Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere  (Læst 156830 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #150 Dato: 08 November , 2012, 13:37 »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #151 Dato: 08 November , 2012, 17:06 »
Når de er vasket, bliver de rullet ind i et håndklæde og ligger på rad og række og tørrer lidt indtil de får en blid brise med hårtørreren

Når man som her, tager en enkelt sætning ud af mariannes virkelig fine forklaring, kan man altså godt  få nogle sjove indre billeder  *g Jeg kunne rigtig godt tænke mig et billede af netop det her scenarie. Er glad for jeg har fulgt med i denne tråd, da det ellers ville virke helt vildt mystisk det her *f
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #152 Dato: 08 November , 2012, 18:20 »
Mine høns er brunlige/gyldne i farven og kræver ikke den helt store tur. Desuden er de på str. med duer, så de er nemme at håndtere.

Jeg brugte rindende vand og en grydesvamp. Jeg holdt hønen med den ene hånd, sådan at kroppen lå i min håndflade, det ene ben mellem ringe- og pegefinger og et andet mellem pege- og langefinger. Så var der godt styr på det.

Med en hårdt opvredet grydesvamp "striglede" jeg hønen og kunne mærke, hvis der var lidt urenheder, der gjorde "modstand", når grydesvampen kom forbi. Det kunne kradses forsigtigt af med en negl. Så vaskede jeg kam- og hagelapper samt løb (ben) og fødder. Der var også en, der fik renset negle med et bambusgrillspyd, men det følte jeg alligevel var for fjollet..!

Til sidst dyppede jeg en finger i en lille skål med solsikkeolie, tørrede fingeren af på kanten af skålen, så der kun lige var en smule på, og gned på kam. Hagelapper og øreskiver fik også lidt, men kun ganske lidt, så det ikke var fedtet. Løbene fik lidt mere og det gjorde en helt tydelig forskel især på den røde farve på kam og hagelapper.

Den ene hane blev fotograferet, og da jeg lige skulle have et ordentlig greb om telefonen lagde jeg hanen fra mig på et viskestykke. Han blev sgu liggende på siden som om han bare ventede på mere wellness!!  ;D

Til sidst holdt jeg dem for øjnene mens jeg gik forbi ovnen med en artsfælle og puttede dem i transportkasser med lidt spåner i bunden.

De scorede 27-29 point for livskraft og max point for udstillingsklargjort (eller hvad det nu hedder).

Det tog en lille time at ordne kasser og 12 høns/haner.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #153 Dato: 08 November , 2012, 18:25 »
Tak for det, du har skrevet Julie!

@ Marianne, hvor meget eddike er der i forhold til vand i den blanding?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #154 Dato: 08 November , 2012, 19:02 »

@ Marianne, hvor meget eddike er der i forhold til vand i den blanding?

Øh, det ved jeg ikke... måske 50/50. Det skulle være for at fjerne evt. kalkskær fra vaskevandet.
Mvh Marianne

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #155 Dato: 08 November , 2012, 19:06 »
Jeg har lige vasket løbene på Orperne. Det er sgu svært, når hverken min mor eller far kan finde ud af at holde eller dem eller vaske dem ordenligt under skællene...
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #156 Dato: 09 November , 2012, 12:20 »
Hvordan er det nu, når man ikke har fået sat ringen op over sporen på en hane? Trækker det ned i bedømmelsen? Den generer ikke, men det ser jo dumt ud, jeg opdagede det for sent...
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #157 Dato: 09 November , 2012, 12:21 »
Det trækker ikke ned i point, men der kan komme problemer senere med at ringen har for lidt plads og dermed genere dyret.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #158 Dato: 09 November , 2012, 12:23 »
Ok, tak, Lene  :) Begynder den at genere, bliver den bare klippet af. Men håber da at det i givet fald venter til efter udstilllingerne ;)
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #159 Dato: 09 November , 2012, 12:38 »
@ Julie og Marianne

Gider I kopiere det I har skrevet angående vask osv. og så sætte det ind i denne her nye tråd om emnet : http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=29722.msg265116;topicseen#new

Så er I bare søde-  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #160 Dato: 09 November , 2012, 13:03 »
Gjort...  :D
Mvh Marianne

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #161 Dato: 17 November , 2012, 19:00 »
Jeg har på udstilling i dag, og der var et par dyr med "duehale" og derfor fik de 0 point. Nogen der kan forklare, hvad det er? Og evt. Har et par billeder af det?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Senest Redigeret: 16 ſeptember , 2013, 22:33 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #163 Dato: 17 November , 2012, 19:42 »
 /o
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #164 Dato: 16 ſeptember , 2013, 22:32 »
Vi tager lige denne her tråd frem igen, nu da alle udstillingerne nærmer sig.
« Senest Redigeret: 16 ſeptember , 2013, 22:35 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub