Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gås ligger æg igen  (Læst 2525 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline P50 Homestead

  • Bruger
  • Indlæg: 4
  • Elsker mine gæs
Gås ligger æg igen
« Dato: 06 Juli , 2019, 10:21 »
Hejsa

Vi har nogle Emder gæs - den ene gås kom lidt skæv ud af ægget sidste sommer, og hun er lidt kortstammet men en glad og tilfreds gås. Her i foråret (marts) begyndte hun at lligge æg for første gang tror hun lagde en 15-20 stykker og parkerede sig så en små 30 dage oven på dem. Vi bestemt os for at købe et par gæslinger til hende og den lille familie stor trives. Men nu hun begyndt at ligge æg igen  :o .

Jeg har aldrig oplvet at gæs ligger æg flere gange om året (vi har tidligere haft en større flok) - er der nogen andre her inde der prøvet noget ligende ?


Offline torsholt

  • Bruger
  • Indlæg: 36
Sv: Gås ligger æg igen
« Svar #1 Dato: 06 Juli , 2019, 13:50 »
Hej  Jeg har har en svanegås der i hendes første sæson lagde æg i foråret og så begyndte igen i  oktober og lagde et æg hveranden dag hele vinteren, over 60 æg, men de var dog ikke befrugtet. Næste forår lagde hun æg som de andre og har også ruge gæslinger ud.  Mon ikke der er ungdommens livskraft, der kommer til udtryk på denne måde, for hun har ikke næste år gentaget æggeproduktionen i den kolde tid.  Æggene er fine til madlavning ligesom andeæg.

Offline P50 Homestead

  • Bruger
  • Indlæg: 4
  • Elsker mine gæs
Sv: Gås ligger æg igen
« Svar #2 Dato: 06 Juli , 2019, 15:15 »
1000 tak for svar Torsholt - jo lad os tro det  /o
Har bare aldrig prøvet det før :)

Offline RikkeD

  • Bruger
  • Indlæg: 26
Sv: Gås ligger æg igen
« Svar #3 Dato: 09 Juli , 2019, 10:03 »
Det er helt almindeligt at gæs lægger omkring 60 æg pr session, så de kan ruge 2 kuld ud på en sommer. De første 5-7 æg og de sidste tager vi fra , da de som regl ikke er befrugtet eller ikke giver levende unger.
Vores gæs ruger ikke og de vender heller ikke æggene. Derfor tager vi dem hver dag ind i en kasse og vender dem hver dag, til de kan komme i rugemaskine.
Hvis een gås ikke vender hendes æg så kan man med fordel tage æggene og vende dem og så lægge dem alle tilbage under gåsen hvis hun lægger sig skruk, vi har nogle snyde æg så reden ikke er tom. :)
Vi har også silke høns der har udruget æg når vi har for lidt til maskinen, men klægge procenten er kun 30-40% .