Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kylling død, snøft  (Læst 2270 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Kylling død, snøft
« Dato: 22 April , 2011, 20:37 »
Jeg kunne godt se der var et eller andet med den. Den klækkede i lørdags men først tirsdag kom de ud fra mors skørter. Der observerede jeg at den vaklede på benene. Var helt tydelig usikker. Benstillingen så ud til at være ok og jeg kunne ikke se noget afvigende udefra.

Onsdag tog skrukken dem i hønsegården. De andre spurtede afsted og efterlignere flittigt deres mor i gøren og laden. Men den syge ville allerhelst varme sig under skrukken. I aftes måtte jeg hjælpe den op af hønsestigen sammen med 2 andre der heller ikke kunne finde vej. De 2 andre spurtede over i reden under mor. Den syge stod på vaklende ben og kiggede bare. Jeg skubbede på vej og var så heldig at opleve hvordan skrukken skældte den ud og det var tydeligt at hun sagde "kom nu i seng med dig". Men den kunne ligesom ikke komme under fjerene. Så viste skrukken 4 gange med hovedet hvilket bevægelse kyllingen skulle gøre for at komme under fjerene. Det var faktisk en helt fantastisk oplevelse.

Her til morgen lå kyllingen livløs inde i hønsehuset. Jeg tog den op. Den var iskold. Jeg ville ha den ind og vise min mand at den var død. Jeg havde meget varme hænde og da jeg tog den om de kolde ben kunne jeg pludselig mærke at der kom lidt liv i den. Jeg troede det var løgn. Min mand, som altid har sagt at mine hænder healer, sagde "se selv det har jeg altid sagt - du kan noget med de hænder"
Kyllingen åbnede næbbet højt 3-4 gange og lukkede til sidst øjene. Lagde den udenfor hønsehuset i en solstråle. Da jeg hertil aften kom hjem, var den med sikkerhed død.

Nå, måtte lige fortælle nogen om den søde toppede hollænders korte liv.

Er der nogen der har set sådanne vakle ben. Den spiste og drak aldrig når jeg så det. Tænkte også om den måske var døv eller blind. Ingen kender jo svaret men det ville være rart at vide hvorfor dens liv blev så kort.  :'(
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Kylling død, snøft
« Svar #1 Dato: 22 April , 2011, 20:43 »
Jeg fik også en kylling der vaklede og faldt lidt. Den døde ved at skrukken fik mast den /d
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kylling død, snøft
« Svar #2 Dato: 22 April , 2011, 21:00 »
*t
Der er altså bare en gang i mellem en kylling, der er svagelig.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Anja Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 295
Sv: Kylling død, snøft
« Svar #3 Dato: 23 April , 2011, 04:10 »
 *t hvor trist, en grim oplevelse. Sender lige et  *l .
Med venlig hilsen

Anja



0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

Offline Charlotte22

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 275
Sv: Kylling død, snøft
« Svar #4 Dato: 23 April , 2011, 07:17 »
Ja, det var en trist lille historie. *t *t *t
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte