Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad fejler min høne?  (Læst 12050 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Angel85

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Hvad fejler min høne?
« Dato: 17 April , 2011, 10:19 »
Hej alle

Jeg er nyslået hønseejer - hjemførte 6 smukke Barnevelder høner fra 2009 for små to uger siden.

De har lagt ca. 2 æg pr. dag i gennemsnit, men jeg har lagt mærke til at nogle af æggene ser lidt sjove ud. De er normaltfarvede i den ene ende og lysere i den anden - med en tydelig overgang. Det lyse kan ligesom kradses lidt af.

Udover det har jeg de sidste to morgener når jeg har åbnet for damerne, set at der har ligget et æg under den ene siddepind, som åbenbart er blevet 'tabt' i løbet af natten. Det har været de 'mærkelige' æg.

Både i går eftermiddags og her til morgen har jeg observeret at den ene høne opfører sig temmelig underligt. Hun går rundt for sig selv i gården og ser ud som om hun falder i søvn hele tiden - lukker øjnene og falder lidt sammen. Hun virker også lidt usikker på benene. Det ser samtidig ud som om hun har nogle trækninger omkring rumpen. Som veer måske. Kan det være læggenød? Og hvad gør jeg i så fald!?

De er ikke så trygge ved mig endnu at jeg kan få fat i dem/fange dem  :-[
Venlig hilsen Nadia

1,7 Barneveldere (stor sort dobbeltsømmet)
0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvad fejler min høne?
« Svar #1 Dato: 17 April , 2011, 11:08 »
Din høne har det skidt, for når en høne viser svaghedstegn, er den rigtig dårlig. Læggenød kunne være et bud, prøv at læse om læggenød i leksikon her på forum.
Hvis du skal fange dine høns, er det en god idé at gøre det om aftenen, når de er gået til ro, så stresser de slet ikke, og er lige til at "plukke" fra siddepindene.
Jeg vil også sige, at dine høne er ved at have en alder, hvor man tit tænker på at skifte dem ud, fordi deres æglægning er i aftagende.
Held og lykke med din lille høne. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Angel85

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Hvad fejler min høne?
« Svar #2 Dato: 17 April , 2011, 11:37 »
Tusind tak for svar  :)

Jeg havde held til at fange hende og har prøvet at give hende olie i næbbet og gumpen. Kunne dog ikke mærke noget æg lige umiddelbart.

Lige nu går hun i en stor kanin-løbegård i vores udestue med vand, korn, salat og lidt purløg. Så må vi se om hun kvikker op i løbet af dagen - det håber jeg. Vil prøve at lægge en varmedunk derind om lidt - ved ikke om det kan gøre nogen forskel.

Kan jeg gøre andet? Hvor længe skal jeg se tiden an? Kan jeg blive nødt til at aflive hende?  :'( Hun skal for alt i verden ikke lide - så må jeg jo bare stramme mig an selvom jeg på ingen måde havde tænkt at jeg skulle til at slibe øksen allerede  :-[

Jeg er klar over de ikke er helt unge mere, men jeg faldt bare totalt for racen og valget stod mellem disse seks damer eller rugeæg/daggamle kyllinger - og det turde jeg simpelthen ikke kaste mig ud i.  :-\
Venlig hilsen Nadia

1,7 Barneveldere (stor sort dobbeltsømmet)
0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Hvad fejler min høne?
« Svar #3 Dato: 17 April , 2011, 11:39 »
Velkommen på forum :)

Håber din høne kommer sig, og held og lykke med hende  ;)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Angel85

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Hvad fejler min høne?
« Svar #4 Dato: 17 April , 2011, 12:22 »
Tak for det :)

Hvor længe vil I mene jeg skal se tiden an, og hvor frisk skal hun være før jeg kan sætte hende ind til de andre igen? - tror I de vil tage godt nok imod hende?

Hvis hun ikke bliver bedre, ville I så få hende aflivet? Jeg ønsker ikke at hun skal lide, men har svært ved at bedømme hvor slemt hun har det.

Lige nu ligger hun og sover
Venlig hilsen Nadia

1,7 Barneveldere (stor sort dobbeltsømmet)
0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvad fejler min høne?
« Svar #5 Dato: 17 April , 2011, 12:52 »
Nadia. Jeg kan se at du bor på Fyn, så hvis du senere på året vil købe et par nye høner, så siger du bare til. Jeg har selv barneveldere, og er ved at have en del kyllinger, så du kan få varmefrie kyllinger fra nu af og resten af året. Men ellers held og lykke med den smukke race.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Hvad fejler min høne?
« Svar #6 Dato: 17 April , 2011, 13:12 »
Puh ha...jeg synes, at den her er svær  ???. Du har ikke haft hønsene ret længe og lige meget hvad der er galt med hønen, så har du ikke rigtig nogen erfaring mht. symptomer.

Jeg har 3 høns, som er lige så gamle som dine. De to har tidligere periodevis haft læggenød...mens det står på, så har de rigtig nok trækninger ved numsen, som du beskriver. De holder sig for sig selv og står og presser...det har kunne stå på i mange timer. Når ægget så kommer, så ser det ofte ud som om, det har fået et ekstra lag kalk, som kan kradses af...ægget virker også mere tørt. Det kan også godt passe med din beskrivelse. At du har fundet tabte æg under siddepinden kunne også tyde på, at læggeprocessen først er færdig efter sengetid.

Læggenød må ikke strække sig over døgn, i så fald er det for hårdt for hønen, men læggenød passer ikke rigtig med, at din høne LIGGER og sover...en høne med læggenød STÅR op. Er hun for udmattet? ..spiser og drikker hun?..ved du, hvornår hun har lagt æg sidst?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Angel85

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Hvad fejler min høne?
« Svar #7 Dato: 17 April , 2011, 13:47 »
Hej Helle

Tusind tak for svar! Det lyder præcis som min høne  :(

Det er muligt at hun er udmattet.. jeg har kunnet lokke nogle småbitte stykker frisk salat i hende for et par timer siden, men hun har hverken rørt korn, vand, salat eller purløg som jeg har sat ind til hende nu. Jeg har holdt øje med hende siden i morges og er bange for hun ikke har spist andet end det lidt salat.

Hendes øjne falder hele tiden i - som om hun er for træt til at holde dem åbne  :-\

Det sidste æg der var tabt under siddepinden fandt jeg i morges. Min mand hørte den anden dag en af damerne brokke sig da hun lagde æg og det er muligvis hende her (de er svære at se forskel på) der har haft svært ved at lægge det. Men det kom til sidst.

Det ér nemlig super svært at have så lidt erfaring. Jeg har brugt det sidste års tid på at læse hvad jeg kunne komme til omkring høns for jeg vil gerne sætte mig grundigt ind i mine dyr før jeg anskaffer dem. Men et er teori - noget helt andet er praksis.
Venlig hilsen Nadia

1,7 Barneveldere (stor sort dobbeltsømmet)
0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Angel85

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Hvad fejler min høne?
« Svar #8 Dato: 17 April , 2011, 13:50 »
Hej Henriette!

Det lyder SUPER spændende! Jeg kan nemlig forstå at jeg nok er nødt til at skifte i hvert fald halvdelen af damerne ud i år og det ville jo være fantastisk at prøve at følge kyllingerne fra varmefri! Overvejer også om jeg skulle forsøge mig med en hane.. men det kunne jo være der var en imellem hvis jeg kunne købe af dig.

Skriver til dig senere - tak!  /o
Venlig hilsen Nadia

1,7 Barneveldere (stor sort dobbeltsømmet)
0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Eva

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 343
Sv: Hvad fejler min høne?
« Svar #9 Dato: 17 April , 2011, 14:03 »
Det er da en svær uheldigt at begynde med en høne med læggenødstart, rigtig ærgligt for dig  :-[

Jeg ved godt at jeg er hurtig til at give en syg høne øksen, men når man kan se at en høne hænger med næbet, så er den meget dårlig.

Det er så let at skaffe nye raske dyr, der er til stor glæde. Lige nu i denne tid hvor mange har kyllinger, er det nemt at få fornyelse ind i bestanden. Som du selv er inde på, så bør du nok i denne sommer skaffe fornyelse. Så tag imod tilbuddet fra Henriette, og stop lidelserne hos den dårlige høne.
Der er så mange gode og glade oplevelser med høns at denne start ikke overskygge det gode hønseri :).
Venlig hilsen
Eva

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Hvad fejler min høne?
« Svar #10 Dato: 17 April , 2011, 14:11 »
Det er synd for dig, at du efter så kort tid skal løbe ind i sygdom og problemer med hønsene. Jeg kan sagtens huske, hvor usikker jeg selv var, da jeg fik høns første gang.

Jeg har aldrig mistet en høne til læggenød...men det forekommer altså desværre. I dit tilfæde ville jeg se tiden an i dag med. Hun står trygt og godt og har adgang til mad...som ikke har den store interesse. Lad være med at forstyrre hende mere end højst nødvendigt, men prøv alligevel at få lidt vand i hende. Men hvis hun ikke ser ud til at koncentrerer sig om at presse, så er hun enten for udmattet eller også er der noget andet galt. Er der ikke sket en bedring senest i morgen tidlig, så bliver du nødt til at gøre noget....dyrlæge eller til hønsehimlen  *t

Det er ikke en høne med læggenød, din mand har hørt forleden. En høne med læggenød siger ABSOLUT ingenting
« Senest Redigeret: 17 April , 2011, 15:39 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Hvad fejler min høne?
« Svar #11 Dato: 17 April , 2011, 14:14 »
...og hvad Eva skriver, er så rigtigt.

Jeg er glad for ikke at være i dine sko, når du skal tage beslutningen. Pøj, pøj med det
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Angel85

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Hvad fejler min høne?
« Svar #12 Dato: 17 April , 2011, 14:30 »
Mange tak til Eva og Helle!

Jeg kommer sent hjem fra arbejde i morgen så må lige afgøre om jeg synes det er forsvarligt at lade hende gå til i morgen aften hvis hun ikke bliver bedre i dag. Min største frygt er at jeg ikke kan aflæse hende og hun i virkeligheden bare er lidt træt/doven.. men det lyder jo ikke sådan?

Åhr, hvor er det træls.. jeg havde håbet jeg kunne vente med det her til engang i sensommeren/efteråret. Men på den anden side har jeg det måske en anelse bedre med hvis jeg skal sende en syg høne til de evige hønsegårde allerede nu - end hvis jeg skulle sende den i gryden så hurtigt efter jeg havde fået dem.

Vil ikke lade mig slå ud.. det er jo desværre tid og tilfælde når sygdom berører en selv eller ens dyr - og den kæmpe glæde jeg allerede føler ved at passe dem og kigge på dem gør at jeg bare er nødt til at fortsætte med høns  :D  Og jeg skal helt sikkert have hørt til Henriettes kyllinger  :D
Venlig hilsen Nadia

1,7 Barneveldere (stor sort dobbeltsømmet)
0,1 Hvid Wyandot
0,3 Gul/sorte Sussex

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Hvad fejler min høne?
« Svar #13 Dato: 17 April , 2011, 14:39 »
 /o
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Hvad fejler min høne?
« Svar #14 Dato: 17 April , 2011, 14:42 »
jeg startede med 10 daggamle for et år siden, og der var vi så uheldige at der var mareks/hønselammelse iblandt kyllerne. Vi mistede 3 (samt 1 til katten) og det var møghamrende hårdt, men det ruster også en godt synes jeg.

Jeg ville aflive hønen nu. Den lyder som om den viser meget tydelige sygdomstegn, og da vi havde problemer med vores, hørte jeg ofte, at en høne, der viser sygdomstegn, er en død høne - og det passede hver gang. Når først den syge høne er død og borte, kan man koncentrere sig om og glædes over de raske og dét er vigtigt for en nybegynder (og alle andre).

Så jeg ville ikke være i tvivl. Heller ikke selvom det kan være både svært og hårdt at udføre den endelige handling. Og med et tilbud som Henriettes er du da rigtig godt kørende.

Tillykke med hønsene under alle omstændighederne - velkommen "ombord"  :)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.