Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Øv  (Læst 9863 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Øv
« Dato: 24 ſeptember , 2010, 21:44 »
På vores forumdag her på Gavnø, forelskede jeg mig, som så mange andre, i Seramaerne.
Jeg så for mig at de gik side om side med vores Brahmaer, (som vi desværre ikke har mere).
Da jeg i slutningen af august var i Holland efter tulipanløg, fandt jeg en seramanørd der, der kunne undvære 62 rugeæg.
Jeg fik købt sådan en 50 ægs rugemaskine, hvor der så var plads til 10 alm. hønseæg også.
Men ak !  En rugeprocent på 2. Det gav 3 serama, og 1 Maran.
Temperaturen var konstant 37.5 og fugtigheden 45 indtil 3 dage før klægning, hvor fugtigheden blev hævet til 60. Er det ikke det rigtige?
At displayet viser noget andet på billederne, er fordi låget er taget af!
Hilsen
Peter

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Øv
« Svar #1 Dato: 24 ſeptember , 2010, 21:48 »
Har du lyst dem så du ved, hvor mange der var befrugtet? Det er da et lidt sløjt resultat...  *t
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Øv
« Svar #2 Dato: 24 ſeptember , 2010, 22:19 »
Det med at lyse dem har jeg ikke lært endnu.
Her i dag hørte jeg pip fra et æg, som jeg så hjalp ud, men den kunne slet ikke rette sig ud, så den er aflivet.
1 af de 3 har et ben der stikker ud til siden, formoder det er det i kalder spagatben, kan den komme sig?
Jeg tror jeg dalrer de resterende æg i morgen, og sammenligner dem med listen over fejlrugninger der er her på forummet, den ser rigtig god ud den liste.
Hilsen
Peter

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Øv
« Svar #3 Dato: 24 ſeptember , 2010, 22:37 »
Se an til i morgen med spagatkyllingen. Ofte kommer de på benene af sig selv. Ellers må den have en snor af et kyllingeskridts længde om benene i to-tre dage. Vupti - den går normalt. Er du sikker på at der ikke er flere på vej?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Øv
« Svar #4 Dato: 24 ſeptember , 2010, 22:41 »
Peter.

Den med spagatben, som det rigtigt kaldes, kan du muligvis redde ved at binde en snor om benene på den. Snoren mellem benene skal være så lang at den får den naturlige afstand mellem benene som maximum bevægelsesfrihed. Efter 1-2 døgn vil den ikke længere have spagatben, hvis forsøget lykkes. Jeg har prøvet med nogle stykker, og nogle af dem har haft helt normale ben efter dette, andre har det ikke hjulpet på.

Du må helst ikke hjælpe dem ud af ægget. Det skal de helst selv kunne klare.

Du skriver at rugetemperaturen var konstant 37,5 C. Det er vist lidt i underkanten. Er det ikke 37,8 C man normalt siger. Hvis temperaturen har været i underkanten forlænger du rugetiden. Du skriver ikke noget om hvor længe æggene har været i maskinen, men hvis du kun er på dag 21-22, ville jeg fortsætte en dag eller to mere.
Mvh
Erik Andersen

