Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan araucana-høner have kam?  (Læst 6614 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline may-brit

  • Bruger
  • Indlæg: 110
Kan araucana-høner have kam?
« Dato: 30 December , 2012, 09:12 »
Jeg er i vildrede. Jeg har tre aruacanere fra august. Længe har jeg været sikker på, at der er en høne og to haner. Hønen er mindre, har slankere løb og ingen kam. De to andre fulgtes ad i størrelse. Men nu er jeg alligevel i tvivl, om den ene "hane" er en hane. Den er nu lidt mindre end den anden, så nu går mit spørgsmål på, om det kan være en høne, når den har kam? Jeg har heller ikke set den gale, men det kan jo være, den holder mund, når jeg er i nærheden, hvilket den anden bestemt ikke gør...
Altså: Kan en araucana-høne have kam?
0.1 silke, 0.1 blomsterhøns, 0.1 araucana, 0.1 "blomster-cana", 0.2 "sorte dværghøns", 1.2 børn

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Kan araucana-høner have kam?
« Svar #1 Dato: 30 December , 2012, 09:18 »
Alle araucana høner har kam.

Du kan kigge om fjerene i halskrave og saddelbehæng er spidse eller runde. Hvis de er spidse er det en hane.

Men det nemmeste ville være hvis du satte nogen billeder ind. Så er det nemmere at vurdere.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kan araucana-høner have kam?
« Svar #2 Dato: 30 December , 2012, 09:19 »
Araucanaer begge køn har kam. En såkaldt uregelmæssig ærtekam. En ærtekam er faktisk 3 "sammensatte" enkeltkamme.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline may-brit

  • Bruger
  • Indlæg: 110
Sv: Kan araucana-høner have kam?
« Svar #3 Dato: 30 December , 2012, 19:13 »
hvis det med spidse og runde fjer holder stik, så er min første antagelse rigtig, og jeg har to haner. Men jeg har altså en høne uden kam! Finder et kamera frem ved lejlighed, så I kan se.
0.1 silke, 0.1 blomsterhøns, 0.1 araucana, 0.1 "blomster-cana", 0.2 "sorte dværghøns", 1.2 børn

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Kan araucana-høner have kam?
« Svar #4 Dato: 30 December , 2012, 20:56 »
Hvis du har en høne HELT uden kam så er det en fejl og derved også den første høne jeg nogensinde har set uden kam.

Det er rigtigt at kammen hos hønen er væsentlig mindre end hos hanen. Men den har trods alt en kam.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Kan araucana-høner have kam?
« Svar #5 Dato: 30 December , 2012, 21:27 »
Jeg har også een May-brit, den har en rød flad stribe og det er det! Tror det er fordi at der er "Araucana" i omløb, som ikke er ægte. De ligner derhenad, men men. Det er heldigvis mit indtryk, at mine blev solgt i "god tro". Jeg har været uheldig to steder, så jeg har en cirkus stamme adskilt fra den rene stamme, som jeg fik en enkelt af

Vh Louise
« Senest Redigeret: 30 December , 2012, 21:36 Fra Hyggehøns i Dråbyland »

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Kan araucana-høner have kam?
« Svar #6 Dato: 30 December , 2012, 21:49 »
Ha, det er vist dem jeg har også. Men jeg synes faktisk de er pænere end de rene efter skandinavisk standard.

Men lad os gå sammen om at få Cirkusaraucana anerkendt som race. Vi kommer til at spinde guld på vores rugeæg...
« Senest Redigeret: 30 December , 2012, 21:51 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Kan araucana-høner have kam?
« Svar #7 Dato: 30 December , 2012, 22:25 »
Ved nogle racer kan høner have en så lille eller flad kam at man ikke synes det er en rigtig kam, men snarre en rød flad stribe. Som regel kommer der så en synlig kam når de er kommet godt igang med æglægningen.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Kan araucana-høner have kam?
« Svar #8 Dato: 30 December , 2012, 22:34 »
Hahaaaaaa hanemikkel 1-0 Cirkusaraucanas grønne æg er fine i kurven, men i mine øjne slår de ikke de smukke lyse blå fra de renracede

Offline Endjinn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Kan araucana-høner have kam?
« Svar #9 Dato: 30 August , 2013, 22:06 »
Mine to yndlingsdamer havde også ren motorvej mellem øjnene det første halve år. Kammen kom med æggene. Min tredie dame havde lidt kam da hun voksede op og den er zig-zagget nu. Ikke pæn og reel. :(
Sorte Araucana. Lækre sorte Araucana. :D