Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk høne - spørgsmål?  (Læst 9644 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Jessie

  • Gæst
Skruk høne - spørgsmål?
« Dato: 06 August , 2008, 10:36 »
Hej, Min mand og jeg fik nogle høns sidste år. 3 høns og 1 hane af racen Orpington. Nu er den ene høne blevet skruk og ligger på 3 æg.  Vi har aldrig prøvet, at blive "kylling-forældre" før, så jeg har nogle spørgsmål som jeg håber at nogle kan hjælpe mig med, således at vores høne bliver behandlet bedst muligt.

1. hvor længe ligger de på æg før der kommer kyllinger ud?
2. skal vi stille noget vand/mad op til hende i reden? (det ser ikke ud til at hun har flyttet sig ud af flækken i 3 dage)
3. Vil hanen behandle kyllingerne ordenligt eller skal de afskærmes? (hanen er lidt aggresiv)
4. skal dyrlægen ud og checke dem eller vaccinere dem når de er klækket?
5. er der andre ting man skal være opmærksom på? (foder, sygdomme eller lign). 

Jeg håber virkelig at nogle kan hjælpe mig med svar.

Vh,
Jessie

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Skruk høne - spørgsmål?
« Svar #1 Dato: 06 August , 2008, 10:45 »
Tillykke Jessie, jeg har også lige fået en skruk høne, og det er første gang for mig, sikke spændende det bliver.
Jeg har læst at det tager ca. 21 dage, jeg har også læst at hanen som oftest er en kærlig og omsorgsfuld forælder, men jeg vil da selv holde min under opsyn, når (hvis) vi kommer så vidt.
Jeg har også læst mig til at skrukken skal have korn, gerne med overvægt af hvede mens hun ligger.
Hun går af reden en gang i mellem for at spise, drikke, støvbade og lægge et bjerg af en ildelugtende l...
Ta' og kik i leksikon her på forum under AVL, der er flere gode underpunkter.
 <I
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Skruk høne - spørgsmål?
« Svar #2 Dato: 06 August , 2008, 10:49 »
Hej Jessie og hjertelig velkommen!

Jeg vil forsøge at svar på dine spørgsmål :)

1. hvor længe ligger de på æg før der kommer kyllinger ud?
Alle æg skal helst lægges under hønen på samme tid, så vil de klække efter 21 dage. Den dag du lægger dem under hønen er dag 0.

2. skal vi stille noget vand/mad op til hende i reden? (det ser ikke ud til at hun har flyttet sig ud af flækken i 3 dage)
Nej det behøver du ikke. Men har hun ikke været ude i tre dage, ville jeg forsigtigt løfte hende ud. Hun vil nok hakke lidt på dig, men det gør ikke ondt ;). Når hun lige har vænnet sig til ikke at ligge i reden, vil hun strække sig, ryste sig, lave en kæmpe stinkende klat, spise og drikke samt evt tage sig et velfortjent støvbad :). Måske vil hun drøne ind i reden igen, med 180 i timen...

3. Vil hanen behandle kyllingerne ordenligt eller skal de afskærmes? (hanen er lidt aggresiv)
Hvis hanen er agressiv, ville jeg lige være der første gang de skal introduceres. Måske er han en kærlig far. men giv ham chancen. Måske vil han give dem et gok i hovedet og så er det ovre. De andre høner kan også være lidt onde, så hold godt øje! Ellers kan det være en god ide at lave et aflukke af kyllingehegn, så de kan lære hinandend at kende uden at røre i føørste omgang :)

4. skal dyrlægen ud og checke dem eller vaccinere dem når de er klækket?
Nej det er ikke nødvendigt

5. er der andre ting man skal være opmærksom på? (foder, sygdomme eller lign).,
Du skal mærke de æg hun skal ruge på, hvis de andre også lægger æg i hendes rede.

Jeg ville nok også give hende nogle flere æg, så er du mere sikker på, at hun får noget ud af sine anstrengelser.

Fjern de æg hun ligger på og kog dem og giv hende dem tilbage når de er kolde, eller giv hende nogle kunstige æg.

Saml det antal du synes er passende. Hun kan sagtens ligge på 8 - 10 æg. Det kan du gøre på en 4 - 5 dage. Når du samler æg, skal de ligge køligt (ikke koldt) og du skal vende dem morgen og aften.
 
Skriv endelig igen!!

