Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan "lærer" man hønsene at gå frit.... :-)  (Læst 4197 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

mlh

  • Gæst
Hvordan "lærer" man hønsene at gå frit.... :-)
« Dato: 20 Juli , 2008, 01:40 »
Hejsa,

Jeg er NYBEGYNDER indenfor hønsehold. Vi har 6 høns, som vi gerne vil have til at gå frit rundt, hvorledes griber vi det bedst an?????? Hønsene har været i deres hønsehus i 3 dage nu, og er meget rolige. Jeg har fået fortalt at vi blot skal rasle med foderet hvergang de får mad, så vil de komme ind i huset igen når vi rasler.....men jeg vil gerne lige have jeres erfaringer inden vi slipper dem løs..... ???

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvordan "lærer" man hønsene at gå frit.... :-)
« Svar #1 Dato: 20 Juli , 2008, 07:51 »
Kære mlh
Jeg er også selv nybegynder, sidste år havde jeg 4 dværg kochinere, som ikke var nogen success, de lagde aldrig et eneste æg, og var meget ængstelige, kunne næsten ikke overtales til at gå udenfor gården.
I år har jeg dværg wyandotter, og det er en hel anden historie. De går ude hele dagen, hvis jeg er hjemme, og de eeelllsker det!
Mine høns er så fortrolige, at de kommer hen til mig hver gang jeg viser mig, og jeg har som regel lidt lækkert til dem, så de tænker på mig som en omvandrende madskål. Det kan være en lille håndfuld korn eller en spsk leverpostej; hønseguf er også altid en sællert, ligesom lidt havregryn.
Derfor kan jeg altid lokke dem hjem til hønsegården, hvis jeg skal afsted. Vores grund er på knap 7000 m2, så de kan godt være langt "hjemmefra".
Jeg er lige kommet hjem efter 14 dages ferie, og var spændt på, om de kunne kende mig, det kunne de, de spiser stadig af hånden  <H
Man siger ellers at høns har en kort hukommelse  :)