Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gerningsdyret er ... en mår  (Læst 4889 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Gerningsdyret er ... en mår
« Dato: 04 Juli , 2016, 11:58 »
Nu har vi længe manglet æg, og den lokale flok krager og skader har været der ved jeg, for de er blevet taget på fersk gerning i at flyve gennem lemmen i hønsehuset og flyve ud igen med et æg - trælst ... men nu har jeg i løbet af de sidste uger også mistet 8 hønniker.
Først var der 9, så var der 8 ... og nu er der én - uden et spor forsvandt der bare en enkelt en gang imellem og vi har undret os over hvad der dog pænt tog ét dyr ad gange og spekuleret som gale over hvorvidt krage eller skade flokken havde fået storhedsvanvid og nu bortførte 3½ mdrs kyller.

Men i går da jeg var i gang med de nyindførte lige før nat runder, så kom der en mår ræsende inde fra det ene hønsehus med et araucana æg i munden, og en, to , tre så  var den væk ude i buskadsen omkring haven ... arggghhhhhh

Dem jeg kender der har haft mår på besøg har fået taget det meste af hønsehuset på én gang, men de kan så åbenbart også lave en "sniger" og kun hente lidt æg eller en enkelt kylling ad gangen, suk :(

Nu er mårfælden fundet frem og installeret i lidt buskads hvor den kom fra inkl. en lækker bunke æg inde i og udenfor fælden - så håber jeg bare. Mår kan jo være nemme at fange hvis man er heldig, men de kan dæleme også være nogle snu banditter - og sidst men ikke mindst er der jo også at håbe det ikke er en skovmår ...

Det var garanteret også den der slog alle mine små gæslinger ihjel for et par md siden  :-X
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Gerningsdyret er ... en mår
« Svar #1 Dato: 04 Juli , 2016, 19:38 »



 "Mår kan jo være nemme at fange hvis man er heldig, men de kan dæleme også være nogle snu banditter - og sidst men ikke mindst er der jo også at håbe det ikke er en skovmår ..."

Hvorfor er det problematisk med en skovmår?

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Gerningsdyret er ... en mår
« Svar #2 Dato: 04 Juli , 2016, 20:11 »
Den er totalfredet ...
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Gerningsdyret er ... en mår
« Svar #3 Dato: 06 Juli , 2016, 11:37 »
Håber du er heldig med at få fanget den hurtigt :) har hørt at de er vilde med marineret sild, men ved ikke om det passer.
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Gerningsdyret er ... en mår
« Svar #4 Dato: 06 Juli , 2016, 12:09 »
Indtil videre står fælden i hvert fald totalt urørt, æv, æv

Det med sild har jeg aldrig hørt, men det er da et forsøg værd hvis ikke der sker noget snart :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Gerningsdyret er ... en mår
« Svar #5 Dato: 06 Juli , 2016, 12:26 »
Har engang døjet med minkbesøg. En død høne i fælden og vupti. Måske noget kød - der kan udsende lugt.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Gerningsdyret er ... en mår
« Svar #6 Dato: 08 Juli , 2016, 10:17 »
Selvom det er surt, må jeg da sige, at det er en høflig mår, du har besøg af der - sådan kun at tage lidt ad gangen.
Nogen siger, at husmåren ikke jager der, hvor den bor - jeg tænker, at den måske netop kun tager lidt ad gangen, fordi den har set, hvor fyldt spisekammeret er?? :) Jeg ved det ikke, og har heller ikke tænkt mig at prøve - men ville nok tjekke efter mårefterladenskaber på div. lofter.

En død høne/kylling/noget med fjer på gav sikker gevinst i rævefælden, den ene gang vi har haft en plagsom ræv på besøg - derfor gemmer jeg altid selvdøde dyr/dyr aflivet pga af sygdom i kærestens fotofilmogpapir-fryser ;) 
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Gerningsdyret er ... en mår
« Svar #7 Dato: 08 Juli , 2016, 10:38 »
Vi har ingen lofter hvor den evt. kunne være - stuehusets tag er helt nyt og her er i hvert fald intet på loftet. I hestestalden og gildestuen er der åbent til kip, så der er intet loft at være på, resten af stalden har fladt tag, igen uden loft - vi har ingen døde dyr lige pt at lokke med, dem vi mistede er pist borte.

Men den kan jo bo på en af nabogårdene, ved ikke lige hvor stor radius sådan en fætter har - og skovmår bor jo bare i træer hvis det er sådan en bandit.

Men altså går jo i evig angst for at det er i dag at jeg kommer ned og finder HELE hønsehuset nedlagt ...

Fik i øvrigt googlet mig frem til at det med sild er til mink, mår er til døde dyr og æg som foreslået :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Gerningsdyret er ... en mår
« Svar #8 Dato: 08 Juli , 2016, 11:16 »
I nogle BARF-foderbutikker kan man købe døde daggamlekyllinger på frost - måske de kan bruges som lokkemiddel?
Bare en idé :)

Kommer den kun om aftenen eller også om dagen?
Det sidste er jo lidt svært at gøre noget ved, hvis hønsene skal have udgang til det fri.
Men det første kan man i hvert fald forsøge at gøre noget ved, ved systematisk at få lukket alle huller indtil størrelsen af et æg (som det siges mår/mink kan klemme sig igennem).
Som jeg lige har skrevet i en anden tråd, bor mine dyr i en stor stald med masser af adgangsmuligheder for mår. Sidste sommer så vi en mår ved naboen (500 meter væk) og indkøbte volierenet/minktråd i massevis for at skifte al tråd i voliererne i stalden ud med det og lukke af helt op til loftet etc.
… Vi har bare ikke liiiige fået det gjort endnu…  ::)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Gerningsdyret er ... en mår
« Svar #9 Dato: 08 Juli , 2016, 13:36 »
Jeg så den ca kl. 22 om aftenen, og nu hvor jeg har lukket alt af om aftenen har vi betydeligt flere æg og ikke mistet nogle høns siden - så tror den kun er forbi om aftenen, uden at jeg ved det helt.

God ide med de frosne kyllinger, tror jeg faktisk de har i dyrehandlen i Vejle - det vil jeg lige følge op på hvis ikke fælden virker i løbet af weekenden :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn