Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dårlige ben  (Læst 2942 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria Lisette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
    • Hyldemors Have
Dårlige ben
« Dato: 19 Juli , 2015, 07:15 »
Hej alle sammen,
Jeg har nu i to kuld kyllinger haft henholdvis 1 og 2 kyllinger der, når de bliver et-to måneder får "dårlige ben". Der er ikke noget at se eller mærke, men kyllingen går usikkert og lægger sig ofte ned. Ser ud som om den har svært ved at støtte på benene og vralter afsted.
Den første hønnike havde dette i en måneds tid eller to, hvorefter den pludselig "blev rask".
Den næste blev moppet ud af flokken og måtte aflives.
Det er havehøns og blandingsracer med bl.a. Skånske blomsterhøns (dværg) og australops, bl.a.
Hanefar er god og skikkelig og frugtbar, men giver han dårlige gener videre?

Vh Maria

Offline Anna Christina Landmark

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Kan godt lide høns, men elsker vagtler!
Sv: Dårlige ben
« Svar #1 Dato: 23 Juli , 2015, 09:35 »
jeg er ikke sikker, men hvis din hane ikke har haft det problem, kan det være fordi hønen der havde haft dårlige ben, er mor til kyllingerne? Jeg ved ikke om det føres med gener, men ellers kan jeg ikke se hvorfor de skulle få dårlige ben... måske vokser de for hurtigt eller noget?
En være hønemor, med 2 enorme Faverolles. De æder og skider deres egen vægt på en uge, hurra... Til gengæld har jeg de mest nuttede dværgvagtler! :D

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Dårlige ben
« Svar #2 Dato: 23 Juli , 2015, 09:43 »

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Dårlige ben
« Svar #3 Dato: 23 Juli , 2015, 11:19 »
Jeg har i år haft et par haner med 'dårlige ben', som til sidst næsten ikke kunne gå og de lå ned det meste af tiden.Spiste også liggende. Efterhånden kunne det godt ligne hønselammelse - men de havde ikke alle symptomer, og da jeg samtidig havde problemer med tyndskallede æg valgte jeg at at behandle som var det 'engelsk syge'. Tilskud af D3 og kalk og levertran plus  en ekstra portion foderguf (kød, røræg, majs, brød, ostetern) hver dag, hvor de fik lov til at spise alt hvad de orkede uden de andre høns' indblanding. De kom jo heller ikke rigtig til fadet i konkurrencen med de andre høns. I dag er de begge velfungerende dyr, den ene helt uden symptomer den anden med en anelse symptomer tilbage, men begge klarer sig fint i flokken.

Jeg tænker at problemet kommer når de virkelig vokser kraftigt. 'Mines' problemer dukkede også op i 1-2mdr's alderen. Et tidspunkt hvor de kommer ud i udendørs indhegning og ikke rigtig gider deres startfoder mere.

Fremover skal mine høns have levertran i vinter- og forårssæsonen. Tror fejlen lå her - altså hos mig  :(

Tilføjelse.
De symptomer der ikke var - var kramagtigt krummede tæer og pupilforandringer. Men måden de lagde sig - på haserne- og vingerne der hang ned for at de kunne holde balancen lignede meget hønselammelse. Jeg tjekkede iøvrigt for lus og gav ormekur for at udelukke at der kunne være andet der svækkede dem.
« Senest Redigeret: 23 Juli , 2015, 12:00 Fra Lene Skelmose »

Offline Maria Lisette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
    • Hyldemors Have
Sv: Dårlige ben
« Svar #4 Dato: 05 August , 2015, 21:33 »
Tak... Jeg har i dag aflivet hanekyllingen. Læste artiklen om hønselammelse - de har ikke haft det med vingerne. Kan ikke rigtig læse mig til hvad jeg skal gøre ved det en anden gang. Jeg kan ikke vaccinere i hvert fald.