Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: and med øjenbetændelse  (Læst 4480 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
and med øjenbetændelse
« Dato: 27 Maj , 2010, 06:46 »
Jeg har jo den her lille mindste and som fra dag et bare har været et skvat.  Nu har kræet også fået snask i øjet. igår lå der to gange en hvid skumhinde over øjeæblet, så jeg troede sq den var blevet blind i løbet af natten. Her til morgen er øjet helt lukket. Da det jo er vælteanden der stadig slåes med balancen,så har det jo bestemt ikke gjort det nemmere at den nu kun har det ene øje at orientere sig med.
Hvad skal jeg gøre og hvad kan det være?
Jeg vil om lidt gå ud og bade det i lidt saltvand og håbe at det kan åbne øjet igen. Men kan jeg gøre mere, skal den i behandling?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: and med øjenbetændelse
« Svar #1 Dato: 27 Maj , 2010, 10:48 »
Kom nuuu folkens... hjælp mig!
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: and med øjenbetændelse
« Svar #2 Dato: 27 Maj , 2010, 10:59 »
Jeg har ikke erfaring med øjenbetændelse, men det er smitsomt. Så du skal fjerne anden fra de andre, og holde øje med flokken. Få rengjort deres inventar grundigt.

Du kan bade andens øjne med diverse bade, men måske en hurtigere og effektiv måde er at få dyrlægen til at udskrive nogle dråber der klarer problemet lynhurtigt.

For at undgå problemer med øjnene fremover, så er det vigtigt at ænderne har mulighed for at få hele hovedet under vand. Så renser de selv skidt og snavs væk.

Men hvordan er andens generelle tilstand? Er den så velfungerende at det er ok at behandle den, eller burde den få fred? Dette med tanke på andens andre problemer.
Hilsen Susanne

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: and med øjenbetændelse
« Svar #3 Dato: 27 Maj , 2010, 11:02 »
@ Wanda

Øksen - den bliver aldrig til noget.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: and med øjenbetændelse
« Svar #4 Dato: 27 Maj , 2010, 11:06 »
Der står lidt om øjenbetændelse her :

http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Sygdomme/%C3%98jenbet%C3%A6ndelse

Men ellers kan du få en lille tube Fucithalmic hos dyrlægen, sidst jeg købte kostede det 115,-

Men er det kun det ene øje er det jo ikke så galt, som en her fra forum sagde til mig "hvad den ikke ser på udvejen, ser den jo på hjemvejen"  :D :D

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: and med øjenbetændelse
« Svar #5 Dato: 27 Maj , 2010, 11:10 »
Jeg har SÅ dårlige erfaringer med øjenbetændelse - jeg kan simpelt hen ikke behandle det selv. Næste gang (hvis den kommer) vil jeg helt klart isolere det pågældende dyr straks (det smitter ad h.. til!) og så forsøge mig med diverse husråd og fucitalmic.

Da mine høns havde det for 10 dage siden måtte jeg have penicillin af dyrlægen, men det er jo ikke den sjoveste udvej.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: and med øjenbetændelse
« Svar #6 Dato: 27 Maj , 2010, 19:49 »
Nå, det løste helt sig selv... for første gang har jeg haft besøg af Mikkel eller noget Anden hang i hegnet og det var tydeligt at den var forsøgt at blive trukket ud den vej, men den var for fed ( et havehegn hvor maskerne er 5x10 ca) så hovedet var flået næsten af bugen var sprættet op og der var ikke meget derinde, men ellers var den intakt... det så altså mærkeligt ud... og kan ikke rigtig forstå at hvis Mikkel kunne komme ud og ind at så anden ikke kunne, så stor var den heller ikke, så måske har det været noget andet? MEn død, det er den.... så slap jeg da for at spekulere mere over den  /d
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: and med øjenbetændelse
« Svar #7 Dato: 27 Maj , 2010, 21:06 »
jeg tænker hund, eller ræv.
Kunne det ikke tænkes at anden har stukket hovedet igennem hegnet og er blevet grebet i et snuptag, min gamle hund tog en gang fat i den hidsige hane, der prøvede at tæve den gennem hegnet,, begge overlevede  ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: and med øjenbetændelse
« Svar #8 Dato: 28 Maj , 2010, 22:54 »
Hvis det er et dyr der godt kunne komme ind i indhegningen uden at få anden med ud igen, så vil jeg da gætte på en kat, mink, ilder, mår eller lign.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: and med øjenbetændelse
« Svar #9 Dato: 28 Maj , 2010, 23:13 »
Tjaaa det finder vi nok aldrig ud af.... ;) I øvrigt så er kæmpeællingen begyndt at sige rap... så går ikke ud fra det er en andrik, men en and ;) en stor en af slagsen :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.