Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Silkehønen ruger ! !  (Læst 8171 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Ramona

  • Gæst
Silkehønen ruger ! !
« Dato: 29 Maj , 2008, 19:00 »
Hejsa alle sammen.
Jeg er en pige på 13 år der har et meget lille hønsehold på 3 sussex høner. 1 sussex hane, 1 vildtfarvet silkehøne (med skævt næb, den hedder derfor Skævert  :D ) Og til sidst en blanding mellem en landrace hane og en dværghøne, det er min bedste æglægningshøne  :).
Nå men til sagen, min silkehøne er altså lige blevet skruk, og så har jeg et par spørgsmål, hvor mange æg kan en lille silkehøne ligge på ??
Hvordan gør man med æg, jeg for ca. 1 blandingsæg og 1-2 sussex æg om dagen, jeg vil kun bruge sussex æggene, men hvordan gør jeg der, hvis hønen nu skal have ca. 5 æg. Kan jeg godt lægge de nye æg ind under den i tre dage, så følges kyllingerne jo ikke helt ad ??
Hvordan skal man opbevare æg hvis man nu skal ruge på dem ?? altså hvis man har haft dem ligende en dag eller to ??


På forhånd tak alle sammen  :D
Hilsen Ditte

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Silkehønen ruger ! !
« Svar #1 Dato: 29 Maj , 2008, 19:08 »
Jeg har lige haft silkehøner til at ruge, og måtte også ud og spørge lidt til råds.
Hvis det er æg fra dine Sussex vil jeg mene at 8 æg er tilpas, kommer lidt an på, hvor stor din silkehøne er, men ihvertfald max 10 æg, så skal nogle af æggene gerne være mindre end normal størrelse.
Hvis der er for mange æg, vil der hele tiden være et eller flere der ikke bliver varmet ordentligt, og da hønen jonglerer rundt med æggene, bliver det forskellige æg, der bliver kolde, og dermed kan det give et meget dårligt resultat, hvorimod hvis antallet passer, kan du måske få alle til at klække.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Silkehønen ruger ! !
« Svar #2 Dato: 29 Maj , 2008, 21:10 »
Hejsa alle sammen.
Jeg er en pige på 13 år der har et meget lille hønsehold på 3 sussex høner. 1 sussex hane, 1 vildtfarvet silkehøne (med skævt næb, den hedder derfor Skævert  :D ) Og til sidst en blanding mellem en landrace hane og en dværghøne, det er min bedste æglægningshøne  :).
Nå men til sagen, min silkehøne er altså lige blevet skruk, og så har jeg et par spørgsmål, hvor mange æg kan en lille silkehøne ligge på ??
Hvordan gør man med æg, jeg for ca. 1 blandingsæg og 1-2 sussex æg om dagen, jeg vil kun bruge sussex æggene, men hvordan gør jeg der, hvis hønen nu skal have ca. 5 æg. Kan jeg godt lægge de nye æg ind under den i tre dage, så følges kyllingerne jo ikke helt ad ??
Hvordan skal man opbevare æg hvis man nu skal ruge på dem ?? altså hvis man har haft dem ligende en dag eller to ??


På forhånd tak alle sammen  :D
Hilsen Ditte

Hej Ditte
Du kan opbevare æggene i en æggebakke som du stiller skævt og så vender morgen og aften. Der skal være mellem 12-15 grader der hvor du opbevarer æggene. Når du så har samlet det antal æg du vil ruge ud ligger du dem under hønen på samme tid. Det er lidt vigtigt at hun kan ligge for sig selv, ellers kan du risikere at de andre høns kravler ind til hende og ligger flere æg. Og som Børge skriver er for mange æg ikke godt.
VH Lisbeth
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Silkehønen ruger ! !
« Svar #3 Dato: 29 Maj , 2008, 21:26 »
Hej Ditte <I
Velkommen til dff, her er vi mange glade hønse folk.
Det lyder skam til at du har godt styr på det med hønsene  <P så det bliver spændende at høre hvordan det går med din silke.
Jeg har også en silke på sussex æg og jeg har givet hende 8stk, syntes at det passede fint når hun lagde sig på dem, alle æg var dækket af hende.  <C
Jeg samlede også æg over flere dage som jeg gemte i en æggebakke. De blev vendt 2 gange om dagen ind til jeg havde nok og så kom alle under høne mutter <H
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Silkehønen ruger ! !
« Svar #4 Dato: 29 Maj , 2008, 22:36 »
Hej Ditte
Velkommen til dig, jeg synes det er rigtig dejligt at en pige på 13 år har så megen styr på det med høns, jeg vil ønske dig held og lykke med at få æg under din skruk.  ;D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Silkehønen ruger ! !
« Svar #5 Dato: 29 Maj , 2008, 22:54 »
Hej Ditte og velkommen
Du må lige huske at tage højde for om det er en dværgsilke eller en stor silke, for det gør jo en væsentlig forskel på hvor mange æg der kan være under hende, og det er faktisk meget vigtigt at alle æg kommer under hende samtidig, for ellers kan hun finde på at gå fra reden med de første kyllinger før de sidste er klækket, og det ville jo være ærgeligt.

Rugeæg kan opbevares til de er ca 10 dage gamle, så hvis du får to sussex æg om dagen, vil det tage dig 4 dage at samle de 8 æg og så kan du lægge dem under din silke samtidig.

Vi glæder os til at høre om hvordan det går. ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Dorte Jørgensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 91
Sv: Silkehønen ruger ! !
« Svar #6 Dato: 01 Juni , 2008, 22:23 »
For at undgå "fremmede" æg under hønen, mærker jeg mine rugeæg med en blyantstreg hele vejen rundt om ægget. Så kan jeg nemt fjerne nye æg hver dag.

Dette kan kun lade sig gøre ved mine mille fleurs - de lader sig villigt løfte af og på reden. De andre høns er ikke til at nærme sig, så det bliver ikke til så meget, men jeg prøver :D
Mange hilsner
Dorte Jørgensen

Sølvrandede wyandotter(dværg), mille fleurs, 0,3 toppede hollændere; 0,2 kobbermaraner; 1,2 skånske blomsterhøns; 1,2 guldfasaner, undulater, 2,1 nymfeparakitter, 2,2 rød-rød rosella parakitter

Ramona

  • Gæst
Sv: Silkehønen ruger ! !
« Svar #7 Dato: 02 Marts , 2009, 21:11 »
Jeg har i mega lang tid haft skriveforbud herinde (ved ikke hvorfor) Men nu kan jeg altså skrive igen, det er mega rart.
Jeg ved godt at det er længe siden, men jeg synes alligevel at i lige skulle høre hvordan det gik med rugningen.
Skævert (det hedder hønen) fik 6 æg, hun rugede 22 dage så klækkede det første æg.. det var hendes eget, altså blandingen mellem sussex og silkehøne. De andre æg klækkede ikke så efter 4 dage stod hønemor af reden, og passede den lille kylling(som er døbt Sahzu )
I efteråret 2008 døde skævert detsvære  :(
Jeg har lige solgt mine tilbageværende 3 sussex høns og ene hane, så nu går Sahzu alene i hønsegården med hans lille landrace høne.
Nu skal jeg snart have fat i nogle nye store silkehøns 2-3 stykker, og mine forældre vil gerne have et par flere æglæggere.. så det må vi jo se på..
Mange tak for alle de fine svar, jeg fik til min lille skrukmor.


Nu jeg tænker over det... Sådan som min skævert gik af reden da Sahzu liggesom behøvede det.. tror i at skrukhønen kan mærke om der overheved er noget inde i æget.. for da vi bagefter lyste de fem sussex æg fandt vi ud af at der slet ikke var den mindste tegn på kyllinger inde i dem...
Så tror i at hønen kan mærke det.. ?

Hilsen Ditte
« Senest Redigeret: 02 Marts , 2009, 21:13 Fra Ditte Thay... »

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Silkehønen ruger ! !
« Svar #8 Dato: 16 Marts , 2009, 23:39 »
Hej Ditte

Jeg tror ikke, at hønen kan mærke det, er sikker på, at det er hendes instinkt, og kyllingens kalden om mad, der får hende til at gå af reden.
Kyllingen har jo madpakke med til i det mindste det første døgn, i form af blomme, og når det er brugt op, begynder den at kalde, og det får så hønemor til at gå med ud af reden og søge føde.
Her kan hun så sagtens i nogle dage gå tilbage på reden igen, men efter yderligere nogle dage holder det op.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Silkehønen ruger ! !
« Svar #9 Dato: 17 Marts , 2009, 09:29 »
Sådan som min skævert gik af reden da Sahzu liggesom behøvede det.. tror i at skrukhønen kan mærke om der overheved er noget inde i æget..

Min silke-skruk har indtil i aftes ruget intenst på to kunstige æg og jeg tror hun var 100% sikker på at der nok skulle komme kyllinger ud af dem. Der er også nogen der lægger golfkugler under skrukker indtil rugeægene kommer. Så jeg tror ikke de har nogen fornemmelse for om æggene er befrugtede eller ej.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)