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Skruk høne - spørgsmål?
« Svar #3 Dato: 06 August , 2008, 11:01 »
Hanne, der er noget, jeg spekulerer på: I skriver alle om at mærke, flytte osv på de æg til skrukken, men jeg synes absolut ikke hun er specielt samarbejdsvillig på det punkt. Er der nogle særlige/smarte tricks til omgang med skrukker, så man får det med æggene, som man vil.
Bare jeg kikker ind til min, knurrer hun nærmest som en hund, jeg går ud fra at det er den særlige skruk-lyd?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Skruk høne - spørgsmål?
« Svar #4 Dato: 06 August , 2008, 11:04 »
1. En høne skal ruge i 21 dage. Plus/minus en dag eller to. Luk for hende på 19-20. dagen, og luk op igen på 22-23. dagen.
2. En høne bør i hvert fald selv komme ud for at spise. Vi stillede noget mad til en af vores, men lukkede for hende. Tanken var, at der var masser af plads til at spise og lægge en lort udenfor reden, men det betød bare at hun slet ikke rejste sig, og til sidst lagde en klat ovenpå æggene. Hvis du er sikker på hun ikke kommer ned selv, så tag og sæt hende ned.
3. Det varierer meget. I 3 af vores stammer var hanen enten ligeglad, eller også hjalp han kyllingerne. I en sidste stamme overfaldt han dem.
4. Nej. Skal de vaccineres overhovedet, skal det være for at udstilles. Det er et krav. Ellers er det fuldstændig overflødigt, det er min mening.
5. Luk alle revner og sprækker, som kyllingerne kan falde i eller komme ud af. Hvis du har drikkevandet i en skål, skal den være lavvandet med lave kanter. I modsat fald vil kyllingerne hoppe op og drukne. Jeg forstår at din høne ruger højt oppe, så tag kyllingerne op sæt dem ned, når du åbner. Ellers slår de sig.
Sæt desuden et mærke på æggene, og fjern hvad der må komme af nyere æg fra de andre høner. Og hvis der kommer klumper af afføring bagi kyllingerne, så vask det enten af med en klud, eller flå det af med fingrene. Men gør det om aftenen, efter de er gået i seng. Ellers kan de blive kolde.

Forresten er 3 æg ikke nok. 8-10 er mere passende, afhængig af hvor mange hun kan holde varme. Mærk med hånden. Er der nogle ude i kanten, som er mere kølige, så fjern dem. Dette er dog ikke relevant med 3 æg.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Majs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sv: Skruk høne - spørgsmål?
« Svar #5 Dato: 06 August , 2008, 11:22 »
Hanne, der er noget, jeg spekulerer på: I skriver alle om at mærke, flytte osv på de æg til skrukken, men jeg synes absolut ikke hun er specielt samarbejdsvillig på det punkt. Er der nogle særlige/smarte tricks til omgang med skrukker, så man får det med æggene, som man vil.
Bare jeg kikker ind til min, knurrer hun nærmest som en hund, jeg går ud fra at det er den særlige skruk-lyd?

Det er ganske sikkert en skruklyd, vores kan også finde på at skrige hvis jeg får "muflet" for meget rundt. Når jeg flytter rundt på æggene til skrukken, har jeg lange ærmer og arbejdshandsker på  ;)

Mvh.
Majs  :)
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Skruk høne - spørgsmål?
« Svar #6 Dato: 06 August , 2008, 11:32 »
Hanne, der er noget, jeg spekulerer på: I skriver alle om at mærke, flytte osv på de æg til skrukken, men jeg synes absolut ikke hun er specielt samarbejdsvillig på det punkt. Er der nogle særlige/smarte tricks til omgang med skrukker, så man får det med æggene, som man vil.
Bare jeg kikker ind til min, knurrer hun nærmest som en hund, jeg går ud fra at det er den særlige skruk-lyd?

 ;D ;D ja det er den særlige skrukkelyd, og så rejser hun fjerene for at gøre sig større og truende ;) En anden særlig skrukkelyd, er når hun kommer ud for at spise m.m., så lave hun ofte denne særlige lyd: 'Skrååååååååååk!!!', så alle løber i alle retninger ;)

Hendes hak gør ikke ondt, nærmest som hvis du slår dig selv på hånden med din negl. det er nog bare noget med at bide tænderne sammen og bare tage hende ud, eller stikke hånden ind og tage det man vil ha'!

