Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: HJÆLP!!!!!  (Læst 7842 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønsefan999

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
HJÆLP!!!!!
« Dato: 22 Februar , 2011, 14:46 »
jeg sidder lige nu med en høne, og jeg har lige opdaget at den har en form for kugle mellem tæerne, og der er et sår derpå. skal jeg være bekymret, og er der nogle der ved hvad det er?  ??? ??? ??? (det er kun på den ene fod)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: HJÆLP!!!!!
« Svar #1 Dato: 22 Februar , 2011, 14:59 »
Hej Benjamin,

Sikke en dejlig høne  *p

Jeg kan ikke lige hjælpe dig der, men i hvert fald berolige dig med, at det er ikke noget farligt. Der kommer nok snart et godt svar og råd fra en af de rigtig mange kyndige her på Forum
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: HJÆLP!!!!!
« Svar #2 Dato: 22 Februar , 2011, 15:00 »
På dine billeder ligner det nærmest en svulst af en slags. Går din høne normalt?
Høns kan nemlig også få bylder på fødderne, men det synes jeg ikke det ligner.
Hvis ikke hun ser ud til at være generet, ville jeg var holde godt øje med hende, for at se, om det evt. udvikler sig.
Held og lykke med hende *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: HJÆLP!!!!!
« Svar #3 Dato: 22 Februar , 2011, 15:05 »
Jeg synes også mest, det ligner en svulst. Såret kan enten skyldes, at den revner fordi, den vokser hurtigt / huden ikke kan følge med, eller fordi den støder den /måske selv hakker i den.

Hvis den virker som en byld med betændelse i, bør du tømme og rense den.

Jeg siger som Marianne: Hold øje med, om hun får svært ved at gå eller om de andre hakker i det.

Og ellers er der jo dyrlægen - hvis du har en med forstand på fjerkræ i nærheden.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: HJÆLP!!!!!
« Svar #4 Dato: 22 Februar , 2011, 15:31 »
Den kender jeg til, se linket her
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=14273.msg126074#msg126074

Er den ikke også hård? Den på min høne kom også til at se sådan ud, men den er punkteret af sig selv og hvis jeg en anden gang får en høne der får det vil jeg snitte et lille hul så betændelsen kan komme ud.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: HJÆLP!!!!!
« Svar #5 Dato: 22 Februar , 2011, 15:36 »
Skriv endelig igen hvis du skal have mere hjælp, men ja, vask fussen godt i sæbevand og med en lille skarp kniv skærer du hul så betændelsen kommer ud.

http://www.backyardchickens.com/forum/viewtopic.php?id=452300

http://www.dummies.com/how-to/content/how-to-treat-chicken-foot-sores.html

3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: HJÆLP!!!!!
« Svar #6 Dato: 22 Februar , 2011, 17:31 »
@Benjamin....Hvordan går det???
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline hønsefan999

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: HJÆLP!!!!!
« Svar #7 Dato: 22 Februar , 2011, 17:43 »
fint. Hvorfor?

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: HJÆLP!!!!!
« Svar #8 Dato: 22 Februar , 2011, 17:48 »
Med din høne...... ;) Hvordan går det med din høne?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: HJÆLP!!!!!
« Svar #9 Dato: 22 Februar , 2011, 17:52 »
Det der kender jeg!
Det kommer af at der sætter sig en lille ting mellem tæerne på undersiden, og så inkapsler den sig og vokser og hønen bliver halt, din høne har sår på fordi den piller, fordi det gør ondt og generer den.

Du tager hønen og holder godt fast på benet, så trykker du ovenpå bulen, altså på såret og trykker den ud på undersiden, jeg ved godt at hønen ikke kan lide det, for det gør ond, men i samme sekund den er ude er hønen glad og halter ikke mere.
Det der kommer ud er en stenagtig ting, som hvis du skære den over lugter grimt, som en gammel talgknude pga alt det der er vokset rundt om den.
Du skal trykke så du ikke brækker hendes tæer, altså ned mellem tæerne, som du spreder mens du trykker, den skal nok komme ud.... /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: HJÆLP!!!!!
« Svar #10 Dato: 22 Februar , 2011, 22:27 »
Benjamin, kan du ikke tage et billede af den fod nedefra ?? prøv at sprede de to tæer hvor den knude sidder mellem.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: HJÆLP!!!!!
« Svar #11 Dato: 22 Februar , 2011, 23:15 »
Og Benjamin.

Nu du alligevel har fat i hønens fødder skal du give hende en behandling mod kalkmider. Der er flere forskellige kure. Jeg afprøver i øjeblikket Nix-creme (købes på apoteket), men det er for dyrt i længden.

Jeg tror jeg går tilbage til madolie, selvom det så måske skal gøres lidt oftere.

Første tegn på kalkmider er at skællene på hønsenes ben begynder at stritte en smule. Og det er de begyndt på på din afbillede høne.

Så når du nu har behandlet knuden, så gnid lige ben (løb) og fødder godt ind i en gang madolie, og gentag gerne behandlingen med madolie efter ca 1 uge. Ellers får hun snart meget grimme og knudrede ben at se på.
Mvh
Erik Andersen

Offline hønsefan999

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: HJÆLP!!!!!
« Svar #12 Dato: 23 Februar , 2011, 07:09 »
okay, mange tak

Offline hønsefan999

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: HJÆLP!!!!!
« Svar #13 Dato: 23 Februar , 2011, 07:18 »
hønen har det helt fint, jeg har set lidt til hende, og rigtigt nok!
hun hakker en gang imellem i såret (hun har fået skåret lidt af næbet af, men er det alligevel ikke nok til at såret springer op igen?)
jeg vil tage nogle billeder når jeg kommer hjem idag.
jeg vil også lige prøve det med madolien /o

Offline hønsefan999

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: HJÆLP!!!!!
« Svar #14 Dato: 23 Februar , 2011, 14:08 »
sådan..... hun ville gerne stå som fotomodel, men jeg tror jeg sårede hendes følelser, da hun fandt ud af at det kun var fusserne jeg tog billeder af :-\ hun ville da absolut ikke sidde stille, og det var med nød og næppe, jeg fik taget billedet... de andre billeder jeg tog af hendes fod var meget rystede.... Og det gør det ikke spor bedre af at billederne bliver taget af mobiltelefonen...  :-\