Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vaccination og dødsfald.  (Læst 14002 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vaccination og dødsfald.
« Svar #15 Dato: 19 Juni , 2011, 06:53 »
Der er ikke nogen speciel grund til at jeg ikke skriver Ivan...

Den vaccine som blev brugt dækker foruden new castle også infektiøs bronkitis (IB) og egg drop syndrome (EDS). Desuden er portionen til 1000 dyr og den kunne ikke gemmes til næste gang.

Der kommer vist nok en helt ny vaccine til august. Og hvordan det foregår eller koster for den sags skyld vides ikke..

Det er også helt naturlig at ville placere skylden og i dette tilfælde er det så først dyrlægen, dernæst måske håndteringen, dernæst opbevaringen af dyret, dernæst dyrets kondition (kunne den i det hele taget tåle vaccinen) osv...

Faktum er at dyret er dødt. Det er trist, men alt er potentielt farligt her i livet. Og man ender med at dø på et tidspunkt alligevel.

Angående medicinhånteringskursus, så skal man faktisk have et, hvis man skal give sine høns ormekur, for høns hører under produktionsdyr.
Se mere her :
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Dyresundhed_og_dyresygdomme/Laegemidler_til_dyr/Dyreejere_anvendelse_af_medicin/Sider/Medicinhaandteringskursus.aspx
« Senest Redigeret: 19 Juni , 2011, 06:56 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vaccination og dødsfald.
« Svar #16 Dato: 19 Juni , 2011, 07:10 »
Mit indlæg er heller ikke ment for at omvende dig, Ivan.

Ej heller ikke for at forsvare men kun for at forklare for udeforstående om episoden og om vaccineringer generelt, nu når det er bragt ud i det "offentlige rum". For der er altid flere sider af samme sag.

Jeg er også selv skeptisk over for at påføre dyr f.eks vacciner og det er på trods af at jeg ikke selv har haft nogle dødsfald efter en vaccinering, min skepsis er dog ikke pga. af dyrlægen som jeg har fuld tiltro til, det er mere pga af selve vaccinen.

« Senest Redigeret: 19 Juni , 2011, 07:12 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline topper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Vaccination og dødsfald.
« Svar #17 Dato: 19 Juni , 2011, 07:11 »
Burde medlemmer ikke på forhånd informeres om, hvad de lader deres dyr vaccinere imod. Jeg formodede, at mine dyr alene blev vaccineret mod ND, andet var jeg ikke oplyst om. Jeg forstår ikke helt, hvor portionens størrelse kommer ind i billedet, det har vel ikke noget at gøre med vaccinationsmetoden.

Vel skal vi alle dø, men jeg håber, det bliver på en naturlig måde.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vaccination og dødsfald.
« Svar #18 Dato: 19 Juni , 2011, 07:46 »
Da FSTV ikke havde orienteret dyrlæge om at den gamle vaccine ikke blev produceret mere ( og det er på trods af at dyrlægen er tilmeldt deres nyhedsservice) og det var meget tæt på selve vaccinationsdagen, så vurderede vi at bestille erstatningen for stadig at yde den "service" at vaccinere medlemmernes dyr.

Vi vurderede også at i og med at medlemmerne selv kommer med deres egne dyr, så kunne det blive fortalt at det var en ny vaccine og at prisen også var steget. Og så kunne medlemmerne tage den derfra.. men alt kan selvfølgelig gøres anerledes og nu ændre det desværre ikke noget alligevel.

Det er det sidste jeg har at "sige" i denne triste sag, jeg kan desværre hverken genoplive hønen eller skrue tiden tilbage...... så det aldrig var sket.
« Senest Redigeret: 19 Juni , 2011, 07:49 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Vaccination og dødsfald.
« Svar #19 Dato: 19 Juni , 2011, 08:30 »
Da vaccinationskravet for dyr der skal udstilles blev indført, var det for at undgå at erhvervet blev ramt af et eksportforbud i tilfælde af ND udbrud.  Siden er vaccinationskravet for eksempelvis vagtler blevet ophævet. Her var der nemlig rigtig mange fugle der døde af vaccinen.

Når nu erhvervet også vaccinerer mod ND og der derfor ikke er udbrud der. Så burde det være muligt at argumentere for at det ikke er nødvendigt at vaccinere hobbyfjerkræ der skal samles på udstillinger.

Der er jo krav om at dyr på markeder skal være vaccineret og med entydig identifikation. Det krav bliver ikke respekteret ret mange steder af "krejlere". Det er kun de steder hvor fjerkræklubber sælger at det sker. Hvis man mente noget med dette vaccinationskrav, så var det her man skulle sætte ind
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline topper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Vaccination og dødsfald.
« Svar #20 Dato: 19 Juni , 2011, 08:41 »
Enig Finn Jensen. Hvem mon træder i karakter og kæmper for at få ophævet denne tåbelige forordning, som jo ALDRIG er blevet indført for at beskytte vore få racedyr men for at legitimere industriproduktionen.

Jeg vedhæfter hermed indlægssedlen på den "formodede" anvendte vaccine. Den kan åbenbart både gives i lår og under nakkeskindet - og ikke kun i brystet. http://www.myhealthbox.net/Data/DK/leaflets/vet_en_DK/PdfFileServlet_364.pdf

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vaccination og dødsfald.
« Svar #21 Dato: 19 Juni , 2011, 10:19 »
Hvis jeg husker rigtigt så blev vaccinen mod new castle indført i 2002 og der var dengang meget snak om hvordan og hvor dyrt/besværligt det ville blive. Der faldt forøvrigt mange medlemmer fra p.ga af dette påbud.

Forekomst facts fra FVST :
Der er ikke konstateret Newcastle disease i Danmark siden oktober 2005.

Danmark oplevede endvidere et større udbrud af Newcastle disease i 2002, hvor 135 besætninger blev konstateret smittet. Derudover har der i nyere tid været udbrud i 1995, 1996 og 1998.


Det er ligeledes trist at se hvor lempfældigt at loven egentlig omgås. Bare se hvad Finn skriver om diverse kræmmermarkeder. Hvor der måske står en fjerkræ klub, som noterer alt salg ned med sælges navn og adresse. Og hvor dyrene endvidere er ringet og vacc. mod ND.
Nede i den anden ende af markedet er der så nogle lokale krejlere, som sælger alle mulige høns, lige fra hybrider, til diverse blandinger og måske enkelte racehøns. Disse høns har hverken set en ring eller en vaccination. Eller kan måske være nogle ½ gamle krager.

« Senest Redigeret: 19 Juni , 2011, 10:24 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline topper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Vaccination og dødsfald.
« Svar #22 Dato: 19 Juni , 2011, 10:52 »
Kære jørgen.

Somme tider kan man jo vælge at se på fordelene og ulemper for de mange i stedet for for de få. Det er jo trods alt nok højst et par håndfulde danske avlere, der aktivt udstiller i udlandet. Til gengæld var der jo mange, der "stod af" som registrerede opdrættere, da vaccinationstvang af udstillingsdyr blev indført. Var det så omkostningerne værd? I min optik nej ingenlunde. Hvor meget man kan og skal tale om DFfRs forhandlingsresultat sætter jeg stadig et spørgsmålstegn. Man kan jo altid symbolsk tages med på råd i et land med demokrati, men mon ikke virkelighed er lidt anderledes.

Kære Lene.
Korrekt - jeg undrer mig også over de forskellige udmeldinger man hører mellem år og dag, men jeg vælger at sige, at det nok er "løwn"!

Et opklarende spørgsmål må der ikke sælges "ikke ringmærkede" dyr på markeder?

GKV

  • Gæst

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vaccination og dødsfald.
« Svar #24 Dato: 19 Juni , 2011, 11:22 »
Direkte fra en bekræftigelse på afholdelse af et arrangement med samlig af fjerkræ :

Fjærkræ skal været mærket, så deres oprindelse og identitet entydigt kan fastlås.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline topper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Vaccination og dødsfald.
« Svar #25 Dato: 19 Juni , 2011, 11:55 »
Deraf kan man udlede, at fjerkræ IKKE må sælges på markeder, hvis det ikke er ringmærket med DFfR ringe eller hvad?
Det rejser da noget af en problematik.

GKV

  • Gæst
Sv: Vaccination og dødsfald.
« Svar #26 Dato: 19 Juni , 2011, 12:02 »
Der står da intet om at det SKAL være ringe DFfR, blot at de skal være mærkede, det kunne vel ligeså godt være en tatovering.

VH Gunni.

Offline topper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Vaccination og dødsfald.
« Svar #27 Dato: 19 Juni , 2011, 12:12 »
Korrekt.Lene skriver intet om, at det skal være DFfR ringe, men skal dyrene være mærkede for identifikation, skal de på et eller andet plan være registreret et eller andet sted. Ellers var der nok lidt rigeligt dyr med tatoveringer fra 1 - 25 at vælge imellem.

Hvis det er et lovkrav,at dyr der samles på markeder skal være mærkede, kan der i min fantasi kun være tale om en anerkendt organisations eller evt. Fødevarestyrelsens ringe eller vingemærker på disse.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Vaccination og dødsfald.
« Svar #28 Dato: 19 Juni , 2011, 12:21 »
Det er ellers en ganske "underholdende" folder som Gunni linker til, deriblandt afsnittet om fjerkræ som er holdt under særlige forhold og afsnittet om at man må vaccinere selv, dog skal doktor dyr ud og tage blodprøver for at det er godkendt, og doktor dyr kan jo så stadig stikke forkert.

Og ikke et ord om medicinhånterings kursus.... selvom høns hører under produktions dyr. her er de hobbydyr..... lige pludseligt.

FVST er nu en underlig størrelse og ringer man f.eks til alle regionerne, og stiller det samme spørgsmål, så kan man også få forskellige svar.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline topper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Vaccination og dødsfald.
« Svar #29 Dato: 19 Juni , 2011, 13:55 »
Så vil jeg prøve at konkludere på de mange indlæg.
A: Der er ikke noget, der tyder på, at den anvendte vaccine ikke må gives i nakkeskindet. Heller ikke når man læser indlægssedlen. Andre advarer også mod at give det i brystet - også avlere som læser med på Fjerkræ Forum men ikke ønsker at skrive.

B: Jeg lader ikke mine dyr vaccinere fremover og udstiller derfor ikke længere.

C: Der er ikke entydig tilfredshed med at vaccinationsordningen blev indført.

D: Der er åbenbart ikke opfølgning på om loven følges.

E: Jeg betvivler, at "privatvaccination" foregår efter gældende regler, da jeg i sin tid fik at vide, at der skulle udtages prøver af de vaccinerede dyr - og den test var RIGTIG dyr.

F: Jeg er blevet i tvivl om hvilken identifikation på dyrene, myndighederne anser for acceptabel. Skal man være medlem af DFfR og købe ringe til sine dyr for at sælge på Hjallerup Marked? Næppe!

Alt i alt mange tvivlsspørgsmål men én afklaring for mig. Ubetinget sidste vaccination - så kan man grine af mig eller lade snakken gå, men jeg bor ikke på en bondegård, hvor jeg bare kan lægge et par hundrede dyr til og så sige "pyt". På min ringe plads er avlen meget intensiv med udvælgelse af få dyr, derfor er tabet af ethvert dyr stort for mig. Forstå det eller ej.