Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: frossen vand  (Læst 18842 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: frossen vand
« Svar #30 Dato: 21 December , 2009, 23:20 »
@ Magnus.

Det er korrekt, selvfølgelig, som Finn forklarer.

Jeg valgte at beskrive regnestykket som jeg gjorde fordi de fleste el-ting til almindelige husholdninger typisk opgives med energiforbrug i watt. Selv støvsugere, opvaskemaskiner og andre strømtyve opgives typisk i watt.

Så ingen hokus-pokus i det. Blot for at gøre det lettere 'tilgængeligt' for alle.
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: frossen vand
« Svar #31 Dato: 22 December , 2009, 00:10 »
Åh altså, I kære mænd! ;D Det er så skønt at I går så meget op i sådan noget som det her *p For jeg synes det er dræbende kedeligt, og vil meget hellere sidde og sy en ny slynge eller et par bukser...eller lave en ny mad-ret osv., end jeg vil regne sådan noget ud :D

Og min skønne mand, som rigtig mange gange har prøvet at lære mig et eller andet med at jeg skal "pinge" hans pc, og så åbne for en eller anden kanal, så han kan fjernstyre min pc, bærer over med mig gang på gang, og fixer det der skal fixes for mig...så får jeg lov at slippe, og laver ham en kop kaffe istedet ;D Det er lige som dét skal være! ;D *h

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: frossen vand
« Svar #32 Dato: 22 December , 2009, 00:35 »
Æhhh, jeg står altså ikke tidligt op..
Kan lide at sove længe, *gg

Men i forstod det jo godt, men altid dejligt med et lille grin.

Jeg har faktisk det sidste par dage prøvet at have en lanterne ude ved hønsene med et fyrfadslys, og det hæver altså temperaturen adskillige grader, her til morgen var vandet ikke frosset, selvom lyset selvfølgelig var brændt ud.
Man kan bruge det samme i drivhuset om foråret, for at undgå nattefrost..
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
Sv: frossen vand
« Svar #33 Dato: 22 December , 2009, 07:43 »
Idéen med et lille (jule-)lys i hønsehus eller stald lyder godt. Jeg har dog en indgroet skræk for netop fyrfadslys, da jeg med egne øjne har set aluminiumsbunden antænde og brænde lystigt. Men et almindeligt stearinlys i en lanterne? Hmmm, jeg er på vej i tænkeboks kan jeg mærke...
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: frossen vand
« Svar #34 Dato: 22 December , 2009, 07:53 »

Det var dog en rigtig smart og enkel ide med en laterne i hønsehuset, hvis altså huset har størrelsen til det  /o

Jeg vil til gengæld helt sikkert stjæle din ide til drivhuset til foråret.

Tak for rådet Børge  <E
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: frossen vand
« Svar #35 Dato: 22 December , 2009, 10:13 »
Nu bor jeg jo i det midtjyske og her bider kulden sig grundigt fast om natten. Mine "stakkels" 5 høns varmer hinanden i redekasserne, men nu bløder mit moderhjerte altså for dem. De får varmelampen (som de havde som kyllinger).

Regnestykke eller ej - og strømforbrug ligeså. Så må manden hoppe og danse. ;) (Hvis han gjorde det ude i hønsehuset, kunne det jo være der blev lidt varmere. ::))

Og så lang kan den danske vinter jo heller ikke være. Hønsene klarer jo fint frostgrader, men -15 synes de altså er lidt meget af det gode.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline The Mother

  • Mangler profiloplysninger
  • Indlæg: 357
0
« Svar #36 Dato: 22 December , 2009, 10:14 »
0
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 11:34 Fra The Mother »

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: frossen vand
« Svar #37 Dato: 22 December , 2009, 11:06 »

Jeg ved godt, at det ikke er særlig fornuftigt at gøre, da temperaturforskellene for hønsene bliver større, og da høns skulle kunne klare ret lave kuldegrader...

...men..

Jeg har altså også tændt for den store kyllingemoder, jeg anskaffede i efteråret tiltænkt netop dette formål. Jeg har sat forlængede ben på den, tændt den på højeste styrke og pladseret den i et lille læskjul i den overdækkede hønsegård.

