Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vaccination og dødsfald.  (Læst 14004 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Joankinu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 521
Sv: Vaccination og dødsfald.
« Svar #30 Dato: 19 Juni , 2011, 14:09 »
@ topper

Det hedder sig at det er markedernes bestyrelse der skal kontrollere at dyrene er mærket efter lovgivningen og ikke den lokale fjerkræklub.

I nogen tilfælde er der en dyrlæge der kommer rundt - men kun til steder hvor der samles heste-  ikke andre dyr (jeg har ihvertfald ikke set skyggen af en dyrlæge på Døllefjelde i år på trods af at der var heste med på markedet)

Vi som klub overholder vores del af lovgivningen som pålagt oppefra. Hvad andre så gør, ja det har vi ikke ret meget med at gøre - ud over at undres år efter år.
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vaccination og dødsfald.
« Svar #31 Dato: 19 Juni , 2011, 15:41 »
Konklusion
Skal man komme med en sådan, så okay .

Der står heller ikke at der IKKE kan vaccineres i brystet, faktisk er det der står først.
Dette er der også mange som er for og imod. Men nok om det.

Om der er nogen som er for og imod vaccination, det vil der altid være nogen som er, men jeg tvivler stærkt på at myndighederne vil ophæve vaccinationspligten.
Faktisk ser de helst at ALLE høns bliver vaccineret . I hvertfald når man læser pjecen, som Gunni linker til.

Om loven bliver overholdt, så skal der faktisk altid være en tilsynsførende dyrlæge når arrangementer afholdes og hvor der bliver udstillet/solgt forskellige dyrearter.
Så det ansvar påhviler så arrangøren og dyrlægen, endvidere skal samlinger af høns også meldes til FVST senest 3 uger før afholdelse. Så de kan bare sende "Rejseholdet" ud og kontrollere.

Om dyrene kan være mærket med andre ting end ringe fra DFfR aner jeg intet om, da jeg ikke mener det er relevant. For man vaccinerer for at kunne udstille og for at kunne udstille skal de være ringet med DFfR ring.

Om der er nogen som hjemmevaccinere, det tvivler jeg på, for det er meget dyrere og mere besværligt.

At påstår at folk som bor på en gård og har et større tillæg, skulle være mere ligeglade med sine dyr, tjaaaaa.... og at klandre dyrlægen for 100 % overlagt mord uden at vide det 100 % er måske også .......

 
« Senest Redigeret: 19 Juni , 2011, 15:44 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Vaccination og dødsfald.
« Svar #32 Dato: 19 Juni , 2011, 15:51 »
Jeg synes godt nok der bliver skudt gråspurve med kanoner i den her debat!
Det er selvfølgelig tragisk at et dyr dør efter en vaccination, og især når dyret er "one of a kind" her i landet. Men derudfra at konkludere at man helt skal holde op med at vaccinere er da mildest talt lidt langt ude. Hvor mange dyr dør procentvis af vaccinen? Og hvor mange ville dø/blive aflivet hvis vi fik et sygdomsudbrud?
Jeg er da helt sikker på at dyrlægen også er ked af at hønen dør. Det var jo helt sikkert ikke hans/hendes hensigt at skade dyret. Selvfølgelig bør man følge de nyeste/bedste retningslinjer for behandling, men det er nok ikke muligt for alle at være top-opdaterede altid. Jeg er helt sikker på at ingen dyrlæger bevidst prøver at skade de dyr de skal behandle, men nogen gange går ting galt på trods af de bedste viljer.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline topper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Vaccination og dødsfald.
« Svar #33 Dato: 19 Juni , 2011, 15:57 »
Kære Lene

Med hensyn til vacination i bryst har du flere avleres og også landsformandens for, at det ønsker man ikke på grund af dårlige erfaringer.
Jeg går heller ikke ud fra, at vaccinationspligten ophæves, da der ikke mere er nogen, der kæmper for det.
Korrekt der vaccineres KUN for at udstille, men hvad så med krejlerne, der sælger deres blandingshøns på markeder? De er formentlig hverken mærkede eller vaccinerede. Gøres der fra foreningsmæssig side nogen indsigelser over det?
Om der er nogen, der hjemmevaccinerer - det tror jeg næppe, de står frem og bekender her.
Det er muligt min afsluttende bemærkning kunne tolkes, som du gør. Jeg mener blot, at avlere med de store tillæg af dyr er hurtigere til at bagatellisere et dødsfald.
Jeg klandrer kun dyrlægen for at vælge at brystvaccinere med det udfald der er muligt, og som i dette tilfælde kom til at passe. Hvis så mange advarer mod det, ville jeg aldrig som professionel vælge den metode slet ikke, når tingene skal gå stærkt.

Offline topper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Vaccination og dødsfald.
« Svar #34 Dato: 19 Juni , 2011, 16:03 »
Kære Henriette

Det er så dit synspunkt, og det deles givet af mange, og det er så det.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vaccination og dødsfald.
« Svar #35 Dato: 19 Juni , 2011, 16:08 »
@ Ivan

Selvom det ikke ændre din indstilling til at få vaccineret og ej hellere forstås på den måde, så vil jeg alligevel sørge fremover at dette med at vaccinere i brystet IKKE gentager sig mere i SFK´s regi.

Jeg ved ikke om det er vores pligt at "lege politimand" og melde krejlerne ??  Måske, måske ikke.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline topper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Vaccination og dødsfald.
« Svar #36 Dato: 19 Juni , 2011, 17:01 »
Kære Jørn

Jeg begynder da at fundere over, om du skulle have aktier i et medicinalfirma med den begejstring, du lægger for dagen. Da du mig bekendt ikke udstiller mere har du jo heller ikke så meget brug for at vaccinere.  ;)
Glæder mig oprigtigt, at du atter er blevet tilfreds med DFfRs indsats - det manglede da også bare med den store og uegennyttige frivillige indsats, nogle få udøver for de manges skyld.

Lene. Jeg er meget tilfreds med din udmelding og forbliver din ven ud i fjer og på FB. :)

Offline topper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Vaccination og dødsfald.
« Svar #37 Dato: 20 Juni , 2011, 07:37 »
Hm! Mon det overholdes - for det koster kassen erindrer jeg fra tidligere forespørgsel i FVS.Ønsker du selv at foretage vaccinationen
Man må gerne selv vaccinere sit hobby- og racefjerkræ.
Vaccinen er receptpligtig medicin og skal ordineres af din
dyrlæge. Dyrlægen skal i forbindelse med ordineringen
give oplysning om, hvordan vaccinen skal anvendes og
opbevares.
Hvis du selv har vaccineret dine dyr, og du ønsker at medtage
disse på skuer, udstillinger o. lign., skal udført vaccination
kunne dokumenteres ved resultat af undersøgelse
af blodprøver for antistoffer mod Newcastle disease.
Kontakt din lokale dyrlæge
For at få vaccineret dine dyr eller ordineret vaccine, skal du
kontakte din praktiserende dyrlæge. Kontakt evt. først din
hobby- eller racefjerkræ forening, hvis du er medlem af en
sådan, for at få oplysninger om aftaler eller lignende med
en fast praktiserende dyrlæge.
Medbring altid vaccinationsattest
Når du bringer dine dyr til skue, udstilling, marked o. lign.,
skal du medbringe vaccinationsattest som dokumentation
for, at dyrene er vaccineret mod Newcastle disease. Vaccinationsattesten
udstedes af den praktiserende dyrlæge i
forbindelse med vaccinationen og indeholder oplysninger
om identifikation af det vaccinerede fjerkræ, tidspunkt for
vaccination, vaccinens navn og nummer samt dyrlægens
underskrift og stempel.
Har du selv vaccineret dit fjerkræ, medbringes laboratoriesvar
på undersøgelse af blodprøver for antistoffer mod
Newcastle disease
.
Dokumentation for vaccination mod Newcastle disease
skal fremvises på forlangende fra arrangøren eller tilsynsførende
dyrlæge.Hm! Mon det overholdes - for det koster kassen erindrer jeg fra tidligere forespørgsel i FVS.