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Øv
« Svar #5 Dato: 24 ſeptember , 2010, 22:42 »
Jeg tror din fugtighed har været for høj under rugning.
Og Peter, det med at lyse vil jeg gerne hjælpe dig med næste gang
« Senest Redigeret: 24 ſeptember , 2010, 22:48 Fra Patricia »
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Øv
« Svar #6 Dato: 24 ſeptember , 2010, 22:51 »
Min hollandske seramamand sagde at seramaer klækker på 19 dagen, så jeg lagde maranægene i 1 september om morgenen, og seramaerne 2 sept. om aftenen og stoppede så rulningen 19 sept.
Maskinen kører endnu, men i morgen åbner jeg de resterende æg, og bli'r forhåbentlig klogere.
Og Peter, det med at lyse vil jeg gerne hjælpe dig med næste gang
Det siger jeg ja tak til!
« Senest Redigeret: 24 ſeptember , 2010, 22:53 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Øv
« Svar #7 Dato: 24 ſeptember , 2010, 22:59 »
Så vidt jeg kan se er det en r-com model, og der er det anbefalet med de temperaturer og den fugtighed som Peter nævner. Jeg har ikke haft problemer med klækning i min lille model, så måske har æggene ikke haft godt af den lange køretur eller var dårligt befrugtede. Øv altså. Bedre held næste gang Peter.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Øv
« Svar #8 Dato: 24 ſeptember , 2010, 23:11 »
Kravet til temperatur under rugning er vel uafhængigt af hvilken model der bruges til rugning. Andet er ikke logisk.
Mvh
Erik Andersen

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Øv
« Svar #9 Dato: 24 ſeptember , 2010, 23:45 »
jeg vil også mene at temperaturen har været for lav den skal være 37,8 hellere38 end 37,5. Fugtigheden har også nok været for høj,jeg tørruger de første 10dage derefter 40% indtil 18 dagen så op på 70.
bedre held næste gang tag nogen prøverugninger inden du putter så værdifude æg i maskinen igen, da det heller ikke er ligegyldigt hvor den står,stue temperatur og luftfugtighed
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Øv
« Svar #10 Dato: 24 ſeptember , 2010, 23:54 »

bedre held næste gang tag nogen prøverugninger inden du putter så værdifude æg i maskinen igen, da det heller ikke er ligegyldigt hvor den står,stue temperatur og luftfugtighed

Ja, nu må jeg prøve mig lidt frem.
Jeg nåede ikke at lave en prøverugning med maskinen inden jeg fik seramaægene. Hollænderen lovede ikke en klækningsprocent på over 20. Men min var på 2.
Men det er da selvfølgelig 1 hane og 2 høner, (ønsketænkning)
Hilsen
Peter

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Øv
« Svar #11 Dato: 25 ſeptember , 2010, 07:07 »
Hvor ærgerligt, Peter *t *l
Jeg skal ikke kloge i din rugemaskine, men man læser gang på gang her på forum, at der skal tørruges indtil 18. dagen, og så skal der vand på for det bedste resultat.
Jeg kan godt forstå ud er forelsket i seramaerne, det er vi vist mange der er *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Øv
« Svar #12 Dato: 25 ſeptember , 2010, 07:43 »
åh for søren Peter, jeg ville da godt nok også bare være møgskuffet. Vi overvejer faktisk sådan en rugemaskine, som du har købt, så jeg ville jo ønske jeg læste om 87% klækning hver gang.

Hvordan kan det være, at sælgeren ikke mente den var over 20%? Det lyder da ret lavt - eller er det bare mig?

Jeg håber de 3 du har fået er stærke og sunde og sikken en heldig fordeling.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline John Mejland

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 747
Sv: Øv
« Svar #13 Dato: 25 ſeptember , 2010, 07:58 »
Som jeg læser det var det sælgeren af æggene der lovede 20%.

Det med rugning er meget svingende, i forrige rugning fik jeg under 50% kyllinger, resten lå døde i æggene, sidste rugning kom der 90% ingen døde, 2 måtte hjælpes ud og klarer sig fint.

Jeg tror det kommer meget an på tilstanden på de høns der lægger æggene, fodring mm.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Øv
« Svar #14 Dato: 25 ſeptember , 2010, 08:24 »
Ja, det var sælgeren af ægene der ikke lovede mere, men 20% af 60 æg burde have givet 12 kyllinger.
Det er helt sikkert mig der har indstillet forkert, rugemaskinen fejler ikke noget, den holdt konstant den temperatur og fugtighed jeg havde instillet den til.
At fordelingen så skulle blive 1,2 er ønsketænkning, jeg kan ikke se det.
Hilsen
Peter