kan.

Mine høner (og Hanse) er fra februar i år. Så hvornår er det normalt de fælder?

Vi sidder en del på hønsebænken, for de er sjove at se på, og selv om vi ikke kan lide, at se Hanse napper ud efter pigerne, gør de mange ting som vi kan se hvordan de organisere sig.

Men jeg vil prøve med hjortetaksolie her i weekenden. Jeg vil, hvis jeg kan se resultater skrive igen.

Mange venlige hilsner Gitte