Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er der en alder?  (Læst 3855 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ego

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Er der en alder?
« Dato: 18 Oktober , 2020, 19:41 »
Jeg vil gerne høre hvornår unge haner må få deres egen flok? Jeg har en ung hane på 3 mdr, han er inviteret til en lille flok på 4 hønniker på 4 mdr. Er der "ansvarligt"?
Jeg har gl dansk landrace, og ved ikke om det er forskelligt fra race til race.
med venlig hilsen Jeanette

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Er der en alder?
« Svar #1 Dato: 19 Oktober , 2020, 16:39 »
Hvis hans kommende harem kun består af 4 hønniker på 4 mdr, så vil jeg mene, at det er forsvarligt at sætte ham sammen med dem.
Han er ikke gammel nok til at sætte sig i respekt over for hønnikerne endnu og han vil sikkert få nogle hak i starten, fordi han er ny i flokken, men det varer nok ikke så længe, inden tøserne begynder at kunne mærke, at de har en leder i deres flok.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ego

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Er der en alder?
« Svar #2 Dato: 19 Oktober , 2020, 18:40 »
Tak for dit svar, han er begyndt på galeøvelser og forsøger at finde sit eget sted. Desuden irriterer han sin far, KYK, så jeg er glad for at det kan gå.
Jeg ved godt, nu, at jeg kom til at skrive på det forkerte sted!

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Er der en alder?
« Svar #3 Dato: 19 Oktober , 2020, 19:23 »
Jeg har 2 hanekyllinger der er langt over skels år og alder - efter min mening - de er vel noget over 30 uger, har fået kam og fine hanefjer, men de er ikke klar over hvem de er.
De andre høner og også jævnaldrende hønniker revser dem daglig. Men de har altså heller ikke en voksen hane at se op til  ;)

Offline Ego

  • Bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Er der en alder?
« Svar #4 Dato: 20 Oktober , 2020, 09:57 »
Hej Hans-Kurt det er dog pudsigt. Det er ham her altså ikke i tvivl om. Han flytter på mandag og så må vi se om hans lillebror klækket en uge senere kan finde ud af hvad han er. Tak for din udmelding det er dejligt at kunne spørge om de, for nogen måske, mest naturlige ting men som man selv ikke kender svaret på.