Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Drivhus og vagtler  (Læst 199952 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #135 Dato: 27 August , 2010, 16:38 »
Nåååårh, de er skønne!!! Er du ikke bare i drivhuset konstant? ;D

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #136 Dato: 27 August , 2010, 17:05 »
Tak Ina og Christina. Jeg forsøger at holde mig væk, eller i det mindste på et par meters afstand af drivhuset, for jeg er bange for at stresse dem, så de bruger krudt på det i stedet for at vokse og holde sig varme.
Vi synes faktisk, vi kan se, de er vokset siden i går morges, de virker også knap så skrøbelige.
Jeg har foreslået, at vi kunne sætte et webcam op  ;D
Den seneste tid inden klækning har jeg dog håndfodret Ariel på reden med lækre biller , melorm og den slags, så hun er faktisk meget tryg ved mig, men jeg kan godt mærke, at både hende og Bob er noget mere på dupperne, nu da de små er kommet.
Det virker også som om, de har meget mere styr på forældrerollen i år. Måske fordi flere unger virker mere stimulerende, måske fordi de øvede sig sidste år. De gør i hvert fald meget mere ud af at holde samling på tropperne, og udsender en masse kaldelyde, når kyllingerne er udenfor synsvidde.
Stadig 15 levende og livlige kyllinger, og vi er næsten 1½ døgn gennem de første mest kritiske tre døgn *k *k *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #137 Dato: 27 August , 2010, 17:30 »
Fantastisk!!!! *p

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #138 Dato: 27 August , 2010, 17:35 »
de ser da både sunde og friske og stærke ud, Marianne - og hold da op hvor er de bare nuser!!

vi krydser alt hvad vi kan for ALLE dine vagtler. Flot, at det er lykkedes denne gang.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #139 Dato: 27 August , 2010, 22:41 »
HVor er de bare søde Marianne.  *p *p
Håber virkelig at de forblir´ i live. *k

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #140 Dato: 28 August , 2010, 08:07 »
Tak Julie og Lene  :D
Det er sødt af dig at skrive, at det er lykkedes, Julie, men der er lang vej endnu. De fleste bobwhitekyllinger i Danmark er maskinudrugede iflg. det jeg har fået fortalt. Sidste år sagde man til mig, at det var første gang i Danmark, at der var naturudrugede hvide bobwhitekyllinger.
De første tre dage i kyllingernes liv er ekstremt kritiske, og de første to uger er i det hele taget kritiske.
Sidste år havde jeg to kuld, der klækkede, kyllingerne i det første kuld døde indenfor de allerførste dage en efter en. Så fik de et kuld mere, hvor to kyllinger blev 15 dage og så begge døde indenfor det samme døgn, der var jeg ellers begyndt at tro på projektet.
Det første kuld døde nok, fordi bunden var for fugtig, så strøede jeg et tykt lag EasyStrø i hele drivhuset, det var sikkert medvirkende til, at næste kuld klarede sig bedre. Jeg er ikke helt klar over, hvorfor de døde, men måske fodrede jeg dem for ensidigt? Jeg havde ellers kørt det halve Jylland tyndt for at hente diverse foder. Men der var især en slags foder, de var vilde med, og så lod jeg dem få for meget af det, for jeg ville jo så gerne have, at de spiste.
Denne gang er drivhuset i hvert fald knastørt, forældrene har prøvet det før, og jeg har fået alverdens foder, incl. klamme maddiker, som jeg rent faktisk har rørt med fingrene!!! Jeg vasker også hænder TO gange med sæbe bagefter  :o Melorm er knap så ækle, det generer mig ikke længere at tage dem. Biller og den slags er jeg heller ikke så vild med, for de kribler alt for meget.
Denne gang ser det ud til, at kyllingerne spiser af alle slags foder denne gang, så de får forhåbentlig alsidigt nok foder.
Forældrene er gode til at varme dem, da jeg ovre med frisk foder ved 7-tiden, var de små stadig forsvarligt puttet under dundynerne, og jeg kunne se, at de ikke havde spist, så forældrene må have vurderet, at det var for koldt for dem at stå op. Men det er nok usandsynligt, at de ligger og dør af kulde under forældrene.
Her om lidt vil jeg lukke hønsene ud, og så tjekker jeg lige på dem. Jeg regner, med det er vigtigt, at de får noget mad nu, for de har ikke spist siden ved 19-tiden i går aftes, da de gik til ro. Jeg regner med, at temperaturen er meget styrende for, hvornår forældrene lader de små komme frem.
Nå, det blev vist en hel roman  ;D
Nu vil jeg gå over og se til mine babier. *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #141 Dato: 28 August , 2010, 08:11 »
Jeg er sikker på, at vi alle venter spændt og håber på beskeden. "Der er stadigvæk 15 små friske kyllinger"

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #142 Dato: 28 August , 2010, 11:02 »
Den kommer så her, Gunni, jeg tror nok, jeg talte 15 friske og livlige, små, lysegule støvfnug her for lidt siden.
Man kan godt blive knyttet til sådan nogle små nullermænd. *p *p *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

GKV

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #143 Dato: 28 August , 2010, 11:26 »
Dejlig besked, jeg krydser stadigvæk fingre at det fortsætter sådan.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #144 Dato: 28 August , 2010, 13:27 »
puhh man får da helt dårlige nerver af at vente på at der er gået tre dage, så det værste er overstået.....jeg har i det hele taget haft nerverne på højkant hele sommeren da alle mine babydyr har levet i overhængende livsfare næsten i døgndrift, så der er en lille fordel ved at være blevet arbejdsløs så jeg nu kan overvåge alt og alle /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #145 Dato: 29 August , 2010, 09:56 »
Så er de tre døgn gamle, og jeg har med sikkerhed talt 14 her til morgen, jeg tror nu også den 15. er der, det er bare så svært at tælle  ;D
Ungerne er vokset synligt og virker stadig livskraftige.
Forældrefuglene er meget beskyttende, og er ikke særlig glade for mine besøg  <W
Da vi havde fjerkrædag i går, hvor vi også var her, var der heller ingen af gæsterne, der kom i nærheden af drivhuset. Til gengæld kunne de se mange små film og billeder inde i huset  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #146 Dato: 29 August , 2010, 10:50 »
Ej, hvor dejligt at høre!!!! *p

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #147 Dato: 29 August , 2010, 17:15 »
Så ånder vi lettet op i første runde.  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #148 Dato: 29 August , 2010, 19:56 »
Det ser ud til vi også alle kan sove roligt i nat *y
Det er bare for vildt!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Drivhus og vagtler
« Svar #149 Dato: 29 August , 2010, 20:58 »
Ja tålmodighed beløndes.
Jeg ved det selv af erfaring med vagtler.
Hvis du kan få alle til at overleve er det noget af en sensation <M