Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Duer til slagtning  (Læst 6355 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Duer til slagtning
« Dato: 10 April , 2008, 09:50 »
Jeg sidder og leger lidt med tanken om at have lidt duer til slagtning og avl gående. Det skulle bare være til familien så bare et par eller to.
Men så melder spørgsmålene sig: hvorfor nogen duer egner sig bedst til slagtning og opdræt på hobbyplan? Kan de gå sammen med høns i samme gård og hus? Hvor små skal maskerne være i nettet for de ikke flyver deres vej :) Kan der gå to par på samme område?
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Duer til slagtning
« Svar #1 Dato: 10 April , 2008, 10:15 »
Jeg har haft kingduer og de er eminente til slagtning. Store og kødfyldte. De er dog meget territoriale og kræver et stort hus og voliere, hvis de skal bo sammen med høns og flere par. Og gerne mere end en udgang, da kinghannen kan sidde vagt og ikke lade høns passere. Ja mine sussex havde vagtmester på  :D

Ikke alle kingduer er dog lige gode rugere og forældre. Mine var dog gode.

Den hønsegård jeg havde dengang havde hønsenet og det holdte dem fint inde, men  i dag ville jeg vælge volieretråd eller kyllingetråd. Men det kommer jo an på størrelsen af duerne.

Skulle jeg have duer i dag, vil jeg have duerne i deres egen bolig. Hønsene elsker duefoder, og det er en evig kamp at holde hønsene fra det, dueunger færdes ofte på gulvet lige efter de er gået af reden og hønsene kan være voldsomme, indretningsmæssigt med reder vil det være lettere og man har ikke pludseligt en høne i dueskålen (kings er store og en opvaskebalje er god som rede, det synes høns også).

Så der er mange overvejelser, tanker osv. omkring duehold.

Når du har fundet en race, så hør opdrættere om du må komme forbi og se forhold, hvordan de har indrettet sig, hør til temperament osv.
Hilsen Susanne