Du kan jo evt tage en jakke og et par havehandsker på, så er der intet at mærke ;)
« Senest Redigeret: 06 August , 2008, 14:28 Fra Hanne Lottrup »

Offline Majs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sv: Skruk høne - spørgsmål?
« Svar #7 Dato: 06 August , 2008, 12:33 »
Nå ja, undskyld jeg fik blandet mig der  <W kan godt se nu at det var til dig Hanne, sorry...  :-[

Mvh.
Majs  :)
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Skruk høne - spørgsmål?
« Svar #8 Dato: 06 August , 2008, 14:29 »
Det er da helt okay Majs - alle må gerne svare ;)

Jessie

  • Gæst
Sv: Skruk høne - spørgsmål?
« Svar #9 Dato: 07 August , 2008, 00:25 »
TUSIND TAK - både for velkomsten og alle jeres svar! Jeg føler mig meget bedre rustet nu - det er dejligt at man kan stille "dumme" spørgsmål et sted og få så gode svar.
 ;D

Jeg må ud med handsker på og få hende lidt ud for at strække benene. Jeg lagde mærke til at en anden høne havde lagt sig ved siden af hende i reden her til aften - er det normalt? Jeg synes det så lidt trængt ud med pladsen. Kan de gøre hinanden skrukke eller hjælper den anden høne med at ruge?  ???

Venlig hilsen,
Jessie

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Skruk høne - spørgsmål?
« Svar #10 Dato: 07 August , 2008, 09:40 »
Nogle høner er gode tanter og varmer æggene / lægger æg, mens skrukken er ude at strække ben.

Andre er nogle klods, der smadrer rugeæggene og prøver at presse skrukken ud, så de selv kan komme til. Det afhænger meget af race og temperement.

Skruk kan rigtig godt smitte, efter min erfaring :)

Husk at afmærke de æg der er rugeæg, ellers kommer der kyllinger på forskellige tidspunkter :)

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: Skruk høne - spørgsmål?
« Svar #11 Dato: 07 August , 2008, 10:36 »
Det er naturligvis meget sødt med to høner til et kuld, hvis altså det er det, det er. Men det er ikke altid lige effektivt. Vi forsøgte med svigtende held, fordi Engelske Dværgkamphøner ikke er de mest geniale skrukhøner. De ødelagde faktisk æggene, og de fyldte dem ikke ordentligt ud, og da vi så gav dem nogle maskine-æg i stedet, så hakkede de kyllingerne. Begge to. Desuden prøvede den ene høne at mase sig ind under den anden, som om hun var en kylling, og skubbede alle de rigtige kyllinger ud i processen. Da vi fjernede den ene gik det bedre, og efterhånden holdt den anden også op med at hakke dem.

Forresten havde vi et uheld for et par år siden. To skrukhøner, der rugede tæt på hinanden. De var vel ude samtidig, og så glemte den ene høne hvor hun skulle ligge, og lagde sig i den forkerte rede. Den anden høne var smart nok til at lægge sig i den rigtige rede, hvilket jo var smart nok. Desværre blev den ene rede kold, og kun én kylling overlevede.  :-[
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Skruk høne - spørgsmål?
« Svar #12 Dato: 07 August , 2008, 10:39 »
Ja det er da øv, så ville det havde været rart med en rugemaskine  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Majs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
Sv: Skruk høne - spørgsmål?
« Svar #13 Dato: 07 August , 2008, 10:46 »
Vi har bygget et par skrukhuse som vi flytter redekasse med høne og æg ud i, der ligger hun i ro og fred for de andre :D
Der er hegn omkring hvor mor og kyller går et par uger inden vi lukker dem ud i haven til de andre.

Mvh.
Majs  :)
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Skruk høne - spørgsmål?
« Svar #14 Dato: 07 August , 2008, 11:19 »
Vi har bygget et par skrukhuse som vi flytter redekasse med høne og æg ud i, der ligger hun i ro og fred for de andre :D
Der er hegn omkring hvor mor og kyller går et par uger inden vi lukker dem ud i haven til de andre.

Mvh.
Majs  :)
et er en super fin løsning.

Hos mig sætte rjeg hegn op omkring redekassen så de andre ikke kan komme ind. Når kyllingerne er klækket, flytter jeg familien eller lader dem vokse op med de voksne. Der er dog forskel på hvilke racer der er 'børnevenlige'. Silker er suveræne ;)

d