Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor mange døde navlekyllinger i æg?  (Læst 2760 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mira Skovvirke

  • Bruger
  • Indlæg: 11
Hvorfor mange døde navlekyllinger i æg?
« Dato: 16 August , 2022, 07:57 »
Hej

Jeg har netop for første gang udruget æg i en rugemaskine med plads til 48 æg. Der kom kun 12 kyllinger ud, og den sidste var en navkekylling tror jeg det hedder, med bllommeblære ved navlen. Jeg lagde æggene i om aftenen, og den første kylling kom på 21 dagen om aftenen og så kom de et lille døgn frem. På 23 dagen om morgenen car der et æg der pippede, men det døde. Jeg har fra sorteret ca.18 æg væk som ikke befrugtet eller døde på tidligt stadie. Men kan så se på de æg jeg efterfølge har slået ud(4 stk, så var jeg for trist) at de alle er navlekyllinger... næb, dun, øjne og det hele, med med blommeblære.

Jeg havde købt æg af 4 racer sendt med posten fra 4 steder og så 12 af mine egne. 6 af kyllingerne er fra egne æg. Er det transporten, der er hård? Måske har de været opbevaret for koldt i en køletaske, kan det være problemet?

Det var en hel ny rugemaskine og temperaturen satte jeg til 37.7, som der stod, men jeg havde ikke kontrolt termometer... kan temperaturen have været for lav. Fugtigheden har ligget på ca.44 og præcis da 18 dagen startede kom den op på ca.65. Læste så siden, at mange ønskede den højere, og fik den op på 70-80.

Undervejs har jeg åbnet for at se til stjerner,  og da jeg opleved en der døde i processen med at komme ud, hjalp jeg 2 ud. Men fugtigheden har kun dykket helt kort, da jeg brugte forstøver.

Nogle der kan hjælpe med gode bud på hvad der er gået galt? Så jeg kan gøre det bedre næste gang.

Har nu 12 fine kyllinger med en skruk.

Vh Mira

Offline Mira Skovvirke

  • Bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Hvorfor mange døde navlekyllinger i æg?
« Svar #1 Dato: 16 August , 2022, 14:48 »
Er det mon set rigtige sted på dette forum jeg har skrevet mit spørgsmål?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hvorfor mange døde navlekyllinger i æg?
« Svar #2 Dato: 16 August , 2022, 15:26 »
De mange navlekyllinger og de mange døde fostre sammenholdt med at det ser ud til, der har været en lille forsinkelse i klækningen, kan tyde på at rugetemperaturen ikke har holdt de 37,7 grader, maskinen viste.

Prøv at kigge i dette fejrugeskema

https://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Avl/Fejludrugninger
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hvorfor mange døde navlekyllinger i æg?
« Svar #3 Dato: 16 August , 2022, 19:01 »

Er det mon set rigtige sted på dette forum jeg har skrevet mit spørgsmål?

Skriver du, JA, men her på fjerkræ.dk går det ikke så hurtigt som andre steder. Vi er levet svigter af mange bruger, som er gået over til facebooke og andre sides .

så vi er glade -os der er tilbage - for at du spørger og håber du har tålmodighed med svar  ;)

Offline Mira Skovvirke

  • Bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Hvorfor mange døde navlekyllinger i æg?
« Svar #4 Dato: 17 August , 2022, 22:02 »
Hej Helle

Tusind tak for svar og det gode, overskuelige  skema... det vil jeg gemme :)

Det er underligt for ved sen klækning står der for lav temperatur og ved navlekyllinger står der for høj... og så ustabil fugtighed. Der står så mange forskellige bud om kring fugt. Jeg prøvede at holde den mellem 30 og 40, men den lå på godt 40 det meste af tiden... Tak igen.

Vh Mira