Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere  (Læst 156789 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #165 Dato: 16 ſeptember , 2013, 23:28 »
Nemlig.Denne gang vil jeg også være med hvis ellers mine Brahmaer er gode nok.Men det er der sikkert et par hjælpere der kan fortælle mig inden længe :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #166 Dato: 17 ſeptember , 2013, 08:26 »
@ vbruun

Hvis du "styrer" uden om de fejl, som er nævnt i svar 3, så er du godt på vej. Så "go for it" .
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #167 Dato: 17 ſeptember , 2013, 08:52 »
Det lyder nemt Lene men der er alligevel mange ting at ta hensyn til.Lidt svært for en nybegynder som mig.Når jeg står og studerer dem selv så har jeg dog en fornemmelse af hvilke der er bedst.Spændende om det er de samme mine hjælpere når frem til.Jeg har kun 8 dyr tilbage at vælge ud fra.Der er højdeforskel på haner.Savner lidt at ha set top dyr når det gælder hale -kropsform-overlinie osv. Der er også noget med facon på fodfjer når man ser dyret forfra ikke ? Jeg tror ikke hoveddele er det svage punkt i denne flok.Men hvad ved jeg :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #168 Dato: 17 ſeptember , 2013, 09:00 »
@vbruun og andre som har Brahma

En god ting og ikke mindst lærerigt er det at tage til hønsedage, prøv at se her : http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=34700.0

Jeg var til Brahma dagen øst i lørdags og der blev snakket om type, størrelse, farver, avlsmål, ja alt omkring Brahma og man kan også tage dyr med, som blev gennemgået i ro og mag. Og man komme med alle de spørgsmål man ønsker.
 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #169 Dato: 17 ſeptember , 2013, 09:04 »
P.s det er selvfølgelig alle som kan lære af at mødes til hønsedage, om det så er i lokal - eller specialklubberne.  /o /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #170 Dato: 17 ſeptember , 2013, 09:19 »
Ingen tvivl om det.Det var skønt hvis man kunne være to steder på én gang. :)
Har lige lidt friske foto hvis det er okay at lægge dem på.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #171 Dato: 17 ſeptember , 2013, 09:21 »
Ok bare kom med nogle fotos, men start en ny tråd med dem.  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #172 Dato: 25 Oktober , 2013, 15:44 »
Så tager vi lige denne her frem, for udstillingerne rundt om i Danmark er nemlig i fuld sving.  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

TuT

  • Gæst
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #173 Dato: 24 Februar , 2014, 15:38 »
Jeg har haft havehøns i mange år, men nu har jeg anskaffet mig orpington kyllinger, som jeg gerne vil avle seriøst på, og tage til udstillinger med, men har brug for lidt hjælp til at komme igang (har ikke så travlt da de kun er 2 uger:-P)
Jeg har tænkt mig at melde mig ind i min lokalklub for at kunne få lidt hjælp der, og kunne være med til prøve udstillinger samt, vaccinationer.

Men hvad er der af love og regler for udstillingsdyr?
Har læst mig til at man skal være medlem af DFfR og de skal være vaccineret mod ND.
Hvad kommer det til at koste for mig?
Ved det kommer til at koste 200kr for at være medlem i DFfR, men hvad med lokal- og specialklubberne?

På forhånd Tak /o 

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #174 Dato: 24 Februar , 2014, 15:56 »
TuT

Nu er du jo heldig at du er junior dvs. under 18 år og så er det jo billigere for dig. Voksen medlemskab i lokal/special klubberne koster ca. 100-150 kr. pr. år, så mon ikke det er ½ pris for juniorer.

Orpington har for øvrigt en god og aktiv specialklub : http://www.orpington.dk/

Du skal bare pløje hele denne tråd i gennem, for der står vist alt.

En god ting er at finde en lokalklub for så er der hjælp at hente i nærheden også. Og du kan få dine dyr vaccineret.
« Senest Redigeret: 24 Februar , 2014, 16:00 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

TuT

  • Gæst
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #175 Dato: 24 Februar , 2014, 16:06 »
Orpington har for øvrigt en god og aktiv specialklub : http://www.orpington.dk/

Jeg har også tænkt på at blive medlem af den istedet for en lokalklub, da jeg kan se der er en opdrætter ikke så langt fra hvor jeg bor, men er det en dårlig ide ikke at være medlem af en lokalklub?

Giver mig til at læse det hele igennem når jeg lige får tid, begynder nok nu :P

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #176 Dato: 24 Februar , 2014, 16:10 »
Jeg vil til enhver tid anbefale et medlemsskab i en lokalklub, dels for at få hjælp, men også for at deltage på deres udstilling og ikke mindst få vaccineret sine høns. Men også for at støtte op omkring den lokale klub.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #177 Dato: 13 Oktober , 2014, 16:28 »
Udstillingssæsonen 2014-15 er skudt i gang, så jeg hiver lige denne her frem igen igen.  /o

Jeg håber der er mange nye, som har "fået blod på tanden", så der kan ses endnu flere racer og varieteter rundt omkring i det ganske land på vores lokal /specialklubudstillinger og ikke mindst på LU. /o /o

At udstille er ikke så farligt endda, som mange går og tror. Og slet ikke hvis man søger lidt hjælp hos de "gamle".

OG endvidere så må ALLE meget gerne besøge fjerkræudstillingerne, de er IKKE kun forbeholdt udstillerne.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Karina Bundgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #178 Dato: 13 Oktober , 2014, 20:57 »
hej nu er jeg jo meget ny indenfor høns...
men er det at udstille som ny
 svært at få foden inden for i varmen..??
 at bare for man er ny  er det samme som man ikke er velkommen..??
altså en lidt snob verden...???
ja nu spørger jeg da dette desværre er sådan inden for golden retriever... så derfor har jeg ikke udstillet min hunde...
men kunne nu godt overveje at prøve med mine høns...
tænker lidt på de 3 farvede sussex... men tror jeg vil til lemvig eller holstebro nu hvor der er fjerkræ udstilling der... bare for at se en udstilling..
din tråd har virkelig vagt min interesse for at prøve dette med at udstille... men det bliver nok først om et års tid eller 2....
FAMILIE: dejlig mand og 6 skønne børn
HØNS: 1,2 maran, 0,3 wayndotter, 0,1 lys sussex, 3,3 kyllinger, 0,3 danske landhøns, 0,1 grønlægger/Araucana,
DIV DYR: 0,2 golden retriever, 2,3 heste/ponyer (som jeg desværre skal af med) ?,? vildkatte 3 stk., 3 kaniner, 6 dværg hamstere som skal væk....

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Tips og oplysninger til nye opdrættere og udstillere
« Svar #179 Dato: 13 Oktober , 2014, 21:24 »
Jeg var på min første udstilling som 6 årig, og siden besøgt utallige udstillinger og har også selv udstilet flere gange på LU, og jeg har ALDRIG mødt snobberi kun venlige og meget hjælpsomme menesker. Jeg var for år tilbage godt inde i heste verdenen og mødte der en del snobberi, så jeg kender det godt, men jeg tror ikke det findes hos racefjerkræ opdrættere, måske fordi der ikke er de store penge i det, kun glæde og kammeretskab. Så hop du bare ud i det, velkommen.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