Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er hun skruk?  (Læst 10293 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Er hun skruk?
« Dato: 22 August , 2010, 18:50 »
Nu har jeg haft høns i 4 måneder og troede jeg vidste alt om høns nu  ;) - også hvornår og hvordan osv. når de lægger sig skrukke. Men éen ting er teori! En anden ting er når det sker! Hvis det altså det der er sket!

En af mine hvide blandingshøns har ligget i redekassen hele dagen. Hun nægter at flytte sig. Jeg har muget ud i løbet af dagen, skramlet og rumsteret, men hun har ikke rokket sig en milimeter. Hun hakker ud efter mig, hvis jeg stikker hånden ind til hende i redekassen. Farven på kammen er som den plejer vil jeg mene, og i går var hun helt normalt og ude at rende skoven tynd, sammen med resten af flokken. Hende jeg købte hønen af i juli fortalte at de hvide høns (jeg købte 3) var gode kyllingeførere. Hønen er fra 2009.

Har hun lagt sig skruk, eller er hun sløj? Jeg synes hun har tabt sig lidt i løbet af de seneste 2 uger, og hun har været den der har været den sidste til at hoppe ned af pinden om morgen i lige så lang tid.

Billedet er fra i går. Nu har hun lagt sig i en anden redekasse og ligger bare der og troner ::).

Gode råd søges, tak  :) <+
« Senest Redigeret: 22 August , 2010, 18:56 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Søren K.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Er hun skruk?
« Svar #1 Dato: 22 August , 2010, 19:02 »
Tillykke, du har helt sikkert fået din første skruk.. /o
Mvh. Søren K.


1.2 Dværgwyandotter Laksefarvet.

Offline Joankinu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 521
Sv: Er hun skruk?
« Svar #2 Dato: 22 August , 2010, 21:40 »
Jeps. det er en tydelig skruk - tillykke med det. ligger hun så også på æg? eller ligger hun bare tom
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Er hun skruk?
« Svar #3 Dato: 22 August , 2010, 21:42 »
Jamen jeg ved ikke om jeg skal græde eller grine over det. Det havde jeg ikke regnet med på denne årstid. Damen har slet ikke forladt redekassen, og ligger der stadig, nu jeg var ude kl. 21 og lukke for hønsene. Skal jeg bare lade hende være? Jeg vil kigge efter daggamle kyllinger eller rugeæg til hende, eller er det en dårlig idé på denne årstid?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Er hun skruk?
« Svar #4 Dato: 22 August , 2010, 21:43 »
Jeps. det er en tydelig skruk - tillykke med det. ligger hun så også på æg? eller ligger hun bare tom
Jeg ved det faktisk ikke. Jeg har tænkt mig at iføre mig handsker i morgen og løfte hende for at se. Hvis hun lægger på noget er der med sikkerhed kun ét æg under hende, og det er ubefrugtet da hanerne i hønsegården kun er 4 mdr. gamle og endnu ikke er så gode til at træde hønsene.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

frida

  • Gæst
Sv: Er hun skruk?
« Svar #5 Dato: 22 August , 2010, 21:50 »
Det er da en god ide med rugeæg til hende. Det vil hun sikkert elske dig for /o
Jeg har selv 3 skrukker, der er ved at klække nu. De ligger bare på et par (4 ::)) æg. Jeg er sikker på skrukken nok skal sørge for kyllingerne bliver holdt varme osv. Skal her til efteråret have installeret lys i hønsehuset for første gang. Det er for høns og kyllingerne får mere lys til at kunne æde sig til varmen :).
Held og lykke med din beslutning ;).

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Er hun skruk?
« Svar #6 Dato: 22 August , 2010, 22:01 »
Skruktest.

Kæl hende fra baghoved, ned over ryggen og videre ned mod haleparti.

Hvis hun bliver liggende, kommer med små lyde og ligesom løfter/ryster halepartiet lidt ville jeg sige at hun var skruk. Kan du ikke genkende nogle af disse ting, kan det være noget andet end skruk der får hende til at blive liggende.

Mine skrukker reagerer tydeligt som ovenfor beskrevet, så jeg er ikke i tvivl. Enkelte bliver også aggresive og hakker ud efter min hånd. Jeg har dog endnu aldrig haft behov for behandskning. Det gør ikke rigtigt ondt når de hakker. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Er hun skruk?
« Svar #7 Dato: 23 August , 2010, 06:56 »
@Frida: Jeg er ved at finde æg/kyllinger til hende, for det synes jeg hun skal have lov til, selv om det er lidt sent på året. Er daggamle kyllinger eller rugeæg det bedste at give hende? Jeg kan skaffe begge dele :).

@Pilegaarden: Jeg må lave testen når jeg kommer hjem. Jeg kiggede til hende i morges, og hun ligger stadigvæk tung som en sten i sin redekasse. Jeg går ud fra, at hun selv sørger for at gå ud og få noget at spise og drikke?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Er hun skruk?
« Svar #8 Dato: 23 August , 2010, 07:26 »
Tanja, du kan læse alt om skrukke-tegn her:
Skruk

For nogle år siden havde jeg nogle høns, der på stribe lagde sig skruk. Den første fik (så vidt jeg husker) ni æg, og efterhånden som de næste lagde sig, fordelte jeg æggene under dem. De rugede i fællesskab, passede kyllingerne i fællesskab, og kyllingerne klarede sig fint. Der var vist en enkelt, der blev ret forkølet, og den blev aflivet, men først efter at jeg havde forsøgt med noget medicin fra dyrlægen.

Held og lykke med projektet. *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Er hun skruk?
« Svar #9 Dato: 23 August , 2010, 15:50 »
@Marianne: Tak for beretningen. Jeg er lidt bange for at de to andre hvide høns følger efter. De har i hvert fald ikke lagt nogen æg i 48 timer nu, og der plejer at komme 2-3 æg fra 3 høns hver eneste dag ???.

Jeg har nu prøvet at ae skrukken hen af ryggen, men hold da magle en lille hidsigprop jeg har liggende i kassen :o. Jeg vidste simpelthen ikke at en høne kan HVÆSE? Men det var den eneste lyd der kom sammen med et ordentlig hak ud efter min hånd. Hun kagler ikke og kammen er ikke falmet i farve.

Jeg har fundet rugeæg i nærheden som jeg skal hente i løbet af ugen. Skal jeg flytte hende over i skrukhuset allerede nu? Og kan hun "nøjes" med alm. æg som snydeæg? Jeg har ingen golfbolde lige ved hånden.

Og så lige det sidste spørgsmål: Jeg har ikke set hende forlade kassen. Nu går hun vel selv ud og forsyner sig med vand og mad engang imellem - eller hur?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Er hun skruk?
« Svar #10 Dato: 23 August , 2010, 19:13 »
Mine har altid ruget i hønsehuset sammen med de andre, men det kommer selvfølgelig an på hvordan ens høns er.
Ofte vil det eneste tegn på at hun forlader reden være en kolo-enorm stinkende såkaldt skrukkelort.
Skulle hun være af reden i nogen tid, er der ingen grund til bekymring, æggene tåler mere end man lige regner med.
Jeg glemte at skrive i mit første indlæg, at kyllingerne kom i september.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

frida

  • Gæst
Sv: Er hun skruk?
« Svar #11 Dato: 23 August , 2010, 19:20 »
Jeg er sikker på hun nok skal forlade rede når hun skal spise osv. Det har de vist altid styr på. Jeg løfter ikke mine af reden (mere ;))
Engang bar jeg skrukkerne i garagen, når de lagde sig skruk. Men mange gange blev de forstyrrede af det, og afbrød skrukningen ved det. Nu lader jeg dem ligge, og flytter dem først, når de har klækket. Og det er kun fordi min hønsegård ikke er sikret mod rovfugle, krager osv. Nogle råder nok til at flytte hende nu, men det kan du nok selv fornemme, hvad der er bedst. Mener der er stor forskel på, hvordan de andre høns reagerer, hvis der ikke er problemer med, at hun bliver jaget af reden osv, ser jeg ingen grund til at stresse hende med flytning.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Er hun skruk?
« Svar #12 Dato: 23 August , 2010, 19:47 »
Så absolut at hun er skruk!!! Hun ligger på 2 æg og skrukkede/beklagede sig voldsomt da vi tjekkede æggene under hende. Vi lader hende ligge sammen med rugeæggene. Skrukhuset er nemlig dét der utætte hønsehus fra Maxsø som de stadigvæk ikke har gidet at komme og reparere. Nu ringer jeg til dem igen i morgen og ber' dem og at komme og lappe det... NU. Så kan skrukkemor få sit eget hus når kyllingerne kommer. De andre høns jager hende i øvrigt ikke af reden. En af de andre hvide høns gik ind og lagde sig oven på hende i går, men hun jagtede hende ikke.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Er hun skruk?
« Svar #13 Dato: 23 August , 2010, 20:48 »
Mine har nu også gået i hønsehuset med kyllingerne. Skrukken rangerer så højt, at INGEN kommer i nærheden af hende og kyllingerne, altså lige bortset fra hanen, som tager sit faderansvar højtideligt  <M
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Er hun skruk?
« Svar #14 Dato: 23 August , 2010, 22:20 »
Ja så absolut er hun skruk.
Lydene der afgives fra skrukker kan være meget forskellige, men din beskrivelse af hendes reaktion når du rører hende bekræfter at hun er skruk.
At en af de andre høns har været oppe at ligge hos/på hende kan være et tegn på at de lige tilfører et æg mere til 'rugemaskinen'. Så slipper de selv for at være bundet til en rede i 21 dage :D

Det har jeg oplevet flere gange, især med mine silker. Og så 5-10-15 dage efter den første har lagt sig skruk har en eller flere følt at de nu også skulle gå i skruk og har lagt sig ved siden af den første skruk.

Men det er ikke nogen god ide. Skal flere høns skrukke sammen skal de helst starte nogenlunde samtidig. Jeg har oplevet at skrukker har 'lånt' æg fra hverandres reder. Og så kan der blive et frygteligt rod i terminerne.
Mvh
Erik Andersen