Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kønsbestemmelse af Brahma kyllinger  (Læst 4364 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hestelone

  • Bruger
  • Indlæg: 161
kønsbestemmelse af Brahma kyllinger
« Dato: 15 Maj , 2010, 18:32 »
Har nogle læsere her erfaring i at kønsbestemme Brahma kyllinger. Mine er Agerhønefarvet, eller måske hedder de noget andet.

Jeg har 35 stk. men synes der er ret stor forskel i størrelsen nu, hvor de er 19 dage gamle. Kan jeg mon gå ud fra at hanerne er de største?

Eller der det mon ikke en retningslinie. Håber i kan hjælpe mig snarest, da flere er solgt og rart af have lidt høns tilbage jo.

På forhånd tak. Hilsen Lone

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: kønsbestemmelse af Brahma kyllinger
« Svar #1 Dato: 15 Maj , 2010, 22:13 »
De guld sort/båndede som de kaldes nu er rimelig nemme at se forskel på, idet hane kyllingerne begynder at blive mørkere (mere rødbrune og sorte) ved 3-4 ugers aldren ca.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: kønsbestemmelse af Brahma kyllinger
« Svar #2 Dato: 16 Maj , 2010, 12:34 »
Jeg har ikke nogen erfaring med lige nøjagtig brahma'er men ved de fleste agerhønefarvede kyllinger er hovedparten af hanerne lysere, og ikke helt så klare i aftegningerne, ved klækning, som hønerne er. Vi snakker ikke om en kæmpe forskel men for det "trænede øje" kan man udpege en del af hane kyllingerne allerede ved klækning.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline hestelone

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: kønsbestemmelse af Brahma kyllinger
« Svar #3 Dato: 16 Maj , 2010, 16:42 »
Hej

Jeg takker for svar. Nu de er ca. 20 dage gamle er der klart forskel på kyllingerne. en del er lys brune, og synes de er de mindste og de lidt størrekyllinger har mørkere brun farve og sort i de fjer, som er kommet.

Så det ud til, at jeg har ca. halvt af hver   :)

Har nogle læsere kendskab til "Brahma-avlere" i jylland. Vil gerne have bla. blå Brahma, men tror de lidt svære at få fat på





Offline Micher

  • Bruger
  • Indlæg: 437
Sv: kønsbestemmelse af Brahma kyllinger
« Svar #4 Dato: 16 Maj , 2010, 23:05 »
Altså jeg er stille begyndt at avle blå brahma.

Men der går nok lidt tid før der rigtigt et gang i det..
Kan evt. snakke sammen senere på året, hvis det ikke er for stor ventetid for dig..
Mvh

Michael