Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lamme høns  (Læst 1037 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brahmadame

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Lamme høns
« Dato: 09 Juni , 2011, 22:01 »
Tanja's seneste indlæg om den halte kylling, får mig til at tænke på to meget mærkelige tilfælde, jeg har oplevet de sidste 3 uger.

Først, klækkede jeg et hold kyllinger ud, iblandt dem var der en kylling der ikke kunne rejse sig, og virkede fuldstændig lammet på den ene side, udover den ikke kunne stå på benet, hang vingen også på den samme side, og den lå bare og baskede rundt på siden. Da jeg kun var hjemme for en kort bemærkning, tænkte jeg at jeg måtte få den aflivet som det første dagen efter. Da jeg dagen efter åbnede rugemaskinen, kunne jeg ikke finde kyllingen, dvs. Jeg kunne ikke skelme mellem de 3 senest udklækkede kyllinger. Den havde tilsyneladende fået førligheden. Idag kan jeg i alt fald ikke se forskel på den og de andre livlige kyllinger.

I sidste uge oplevede jeg så at en af mine høner på 5 mdr. pludselig ikke kunne rejse sig, da jeg skulle lukke dem ind. Hun baskede dog sammen med de andre ind i hønsehuset. Min første tanke var "Mareks", og nedtrykt ville jeg vente til dagen efter med at finde øksen frem. Dagen efter da jeg lukkede ud, forventede jeg at skulle ind i hønsehuset og hente en høne der ikke kunne rejse sig, men min overraskelse var stor da jeg så at samtlige høns i flokken styrtede ud i hønsegården som altid, ingen lamme høner!!!? Nu en uge efter er ser stadig intet at se.

Nogen fornuftige forklaringer på disse to tilfælde?
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn