Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan "lærer" man hønsene at gå frit.... :-)  (Læst 4197 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

mlh

  • Gæst
Hvordan "lærer" man hønsene at gå frit.... :-)
« Dato: 20 Juli , 2008, 01:40 »
Hejsa,

Jeg er NYBEGYNDER indenfor hønsehold. Vi har 6 høns, som vi gerne vil have til at gå frit rundt, hvorledes griber vi det bedst an?????? Hønsene har været i deres hønsehus i 3 dage nu, og er meget rolige. Jeg har fået fortalt at vi blot skal rasle med foderet hvergang de får mad, så vil de komme ind i huset igen når vi rasler.....men jeg vil gerne lige have jeres erfaringer inden vi slipper dem løs..... ???

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvordan "lærer" man hønsene at gå frit.... :-)
« Svar #1 Dato: 20 Juli , 2008, 07:51 »
Kære mlh
Jeg er også selv nybegynder, sidste år havde jeg 4 dværg kochinere, som ikke var nogen success, de lagde aldrig et eneste æg, og var meget ængstelige, kunne næsten ikke overtales til at gå udenfor gården.
I år har jeg dværg wyandotter, og det er en hel anden historie. De går ude hele dagen, hvis jeg er hjemme, og de eeelllsker det!
Mine høns er så fortrolige, at de kommer hen til mig hver gang jeg viser mig, og jeg har som regel lidt lækkert til dem, så de tænker på mig som en omvandrende madskål. Det kan være en lille håndfuld korn eller en spsk leverpostej; hønseguf er også altid en sællert, ligesom lidt havregryn.
Derfor kan jeg altid lokke dem hjem til hønsegården, hvis jeg skal afsted. Vores grund er på knap 7000 m2, så de kan godt være langt "hjemmefra".
Jeg er lige kommet hjem efter 14 dages ferie, og var spændt på, om de kunne kende mig, det kunne de, de spiser stadig af hånden  <H
Man siger ellers at høns har en kort hukommelse  :)
Held og lykke med dit hønsehold...og så lige en advarsel på falderebet: De er stærkt vanedannende  ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvordan "lærer" man hønsene at gå frit.... :-)
« Svar #2 Dato: 20 Juli , 2008, 08:01 »
Jeg glemte at skrive, at det er en god idé at lukke dem ud sidst på dagen de første gange, for de vil helt af sig selv søge mod hønsegård og hus ved sengetid. Man siger at efter nogle uger har de indbygget kompas, så de kan finde hjem. Jeg lukkede mine ud af hønsegården efter 5 dage (det passede med weekend). Og holdt meget øje med dem i begyndelsen. I begyndelsen holder de sig ret tæt til hønsegården, men efterhånden udvider de området.
Mine har næsten faste ruter og rutiner, og hen ad spisetid (18-19) begynder de at søge op i nærheden af hønsegården. De kan godt tage et par ture ind i gården og ud igen i de næste par timer, og så ved ca. 21-tiden går de alle i samlet flok ind, hvor de pænt sætter sig på pind og der er ro. Jeg lukker smuthullet, tæller hønsene og siger godnat til dem og det var så den dag.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Hvordan "lærer" man hønsene at gå frit.... :-)
« Svar #3 Dato: 20 Juli , 2008, 14:09 »
Aj, hvor er det altså pudsigt Marianne - jeg har fuldstændig "omvendte" erfaringer med dværgkochin og dværgwyandotter. Her er kochinerne super tamme og rolige og wyandotterne var nærmest ikke til at komme i nærheden af <J

Med hensyn til de "fritgående" høns: Her hos os går hønsene altid (pånær i influenza-tider) frit i vores indhegnede have - også når vi ikke er hjemme  8) Oprindeligt startede jeg med at lade dem gå i hønsegården i en lille uges tid og lærte dem imens, at når jeg siger "kylle-kylle" og rasler med en lille bøtte korn, så vanker der godbidder  :D Det var de ikke lang tid om at lære.....hvem siger så, at høns er dumme  <T Efterhånden er det sådan, at de kommer pilende, ligeså snart jeg bare går i retning af hønsehuset - det kunne jo være, at der faldt noget af......ok, så er de så liiiiidt dumme ;)  Du behøver ikke være bekymret for, at de ikke selv kan finde "hjem" i hønsehuset - når "GPS'en" først har fundet adressen, er det dér de går hen, når det er sengetid, men som Marianne skriver, så er det rart at kunne "kalde dem ind", hvis du skulle have brug for det.
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvordan "lærer" man hønsene at gå frit.... :-)
« Svar #4 Dato: 20 Juli , 2008, 20:26 »
Jeg tror det har noget at gøre med hvor gamle de er, når man får dem; kochinerne var knap et år mens wyandotterne var ca 11 uger.
Jeg ville ønske, jeg kunne lade mine gå frit hele tiden, men vi har Mikkel at tage hensyn til, han bliver set af og til i nabolaget, og dels kan det ikke lade sig gøre at hegne haven ind, så de må nøjes med eftermiddagene, de dage jeg arbejder, og ellers kommer de ud ved 8.30 - 9-tiden, de dage jeg ikke arbejder. Tidligere lukkede jeg dem ud, samtidig med at jeg lukkede smuthullet op, men efter at vi mistede en høne kl ca 7.30, har jeg skubbet det til lidt senere. Jeg ved ikke om det var Mikkel eller en duehøg, den forsvandt under stor palaver og flaksen fra de andres side, men uden spor af fjer eller noget - underligt ???
Dumme høns, ja, måske, men mine kan kende vores egne katte, og er ikke bange for dem, men kommer der en fremmed kat, kan det nok være at hanen skræpper op. De kan også nemt se forskel på os og "fremmede" i haven: kommer jeg i haven, har jeg den spænende i mod mig, det gør de ikke, når andre kommer.
Omvendt kan de blive bange for en spand, der står "et forkert sted"
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

mlh

  • Gæst
Sv: Hvordan "lærer" man hønsene at gå frit.... :-)
« Svar #5 Dato: 21 Juli , 2008, 18:16 »
TAK for jeres "råd". Jeg vil forsøge at lukke dem ud på fredag..... Efter"kun" 3 dage er jeg forbavset over hvor hurtigt hønsene får tillid og virker tamme. De 2 kan man sagtens røre ligeså forsigtigt, ligesom alle spiser af hånden nogle mere forsigtigt end andre :D

Endnu engang tak for jeres bidrag :)