De dage hvor temperaturen var nede på omkring -10 grader, kunne hønsene søge derind og "varme" fødder i ca. +5 grader. Det var de meget glade for uden dog at ligge der hele tiden. De skiftedes lidt til at tage n varmer..og så ud igen.

Det gav mig en meget bedre samvittighed og jeg havde ikke ondt af de små mere.

De har ikke vame i hønsehuset, da det er ganske lille, og når lemmen er lukket, kan de sagtens varme det op selv.

...og denne blødsødenhed har ikke givet forkølelse.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Magnus

  • Bruger
  • Indlæg: 696
  • magnusfundal@gmail.com
Sv: frossen vand
« Svar #38 Dato: 22 December , 2009, 14:02 »
Æhhh, jeg står altså ikke tidligt op..
Kan lide at sove længe, *gg

Men i forstod det jo godt, men altid dejligt med et lille grin.

Jeg har faktisk det sidste par dage prøvet at have en lanterne ude ved hønsene med et fyrfadslys, og det hæver altså temperaturen adskillige grader, her til morgen var vandet ikke frosset, selvom lyset selvfølgelig var brændt ud.
Man kan bruge det samme i drivhuset om foråret, for at undgå nattefrost..
Her må jeg lige nævne en lille episode fra min barndom.

Der er egentlig tale om flere episoder. Jeg havde en fascination med levende lys og ditto lamper, hvilket havde skaffet mig en slags lanterne af metal til at stille et fyrfadslys i.
En hamrende upraktisk foranstaltning, der ikke var til at bære nogen vegne fordi håndtaget nærmest sugede varmen fra fyrfadslyset.
Desuden - og her kommer historiens morale - vågnede jeg op hver morgen med et nedbrændt fyrfadslys og med sorte sodringe omkring næseborene.
Det var fint nok med et fyrfadslys, men ad for søren, og tænk på, hvad der så kom videre ned i lungerne. Så det fik min far mig hurtigt talt fra igen.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Sille

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
  • Jeg har 13 høns og 1 hane
Sv: frossen vand
« Svar #39 Dato: 15 Januar , 2010, 16:31 »
Jeg skal ud at rejse i en uge, og skal have andre til at passe hønsene. Jeg tror ikke jeg kan får dem til at komme kl. 6 om morgenen og skifte vand, som vi selv gør. Hvor længe kan høns undvære vand, hvis uheldet nu skulle være ude, at vandet er totalt frosset, som vi har været ude for et par gange her i vinter?
Hilsen Sille

Offline kokki

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 47
  • Rebecca Kok
Sv: frossen vand
« Svar #40 Dato: 15 Januar , 2010, 16:44 »
Jeg har gjort det at. Jeg har taget en lampe fatning og lavet et hul ca halvejs nede i en spand. (altså fra siden) Oven på spanden har jeg sat en hundeskål af stål. Jeg bruger en 25 w pære. Og jeg vil gætte på at vandet ca. holder 15-20 grader.
Med venlig hilsen Rebecca
 Lykkelige ejer af:
0,1 wyandotteblanding
1,5 Jersey kæmpe blå
0,4 Jersey kæmpe sort

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: frossen vand
« Svar #41 Dato: 15 Januar , 2010, 17:06 »

Køb en varmeplade eller gør som Kokki..

Høns kan IKKE undvære vand - heller ikke i kortere perioder.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: frossen vand
« Svar #42 Dato: 15 Januar , 2010, 17:07 »
Jeg ville købe en varmeplade, jeg har selv en og den er super.

Hehe, Helle du kom først  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: frossen vand
« Svar #43 Dato: 15 Januar , 2010, 17:10 »

Det gjorde jeg Marianne  ;D

Jeg har også været SUPER glad for min varmeplade her i vinter.
Det er så dejligt at vide, at der altid er adgang til vand for hønsene
ligemegt hvad /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Sv: frossen vand
« Svar #44 Dato: 15 Januar , 2010, 18:36 »
Da vi var på juleferie bruge vi en varmelampe hen over vandet... det fungerede også godt  /o

Go' ferie