Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Meget tyndskallede æg - hvorfor?  (Læst 12352 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Karin Daugaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Meget tyndskallede æg - hvorfor?
« Dato: 10 Oktober , 2010, 15:57 »
På det sidste har der tit været et æg, som er så tyndskallet, at det er "lagt ihjel", næste gang en af dem skulle lægge (eller måske af den af Damerne, der lagde det - det ved jeg faktisk ikke)
Skallen er så tynd, at den ligesom bare ligger rullet sammen i en klump, mens blomme og hvide flyder ud.

Jeg tænkte, om det var noget med salt, men de har altid adgang til det. Da de somme tider får væltet det, kan det være svært at se, præcis hvor meget af det, de spiser, eller om en af dem måske slet ikke får spist det salt, hun har brug for??

Er det nogen med en ""diagnose" og et godt råd til stadig-begynderen ;-)

Jeg er i øvrigt blevet rigtig forbavset over, hvor sindssygt nysgerrige Damerne er, og hvor varieret deres sprog er - og hvor glad jeg er for dem! Og jeg, der startede med at have fuglefobi!!
Mange hilsner,
Karin

0,4 Isa Brown (Klara, Spætte, Frida og Grevinden)
1,0 Mand, handy og kærlig :)
6,0 bonus'børn'
xxxxx,yyyy mus, stålorme, pindsvin og andet godtfolk
Og Sascha, en slags flatcoated retriever, som vi har overtaget fra en hjemløs mand, som døde. Så Sascha har levet alle sine ca. 9 år på gaden. Hun er vidunderlig!

Offline G. Lausen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 503
  • Grafitti :)
Sv: Meget tyndskallede æg - hvorfor?
« Svar #1 Dato: 10 Oktober , 2010, 16:28 »
ja, jeg har også én ældre industrihøne - Gokke/arvetanten - og hun lægger tyndskallede æg! Det skyldes, så vidt jeg har lært, at æggene bliver tynderre og tyndere i skallen jo ældre damerne bliver. Så på et tidspunkt er det nok slut - men indtil nu nærmer hun sig sin 5 vinter... og er en yderst levedygtig og robust dame, desværre kan man ikke sige det samme om æggene... det bliver ikke ved med at gå.... :'( og så må jeg.... ja ... så må jeg nok konvertere hende til suppehøne... det bliver en sorgens dag... :'( :'(
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Karin Daugaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Sv: Meget tyndskallede æg - hvorfor?
« Svar #2 Dato: 10 Oktober , 2010, 16:54 »
Er det virkelig svare, det med aldert? Ak ja, det kan godt være, Damerne så simpelt hen bliver hyggedyr...
Mange hilsner,
Karin

0,4 Isa Brown (Klara, Spætte, Frida og Grevinden)
1,0 Mand, handy og kærlig :)
6,0 bonus'børn'
xxxxx,yyyy mus, stålorme, pindsvin og andet godtfolk
Og Sascha, en slags flatcoated retriever, som vi har overtaget fra en hjemløs mand, som døde. Så Sascha har levet alle sine ca. 9 år på gaden. Hun er vidunderlig!

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Meget tyndskallede æg - hvorfor?
« Svar #3 Dato: 10 Oktober , 2010, 17:00 »
Du skriver de får salt, hvad med skaller???
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Karin Daugaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Sv: Meget tyndskallede æg - hvorfor?
« Svar #4 Dato: 10 Oktober , 2010, 17:31 »
Ups - det glemmer jeg faktisk tit at få givet dem. Kan det have betydning for æggeskallen?
Straks frem med skallerne til skallerne  :P
Mange hilsner,
Karin

0,4 Isa Brown (Klara, Spætte, Frida og Grevinden)
1,0 Mand, handy og kærlig :)
6,0 bonus'børn'
xxxxx,yyyy mus, stålorme, pindsvin og andet godtfolk
Og Sascha, en slags flatcoated retriever, som vi har overtaget fra en hjemløs mand, som døde. Så Sascha har levet alle sine ca. 9 år på gaden. Hun er vidunderlig!

Offline Julie R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 428
Sv: Meget tyndskallede æg - hvorfor?
« Svar #5 Dato: 10 Oktober , 2010, 17:41 »
Jeg har en skål til skaller til at stå ved mine høns, når jeg skifter sand på gulvet hiver jeg en del skaller i det nye sand. Jeg er nysgerrig har du bare en skål med salt stående, groft eller fint???
Mvh. Julie


En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Karin Daugaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 147
Sv: Meget tyndskallede æg - hvorfor?
« Svar #6 Dato: 10 Oktober , 2010, 17:51 »
Tjah, de får en skål med groft salt, ja, og somme tider strør jeg også noget ud, men det tramper de nu ret hurtigt ned ;-)  Om det er den rigtige måde at gøre det på, aner jeg ikke, men de lever da i det mindste ;)
Mange hilsner,
Karin

0,4 Isa Brown (Klara, Spætte, Frida og Grevinden)
1,0 Mand, handy og kærlig :)
6,0 bonus'børn'
xxxxx,yyyy mus, stålorme, pindsvin og andet godtfolk
Og Sascha, en slags flatcoated retriever, som vi har overtaget fra en hjemløs mand, som døde. Så Sascha har levet alle sine ca. 9 år på gaden. Hun er vidunderlig!

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Meget tyndskallede æg - hvorfor?
« Svar #7 Dato: 10 Oktober , 2010, 18:38 »
Hvis du har glemt at give dem skaller, er det jo en oplagt forklaring på at de ikke kan danne tilstrækkeligt med æggeskal. Hvis de går frit og får æglægningsfoder ad libitum burde de dog ikke komme i underskud. For nogle år siden manglede vi sand og hentede et par spandfulde ved stranden (fyyyy!). Der var rigtigt mange små hjertemuslingeskaller i og hønsene åd dem med begejstring. Til gengæld kunne vi næsten ikke knække æggene i ugerne derefte  :o. Det var ganske vist maraner som i forvejen laver tykke æggeskaller. Men noget har det altså at sige.
« Senest Redigeret: 10 Oktober , 2010, 20:42 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Julie R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 428
Sv: Meget tyndskallede æg - hvorfor?
« Svar #8 Dato: 10 Oktober , 2010, 20:34 »
Har sat salt ned til mine nu. Mine må spise godt med skaller, for der er godt nok en tyk skal på, men det er findt nok. (tak for den oplysning Ankerine)
Mvh. Julie


En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 957
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Meget tyndskallede æg - hvorfor?
« Svar #9 Dato: 10 Oktober , 2010, 20:54 »
Jeg er også begyndt at have irriterende mange vindæg, ligeligt fordelt på 1 års araucana og 6 måneders maranhønniker. Jeg "glemte" skallerne i 3 uger (lang historie), men nu har de fået skaller igen siden torsdag, og siden da har der kun været et vindæg. Kan 3 ugers mangel på skaller udløse vindæg?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Meget tyndskallede æg - hvorfor?
« Svar #10 Dato: 10 Oktober , 2010, 21:01 »
Tjah, æggeskallen er jo primært kalk. Så overvej lige hvor meget der skal til med næsten en daglig æggeskal :o. Det kan måske nok knibe med at finde det selv.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Sv: Meget tyndskallede æg - hvorfor?
« Svar #11 Dato: 10 Oktober , 2010, 21:45 »
Jeg har i en anden tråd "vind x mange" helt samme problem. Jeg var helt sikker på, at det kun var 'en af hønerne som hver dag lagde et vindæg eller slet intet æg.

 Det startede faktisk også med at vi var løbet tør for skaller. Jeg sørgede efter råd herinde for, at tilsætte skallerne salt. I fredags fik de rigeligt med rejeskaller fra vores middagsmåltid og igår fik de krebse skaller. Om det har været det der gav det sidste der skulle til ved jeg ikke, men idag fik jeg for første gang i tre uger et æg fra hver æglæggende høne, endelig hurra ;D er virkelig spændt på at se om det gentager sig imorgen. Skaller skal der til og måske har saltet også noget med det at gøre. 
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline G. Lausen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 503
  • Grafitti :)
Sv: Meget tyndskallede æg - hvorfor?
« Svar #12 Dato: 10 Oktober , 2010, 23:10 »
jeg har aldrig hørt at man skal give hønsene salt  :o... men holder da meget af salt på mine (kogte) æg  ::)

æglægningsfoder er en god ting... lidt supplerende korn... køkkenrester... hvad de finder under buske og træer ... og når lejlighed byder sig... lidt protein, det være sig rejer, krebs, kødrester (ikke for mange naturligvis) A38 eller lign.... SÅ rykker det i hønsegården... og tænker da at det er ovenstående "diæt" der holder arvetanten still going strong hos os  ;D

der er også tale om at de skal have adgang til trækul.... jeg ved dog ikke hvorfor... men det kan man sikkert finde en forklaring på her på forum... forum består af folk med stor viden... og TAK for det :)

held og lykke med fodringen...
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Tina Taomina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 440
Sv: Meget tyndskallede æg - hvorfor?
« Svar #13 Dato: 11 Oktober , 2010, 00:09 »
Det med salt kom også meget bag på mig. Men det er der åbenbart flere der gør.
Knus fra Tina med
0,1 Stor hvid silke
0,1 Blå orpington
0,1 Blå silke
0,1 Maran
0,1 Sort orpington
0,1 Blå Austraulorp
0,1 Amrock
4,1 Børn
1,0 Ægtefælle

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Meget tyndskallede æg - hvorfor?
« Svar #14 Dato: 11 Oktober , 2010, 04:42 »
Ja, salt er vist lidt blevet et modefænomen her ;D. Har selv haft høns i mere end 20 år. Har ALDRIG givet salt og har altid haft mange æg undtagen i de naturlige pauser som jo går over af sig selv (og så tror man måske at éns "kosttilskud" har virket?). God fodring skulle være rigeligt men hvis ikke de er på rent æglægningsfoder er skaller en god idé. Trækul bruges mod fordøjelsesbesvær og forgiftninger og har vist ikke meget med æglægning at gøre.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand