Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg er verdens ondeste hønemor - NOT  (Læst 44577 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #15 Dato: 12 August , 2008, 11:45 »
Hva´så Marianne...har du fået gang i spanden ? ;D
Med venlig hilsen Søs

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #16 Dato: 12 August , 2008, 11:55 »
Indtil nu er min erfaring, at det tager 21 dage for en skruk at ruge et hold kyllinger ud.. med al hyggen ved kyllingerne som bonus bagefter. Og det tager mindst 3 uger at afvænne en uønsket skruk, som alligevel med stor sandsynlighed lægger sig igen! Høns er f.... stædige..
Så hvis man regner på det, er der egentlig bare kyllingerne som gevindst til forskel   ;)
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #17 Dato: 12 August , 2008, 11:59 »
de har endnu ikke lagt sig igen efter den famøse spand her *GG*

Men hvordan afvænner på 3 uger ? Altså ..hvad gør i andre for at afvænne skrukker ? eller lader i dem bare være til de ikk gider mere ?
Med venlig hilsen Søs

Offline Majs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #18 Dato: 12 August , 2008, 12:06 »
Ja jeg kunne også godt tænke mig at høre hvordan i afskrukker, for det med spanden, det synes jeg altså er synd, jeg kender heller til ikke til det virvar af "punkterede badebolde", indtil videre har mine skrukker fået befrugtede æg som de har hygget sig med i 21 - 15 dage og så har vi fået de sødeste kyllinger.

Mvh.
Majs  :)
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #19 Dato: 12 August , 2008, 16:28 »
I dag skulle jeg hjemmefra lidt over 7, så da kunne jeg ikke lukke hønsene ud af hønsegården, jeg er bange for at Mikkel måske går morgentur. Jeg kom hjem op ad formiddagen, og da var kaos næsten fuldkommen. Nu sad der to wannabe skrukker ovenpå de andre to, som har ruget en god uges tid. Den lille sølvrandede, som er den kvikkeste og mest omstillingsparate lå i reden overfor og leverede sit daglige æg, mens den lille gule flirtede men hanen udenfor.
Måske havde det været anderledes, hvis de havde kunnet gå udenfor? Nu gik de jo lige der op og ned af hønsehuset med rederne.
Begge wannabe'erne galpede gevaldigt op og hakkede helt vildt efter mig, og ja, <flov rødmen blusser på mine kinder> de sidder under hver sin spand i hønsegården. Jeg vil sætte dem ind på pinden i hønsehuset i aften, når det er tusmørkt. Hvis så bare de små klovne kunne lægge sig i deres egen rede, og ikke skulle ride piggyback på de andre.
Jeg tror nu ikke det er så hårdt for dem at få en lille tænkepause, for når man transporterer dem i en kasse, er de jo også helt rolige.
Sådan som det er nu er i hvert fald ikke holdbart. Det ender med at æggene går i stykker eller jeg ved ikke hvad.
Jeg ville nok have sagt som du Majs (Marianne), indtil jeg stod med problemet, så aner man altså bare ikke hvad man skal gøre.
Ham jeg har købt dem af, foreslog at jeg afskrukkede ved at lade hønen overnatte alene ude i hønsegården, DET synes jeg til gengæld ville være synd for hende, jeg tror hun ville få fugt og jeg er sikker på at hun ville være rigtig bange. Det er også derfor jeg har besluttet at de skal overnatte i hønsehuset.
Nu håber jeg bare det går godt, og at jeg ikke får for mange fordømmende blikke  :(
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #20 Dato: 12 August , 2008, 16:40 »
Det var da ærgeligt, du havde jo lige glædet dig til kyllinger, men ingen skæve blik fra mig, jeg håber da du får dem afskrukket.  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #21 Dato: 12 August , 2008, 17:05 »
Nu skal du ikke være al for skyldbetynget over at de ikke blev lukket ud i morges.....de 2 wannabier havde sikkert fundet på de narrestreger alligvel...det skrukkeri smitter som bare pokker.
Her ville det ikke virke bare at lade en skruk overnatte i hønsegården .....for der af masser af kroge den bare ville kunne etablere et nyt skruksted. det er så grælt at de fatisk bare lægger sig midt i det hele og fortsætter ufortrødent. men selve det at overnatte udendørs tager høns nu ikke skade af ....altså vel at mærke hvis der er en form for ly af en slags.
Og spanden ..ja så ved jeg da hvor mutter er og kan kigge til hende uden at skulle lede land og rige rundt efter hende.

har hørt et eller andet sted at når det er helt mørkt går høns på standby. Og ja ..de er HELT rolige...ikke nogen som helst møffen rundt. havde engang en høne der stak ud over marken en dag de skulle flyttes. jeg havde lige fået dem så de kendte hverken mig eller omgivelserne. Så der sad hun ude midt i stubbene. det nyttede ikke at kalde på hende for hun var jo så forfjamsket i bedste hønsestil. Mørket faldt på ......hun flyttede sig ikke en meter ...sad næste morgen på nøjagtig samme sted. Der kunne jeg så gå ud til hende. Som den kloge høne hun nu er sad hun med helt lukkede øjne....for så kunne jeg jo IKKE se hende....neeeeeeeeeej da.

Så jeg lavede et fikst lille hop og så havde jeg frøkenen i favnen.

Lige så snart hun var inde hos de andre opførte hun sig som om intet var sket ???? Nu er hun selvfølgelig en af dem der troligt vandrer i hælene på mig.

Selvfølgelig skal vi være gode ved vores høns...... de er jo de dejligste kræ. MEN de er altså ikke lavet af glas !
Med venlig hilsen Søs

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #22 Dato: 12 August , 2008, 22:53 »
Ja, der er nok mange måder at gøre det på men en sikker måde er at give hønen en kylling, ganske enkelt. Hvis man så hurtigt vil have hønen igang med æglægning kan man fjerne kyllingen efter et par uger hvor hønens interesse for kyllingen alligevel er ved at fortage.
Nogen gange kan "alle" skrukkerne også finde på at forlade rederne hvis der er en enkelt høne der har fået kyllinger. Gad vide om det er lyden eller synet af andre kyllinger. Det kan være at i skal eksperimentere med lydbånd, med pippen fra daggamle kyllinger  ;D Det kan selfølgelig også bare være at hønerne så bliver helt forvirrede  :(

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #23 Dato: 12 August , 2008, 22:58 »
Håber ozz det virker at gi´dem en ælling så ...for det vist det eneste de gider ruge ud her.....suk.

men det var da gode råd...det skal afprøves.

Forvirrede høns ser  jo så sjove ud *GG*
Med venlig hilsen Søs

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #24 Dato: 12 August , 2008, 23:03 »
 ;D ;D Jeg synes nu at der kommer virkelig gang i skrukkerne, når mit første hold maskinkyllinger pipper rundt på den anden side af hegnet,,,, så ser damerne nysgerrigt på dem nogle dage, og så er der næsten altid en der der starter med at lægge sig,,,,, ;D ;D Men det er jo ofte på den tid af året hvor vi alle sammen gerne vil have en skruk eller to.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #25 Dato: 12 August , 2008, 23:53 »
Den opdrætter jeg købte mine høns af, fortalte at han kun kendte til to måder at afskrukke en høne på. Enten spanden, som der her skrives om, eller at holde hende nede i en spand med koldt vand i et kort stykke tid. Han brugte selv spande-metoden. Kold-vands-metoden syntes han var synd, især om vinteren!!!! Han blev nødt til at afskrukke hønerene op til tre gange i januar-marts måned, da det er den tid hvor han samler rugeæg til næste års udstillingshøns. Han har haft udstillingshøns i 34 år.

Jeg har endnu ikke haft nogle skrukker jeg skulle afskrukke, men hvis det bliver nødvendigt, så vil jeg også bruge spande-metoden!
Venlig hilsen
Liv

Offline Majs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #26 Dato: 13 August , 2008, 07:18 »
Nøøøøj altså, jeg håber ikke jeg bliver udsat for det problem. Koldtvandsmetoden brrrrr.....uf... så hellere spanden da (en stoor en) og jeg vil slet ikke lukke min høne ud alene om natten  :-[
Jeg er godt klar over de ikke er lavet af glas, det har mere at gøre med hvad jeg kan leve med  :-\

Jeg kan ellers godt være nervøs, for den sidste af de 3 høner der gik skruk sammen sidst, mangler denne her gang og den glor noget på de små nye der futter rundt inde i deres gård, så hvis det skal være, skal det være nu, med dejlig sensommer i september og oktober. Nå, den tid den sorg eller glæde eller hvad det nu bliver.... :D

Marianne, jeg håber det lykkes for dig og glæder mig til at høre mere om det...

Mvh.
Majs  :)
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #27 Dato: 13 August , 2008, 08:24 »
Majs.... som jeg læser nede i bundlinien har du pt heller ingen hane. Det formindsker jo problemet en del at du ikke står med sådan en der ikke ved hvad han skal gøre ved sig selv når alle damer punkterer ...eller værre ..overbelaster en enlig høne. Skulle du nu en dag (meget mod din vilje ;D) blive nødsaget til spandmetoden, så brug da en stor murerbalje...det giver da noget ekstra plads.

 held og lykke....forstår skam udemærket dilemmaet mellem hvad man har lyst til og hvad man er nødt til *SS*
Med venlig hilsen Søs

Offline Majs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #28 Dato: 13 August , 2008, 08:27 »
 ;D hihi... alle damer punkterer...hihi det lyder altså sjovt  ;D

Mvh.
Majs  :)
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #29 Dato: 13 August , 2008, 10:55 »
Tak for venlige bemærkninger og opmuntring. I får lige næste afsnit i føljetonen.
Jeg var ikke hjemme i går aftes, så min kære husbond fik overladt ansvaret. Vi blev enige om at han skulle lukke dem ud af spandene ved 19-tiden og så se hvad der skete. Den sidst ankomne wannabe var blevet enig med sig selv om at det der skrukkeri alligevel ikke var noget, hun har fulgt flokken og her til morgen er hun stadig "normal", men lille blå er stædig. Kl 21.30 i går aftes satte min mand hende fra reden  og op siddepindene, hvor hun også har siddet hele natten. Her til morgen og formiddag har jeg forsøgt at overtale hende til egen rede med egne æg, som jeg lagde til hende fra dagens høst, men nixen bixen, hun VIL altså ligge på kanten af den anden rede og så tiltuske sig et enkelt æg der.
Nu sidder hun under spanden; hun tager det fuldstændigt roligt, og om hun sidder under spanden og ikke spiser/drikker eller om hun sidder på kanten af reden og ikke spiser/drikker kan vel komme ud på et?
Det er en stor 25 l murerspand, så hun har god plads, men jeg tænkte at hun nok bedre kunne holde varmen i en ikke alt for stor spand. Jeg har lagt en pind under, så jeg er sikker på at den ikke slutter for tæt til jorden, så luftmangel er ikke et problem.
Jeg lader hende sidde til aftensmadstid, så hun kan få lidt at spise og drikke, hvis hun så stadig vil på den samme rede, vil jeg sætte hende under spanden indtil sengetid.
Jeg håber, ikke jeg trækker pinen ud på denne måde, men jeg synes det er lidt synd, hvis hun skal sidde i hønsegården under spanden om natten, og jeg er nok også lidt bekymret for om hun skal blive kold og fugtig, da det jo har regnet meget på det seneste.
Hvis dog bare den lille klovn ville acceptere at sidde i sin egen rede  :(
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk