Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg er verdens ondeste hønemor - NOT  (Læst 44573 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Jeg er verdens ondeste hønemor - NOT
« Dato: 11 August , 2008, 18:55 »
Jeg har, som tidligere skrevet, to skrukker, der smukt ligger side om side i hver sin redekasse og synkron-ruger. De går af rederne sammen og hygger sig tilsyneladende med at spise/drikke samt støvbade og løbe lidt vilde rundt en god halv time hver dag.
Forleden var der imidlertid en tredie høne (den lille blå), der også ville skrukke, men hun kan tilsyneladende ikke finde ud af det, sidder bare på kanten hos en af de andre skrukker, og vil gerne sidde der hele tiden - også om natten. To aftener har jeg løftet hende op på siddepinden efter det er blevet halvmørkt, og i går tog jeg hende ud af hønsehuset mange gange. Her i dag lod jeg hende være indtil jeg skulle ud af huset kl. 9, hvor jeg igen smed hende ud af huset. Nu var der imidlertid en fjerde høne, der lå hos den anden skruk for at lægge dagens æg, min plan var ellers at lukke for smuthullet. Nå, men jeg lukkede alligevel, for jeg skulle kun være væk nogle timer, og der var jo mad og drikke derinde. Da jeg kom hjem havde hun fået lagt sit æg og var klar til at løbe ud til de andre. Skrukkerne var også ude på deres daglige tur, og den lille blå lå i et af støvbadehullerne under huset. Jeg puffede lidt til hende, og hun lå på et æg, det var dog ret koldt, så hun kan ikke have ligget der SÅ længe, og jeg tror i øvrigt, at det var en af de andre, der havde lagt det der, nu da hønsehuset var lukket.
Mens skrukkerne var på luftetur, lukkede jeg smuthullet, og da de var gået ind i hønsegården igen, lukkede jeg hertil og åbnede smuthullet. Kort tid efter var de på plads på rederne igen, så jeg kunne lukke smuthullet. Så lille blå ikke kunne komme ind.
Men den lille blå er altså lidt lost, hun går noget sammen med de andre, men søger meget mod hønsehuset - alene. Hvis så den lille klovn kunne finde ud af at lægge sig i en af de ledige reder  ;)
Det jeg forsøger er at "afskrukke" hende, er der nogen, der ved hvor lang tid det mon kan tage. Jeg føler mig simpelthen som verdens ondeste hønemor, men jeg lover på spejderære, at hun nok skal få lov næste år!
« Senest Redigeret: 29 August , 2008, 17:51 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #1 Dato: 11 August , 2008, 19:00 »
 :D Det er da egentlig en ret sød historie, men husk du har lovet den lille blå at til næste år så må hun også få  <L <L
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #2 Dato: 11 August , 2008, 19:03 »
Neeeeeej hvor er du ond!

Ha ha ha nej jeg driller bare  ;D ;D ;D

Mon ikke de fleste af os har prøvet at afskrukke, det er ikke let. Jeg tror der skal helt nye omgivelser til for at det lykkes. Og så smitter skrukkeriet nogen gange som bare pokker...

Måske ligger de alle 6 der i næste uge ;D

Det jeg mener Marianne er, at det kan godt være du får hende afskrukket, men min erfaring er at de hurtigt ligger der igen, som små punkterede badebolde ;)

Held og lykke med kampen ;)   <P <P <P

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #3 Dato: 11 August , 2008, 19:06 »
Under en sort spand i 24 timer...... virker det ikk ...så 24 timer mere.
kig til hende og giv mad og vand 1-2 gange om dagen.

har nu af egen erfaring lært ....altid adskille skrukker fra de andre høns.

De har her præsteret at trampe æg i stykker ..lægge sig de forkerte steder og sågar dræbe en skruk...så det ikk for sjov jeg har den mening.

Tænke da at min far var et gammelt pjathoved når han altid gav en skruk enecelle......men nej...det får de også her fra nu af.
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #4 Dato: 11 August , 2008, 21:08 »
Tak for gode svar og opmuntring, dvs. det du fortæller lyder rigtigt slemt, Søs, jeg har bare ikke ret store forhold. Så jeg kan ikke rigtig give dem eneværelser. Det lyder lidt voldsomt med den sorte spand. Jeg er nok lidt pylret med mine små høner  :-[
Det er vel også lige sent nok på året? Jeg skal vel bare have fat i de hønsefræsere, og så lade skrukkerne være lukket inde der? Men de skal også lige laves.
Jeg vil nok fortsætte med at holde smuthullet lukket om dagen, undtagen lige den halve times tid, de har brug for at komme ud, det bliver så lidt på mine præmisser, for jeg er jo også nødt til at passe mit arbejde. Jeg arbejder dog kun en tredie del tid fordi jeg har ødelagt mine skuldre (har meget ondt), så jeg er en del hjemme.
Nu har de jo ligget en uge, og det ville bare være så sjovt, hvis der kom noget ud af det.
Jeg lover, Berit, at hun nok skal få sin tur  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #5 Dato: 11 August , 2008, 22:15 »
Nu er en høne i mørke jo det samme som at slukke for strømmen ....så hun snorksover bare. de får vist bare lige brudt rytmen af den spand der. Og de lider ingen overlast ...bliver ikke sky eller noget som helst ...det mere så´n ...øhhh hvem slukkede lyset ....nå pyt ...jeg må videre med mit liv agtigt ;D

Gæt hvorfor jeg har de der trådbure .....man kan liiige udsætte det der med at bygge(eller rettere.....kæresten slipper for ens plagen om at HAN skal bygge ::) )

..Og god bedring med din skulder da *SS*
Med venlig hilsen Søs

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #6 Dato: 11 August , 2008, 22:23 »
Men bliver en skrukhøne ikke mere rugelysten af at få "slukket lyset"? De vil jo sådan set helst ruge i tusmørke.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #7 Dato: 11 August , 2008, 22:28 »
Har endnu ikke oplevet at det ikke har virket. Den siger da stadig skruklyde en dag eller 2 efter. men den lægger sig ikke alle vegne og futter rundt og starter på en frisk. Men der er jo også forskel på at hygge sig i tusmørke med sine æg og så på hiv stik helt ud af kontakten mørke.
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #8 Dato: 11 August , 2008, 22:30 »
Tak for forklaring med spanden, det lyder jo rigtig fornuftigt så, og ikke så hårdt  :D
Hvordan gør du så, når du kikker til hende, for at hun ikke skal stikke af? Har du spand og høne stående inde eller ude i hønsegården, eller et helt tredie sted?
Skuldrene ødelagde jeg ved et uheldigt fald i min have for over 6 år siden - kun en tåbe frygter ikke haven! Jeg er opereret tre gange i begge skuldre, og havnet i en gang kronisk smertehelvede. Heldigvis er jeg nu nået der til, hvor jeg kan komme videre (det tog lige lidt tid at retablere ens identitet osv). Fokus på alt det man kan, bagatelisere det andet og frem for alt ikke ende á la Maude Varnæs eller lignende patetiske kvinder, der kun kan sidde og jamre over hvor forfærdeligt alting er og alt det man ikke kan. Jeg kan kun give Danny ret, når han skriver i sin signatur, at himlen altid skulle være blå...her i huset er den i hvert fald, om ikke andet så over skyerne  ;D
Høns og lignende beskæftigelser er en fantastisk smertelindring, man burde kunne få dem på recept!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #9 Dato: 11 August , 2008, 22:33 »
Jeg kan kun give dig ret  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #10 Dato: 11 August , 2008, 22:39 »
Vil nu hellere høns uden recept ...sikke noget kludder på apoteket *GG*. Men klart .....høns er for mig den totale flowtilstand hvor jeg bare ER ! Så forstår dig så godt.

Nå..... sort spand (en stooor en til mine høns)
fat skrukhøne...put under spand......godnat

Læg et par sten eller andet tungt over så den ikk vælter.

gerne midt i hønsegården ..det uden betydning. Ujævnt underlag sikrer dog at der kommer ilt ind.

12 timer senere...... daaaav høne...løfte spand

stooor bruuusende faaarlig høne skruuuuker og flytter sig desuden ikk rigtig ud af stedet

Ikk færdig !!!

giver hende lige 10 min til at æde,strække,skide,drikke osv

Ind under spand igen

Næste dag ...daaav høne

samme opførsel som før...dog mere let til bens .....daffer rundt ...

ok ..du får en chance

holder øje med hende derefter...normalt er det slut nu men lægger hun sig inden for kort tid på en skrukplads igen ....ja gæt så hvor hun kommer hen ...og så bringer vi da bare en genudsendelse
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #11 Dato: 11 August , 2008, 23:05 »
Sikke sjovt at læse, jeg tror vi går i gang med projekt sort spand i morgen. Så må vi se hvordan lille blå synes om det  >:(
Man kunne også prøve langsom gengivelse, hehe.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #12 Dato: 11 August , 2008, 23:12 »
Hi hi det er simpelthen ren underholdning, at læse om skruk under sort spand  ;D  ;D skønt jeg dog har lidt ondt af den lille blå  ;)
Ta lige et par billeder af sceneriet  ;) og pas nu på skulderen når du skal bakse med skruk, sort spand og tunge ting til at lægge ovenpå.
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Majs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #13 Dato: 12 August , 2008, 07:14 »
Det kunne jeg simpelthen ikke, putte min skrukhøne under en sort spand  <W og så i 24 måske 48 timer, nej nej nej, det er for synd, der må da være andre metoder. Jeg har altså også et problem med at spærre dyr inde i det hele taget Hos mig kan de simpelthen ikke få plads nok.
Men jeg har altså heller ikke haft problemet endnu med at skulle "afskrukke" en høne....

Mvh.
Majs  :)
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Jeg er verdens ondeste hønemor
« Svar #14 Dato: 12 August , 2008, 10:52 »
Tjah...alternativet er en bunke punkterede badebolde der mosler rundt for at ligge på nøjagtigt samme sted ...tramper æg og hinanden i stykker.En hane der står tilbage med een høne at hygge sig med..og det kan hun ikke holde til.
Gør jeg intet er de skruk i op til flere mdr... den ene har været det hele sommeren...hun fik chancen ..men ku´ikk hitte ud af det. Hun blev så automatisk "normal" igen ....men har da også brugt 12 uger på at ligge og glo ind i en væg.

Så nej ..... 1-2 døgn (med tilsyn) under en spand og så ellers ud og nyde den danske sommer, det er for mig et bedre hønseliv.
Med venlig hilsen Søs