Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Øv  (Læst 9864 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Øv
« Svar #15 Dato: 25 ſeptember , 2010, 08:46 »
Jeg har lige stoppet maskinen nu, og åbnet de resterende æg.

48 af dem var med gul blomme og klar til at lave spejleæg af, det er vel tegn på de ikke er befrugtet.

Det passer så også med de 20% han snakkede om. Dem med døde fostre var på forskellige stadier.
Hilsen
Peter

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Øv
« Svar #16 Dato: 25 ſeptember , 2010, 09:46 »
Hej Peter, det var da meget ærgerligt!

Er der ikke noget med et letal-gen (dødeligt gen) pga. de korte ben? Synes jeg at have hørt. Måske har æggene været for gamle, ellers skal der vist rigtigt mange høns til at man har 60 æg inden for en kort periode.

Maranerne har jeg også oplevet som svære at ruge.

Håber det går godt for dem du har fået - og jeg er sikker på du får et bedre resultat næste gang med æg fra andre racer.  /o
Mvh Marianne

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Øv
« Svar #17 Dato: 25 ſeptember , 2010, 10:45 »
Peter hvis ikke du har lyst dem undervejs så du ved hvor mange befrugtede æg du havde, så gør det nu, alle de der er helt tomme har sansynligvis ikke været befrugtede, og så finder du ud af om der fejl i rugningen.
Jeg tænker at du har ruget en anelse for lavt på temperaturen, og det kan jo gøre at kyllerne kommer en dag eller 2 senere, selvom der altid er nogen der kommer til tiden, så jeg håber du har givet dem god tid inden du stoppede rugningen.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Øv
« Svar #18 Dato: 25 ſeptember , 2010, 12:41 »
Peter.
Lod du æggene hvile 1 døgns tid inden du lagde dem i maskinen? for hvis du lagde dem i lige efter en lang og rystende køretur kan kimen til kylling være rystet løs.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Øv, eller ØVelse gør mester
« Svar #19 Dato: 25 ſeptember , 2010, 19:30 »
Ingen ynk mere, maskinen er tømt, og jeg er utrolig glad for mine 3 kyllinger.
Den ene har lidt spagatben, de er nu snøret delvis sammen, hjælper det ikke, må jeg konstruerer en gangrolator til den ;D

Marianne, han sagde dernede, (ja, det er ham hollænderen,) at dødeligheden er stor, både som foster, men også de første uger som kylling.
Han havde rigtig mange høns, og ægene er samlet på mindre end 2 uger.
Den dværgmaran jeg fik af Jørn Clevin og Marianne Vedel på forumdagen er skruk nu på anden uge, (på 3 golfkugler) den får seramakyllingerne i morgen eller i overmorgen.

Ina, jeg fandt jo efterfølgende 48 ubefrugtet æg, det forklarer jo allerede en del. Det sidste æg jeg hørte pippe, skulle jeg nok ikke have åbnet.

Patricia, Ægene hvilede ikke mindre end 3 døgn, hvor de blev vendt 2 gange daglig, det skulle jo passe med den uges ferie jeg havde i uge 37
« Senest Redigeret: 25 ſeptember , 2010, 19:33 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Øv
« Svar #20 Dato: 25 ſeptember , 2010, 20:30 »
Peter, Sebrighterne er også svære. Men de første 12 æg jeg fik fat i gav 6 kyllinger under en silkehøne. De havde endda været en tur med posten. Opdrætteren var meget overrasket, da han ikke selv regnede med mere end omkring 20%. 2. gang gav 10 æg 3 kyllinger (og 2 næsten færdige, men døde i æggene).

Så med denne (trods alt ringe) erfaring, tror jeg de har det allerbedst under en god skruk. Hvis du skulle få lyst til at prøve igen, altså.
Mvh Marianne

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Øv
« Svar #21 Dato: 25 ſeptember , 2010, 22:25 »
Peter, Sebrighterne er også svære. Men de første 12 æg jeg fik fat i gav 6 kyllinger under en silkehøne. De havde endda været en tur med posten. Opdrætteren var meget overrasket, da han ikke selv regnede med mere end omkring 20%. 2. gang gav 10 æg 3 kyllinger (og 2 næsten færdige, men døde i æggene).

Så med denne (trods alt ringe) erfaring, tror jeg de har det allerbedst under en god skruk. Hvis du skulle få lyst til at prøve igen, altså.
Jeg er helt enig Marianne, men de eneste skrukke jeg havde på det tidspunkt var maran og Orpington, der turde jeg ikke lægge dem under. Der var jo også 62 æg!
Efterfølgende er dværgmaranen som sagt blevet skruk, så nu håber jeg den ta'r pasningsopgaven.
Hilsen
Peter

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Øv
« Svar #22 Dato: 26 ſeptember , 2010, 19:35 »
Ja, det var jo en ordentlig bunke æg, så jeg forstår godt dit valg og havde gjort det samme  :)
Mvh Marianne

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Øv
« Svar #23 Dato: 27 ſeptember , 2010, 00:37 »
Peter jeg tør ruger altid til dag 18, men jeg syntes også de små racer er svære, men ingen ynk op på hesten igen.

hvorfor har du ikke Brahma mere ??
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Rasmussen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 274
Sv: Øv
« Svar #24 Dato: 27 ſeptember , 2010, 01:12 »
Ja Elise vi må hjælpe Peter med at få nogle Brahma  /o
mvh Jesper

frida

  • Gæst
Sv: Øv
« Svar #25 Dato: 27 ſeptember , 2010, 21:38 »
Hvordan går det med kyllingerne? Tager skrukken sig fint af dem?
Held og lykke med dem alle, og "op på hesten igen".

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Øv
« Svar #26 Dato: 27 ſeptember , 2010, 21:58 »
Hvordan går det med kyllingerne? Tager skrukken sig fint af dem?
Jeg skal love for hun ta'r sig af dem. De har nu i 2 dage ikke været ude fra hendes vinger, hun er ikke klar over de var et par dage gamle da hum fik dem. De kommer vel ud når de bliver sulten.
A pro po.
der er nu kun 2 kyllinger. den 3,de døde, tror jeg af forstoppelse, inden de kom ind under skrukken.
Hilsen
Peter

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Øv
« Svar #27 Dato: 28 ſeptember , 2010, 20:24 »
hvorfor har du ikke Brahma mere ??
Jeg havde jo kun 1,1 af Brahma. Pludselig en dag, uden varsel lå hønen og var død. Hanen kom ind i et andet bur, med et par andre høns, men mistede fuldstændig gnisten, og sin pondus, så den blev aflivet.
Hilsen
Peter

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Øv
« Svar #28 Dato: 28 ſeptember , 2010, 22:48 »
Tillykke med de 2 serama kyllinger Peter.
Thor og jeg var jo desværre heller ikke så heldige med vores 2 serama kyller. De døde begge.
Mener altså at ha hørt at det ikke er en god ide at lyse seramaæg idet at de er en del mere sarte end andre æg. Nielsen må på banen med hans erfaringer med håndtering af serama rugeæg.

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Øv
« Svar #29 Dato: 29 ſeptember , 2010, 00:04 »
Hva så Peter skal vi hjælpe dig med at få nogle nye Brahma til samlingen det er da møj ærgeligt med pludselige dødsfald.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand