Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan det lade sig gøre at holde fasaner?  (Læst 12550 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Kan det lade sig gøre at holde fasaner?
« Dato: 28 November , 2009, 20:31 »
Hej, jeg vil lige høre om det kan lade sig gøre for mig at holde fasaner hos os..

Vi har et fint størrelse hønsehus med en lille hønsegård til.

Hønsegården står altid åben, så hønsene render i vores have. Vores "flyvende" høns flyver aldrig så langt væk, de flyver dog over hegnet, men kommer altid ind til natten - meningen var at vi kun skulle have haft et par høns i hønsehuset og hønsegården, men de stortrives bare i haven  ;D Vi bor på landet, og vi har marker rundt om vores hus. Der sidder ofte en vild fasan i en busk  ;D

Jeg synes det er SÅ hyggeligt med de fasaner  /o så jeg tænkte på når min silke går skruk, at jeg kan ligge nogle fasan æg under og lade dem gå frit sammen med hønsene med den risiko at de flyver ud på markerne..

Går fasaner selv ind til natten som hønesene gør?? eller hvor sover de uden i naturen?

Er det for stor en risiko at tage, hvis de fx blander sig sammen med vilde fasaner og måske tager sygdom med hjem?

Jeg ville synes det var fantastisk hvis fasan bestanden voksede lidt herude  ::)  eller bør jeg holde mig fra det..

Mvh
Vigge


Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Kan det lade sig gøre at holde fasaner?
« Svar #1 Dato: 28 November , 2009, 20:38 »
Jeg vil garantere dig at de "forsvinder" inden de er 15 uger gamle. Det kan godt være at de i et stykke tid vil være i nærområdet men på et tidspunkt ser du dem kun et par gange om måneden og når foråret kommer vil den stærkeste fasan hane jage de andre hanner væk.
Hvis du vil beholde dine fasaner så skal de være i en lukket voliere. Og det dur ikke at lukke dem ud i haven en gang imellem fordi at du får ondt af dem. De går ikke ind i gården igen.
Hos dem jeg kender der har fasaner, går fasanerne kun ind i huset så længe de er små og følger skrukhønen.
Når de er voksne overnatter de udenfor.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Sv: Kan det lade sig gøre at holde fasaner?
« Svar #2 Dato: 28 November , 2009, 20:46 »
ok jamen det ville også være fint for mig hvis de kunne få et liv i det fri derefter.. tror du at de på den måde vil kunne klare sig? hønsene lever jo forholdsvis "vildt" hjemme hos mig i haven/på markerne.. Det eneste tidspunkt de er lukket inde, er om natten. Min bekymring vil være kattene.. men fru skruk passer vel på dem mens de er små?

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Kan det lade sig gøre at holde fasaner?
« Svar #3 Dato: 28 November , 2009, 21:30 »
Om de alle klare sig skal jeg ikke kunne sige. Hvis den efterfølgende vinter er hård går der vel også nogen til... Evt. kan du smide lidt hvede udenfor og holde øje med om de kommer og æder det.

Der er jo stor forskel på skrukhøner. Så om hun/den kan holde kyllingerne beskyttet kommer jo an på hønens evner. Men når fasanerne, størrelses mæssigt, er mellem en gråspurv og en solsort så vil de være vidt omkring og altså også langt fra skruk hønen.
Hvis du har en lukket hønsegård så ville jeg da lade dem gå der, de første 8-10 uger, hvis jeg var dig.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kan det lade sig gøre at holde fasaner?
« Svar #4 Dato: 29 November , 2009, 08:34 »
Vi har nogle vilde fasaner, der holder til i vores have, som ligger op til grønne områder. Vi har en sort spand m. låg fyldt med hvede, i bunden er der et hul og sådan en spiral-dims vi har købt i en jagtbutik. Når fasanerne (og hønsene) pikker på spirallen falder der lidt hvede ud, så man kan fodre uden at hveden bliver våd og uden at det tiltrækker rotter eller andet stads.
Fasanerne er ikke udruget her, men vilde.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wahanna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Kan det lade sig gøre at holde fasaner?
« Svar #5 Dato: 06 Marts , 2010, 23:03 »
Jeg har de seneste 10 år udruger fasaner til udsætning. og har derfor erfaring med hvorledes man bedst holder sine udsatte fasaner "hjemme"
der er flere forhold der spiller ind når man har med fasaner at gøre og ønsker de ikke forsvinder når de får fri adgang til naturen

Omgivelserne skal gerne være fasan egnede (fasaner holder af at gå i moser eller i skovbrun hvor de kan finde føde) dernest er de glade vis der er en del fugt eller sjap vand hvor de skal holde til.


Skruk høns kan kun holde kyllingerne i nærheden de første uger efter de har oplevet friheden...
(jeg anbefaler man holder på kyllingerne til de er 12-15 uger gerne gående sammen med alm hønse kyllinger de har nemlig en utrolig berolinge virkning på fasanerne - men hold et vågen øje med fasanerne ikke piller hinanden - gør de det har de for lidt plads - så sørg for at have et STORT volierer til fasanerne..

Fodring kan i lang tid holde dem nær huset - eller i det mindste i den tid på dagen de er sultne (de er vilde med majs og hvede) spred gerne majsen og hveden i mellem nogle trær med let hånd så de kan/skal bruge lang tid på at gå og finde hvert enkelt korn. dettte kræver selvf. et fredligt område og sørg altid for der er tilgængelig føde netop på dette sted....

Rov tøj så som Ræv - mink- mår og div rovfugle(musvåge, duehøg, fjeldvåge mfl.) skal selvfølgelig værende Ikke optrædende i det områdefasanerne ønskes udsat i. da bare en enkelt hendelse med disse gør at fasanerne føler sig utrykke og flytter - der er mange måder til at undgå disse rovtøj - jeg ikke vil komme nærmere indpå hvordan dette lader sig gøre...

Jeg har haft gode erfaringer med fasaner der har gået sammen med høns i en lukket hønse gård i et årstid (dvs- de fasaner jeg har haft gående til vidre avl) de får deres frihed når de har lagt de æg jeg skal bruge - så kan de selv nå at få et hold kyllinger i naturen - disse fasan høns har jeg haft meget tamme og de holder sig meget ofte i nærheden af hønse gården i mindst 1 år efter de er blevet fri... dette gælder dog ikke deres evt. kyllinger

Med hensyn til om fasaner hiver sygdomme med ind i hønse gården - så skal man ikke være bange for det - det er som oftest den anden vej - at udsatte fugle smitter de vilde fugle - desværre

0.1 Breton
1.9 Fasan
2.5 lys Sussex


Listet i prioteret orden :)

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Kan det lade sig gøre at holde fasaner?
« Svar #6 Dato: 15 Marts , 2010, 17:36 »
@wahanna : .... der er mange måder til at undgå disse rovtøj ...  ???  Det er der garanteret mange herinde der gerne vil have uddybet en hel del !!!!
Står det at læse i et jagt-blad eller ?   

Jeg tror ikke jeg tager munden for fuld , hvis jeg underskriver :

på mange rovtøj plagedes vegne

kh   jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Wahanna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Kan det lade sig gøre at holde fasaner?
« Svar #7 Dato: 22 Marts , 2010, 22:26 »
@Hanegalgak -
Der er virkelig mange måder at undgå preditorer - vise ting står i jagt blade andre må man selv have fantasi til at udtænke...

men jeg nævner da gerne at jeg årligt bruger en del tid på at holde bestanden af ræve nede - dvs. Jeg skyder gerne alle de ræve jeg kan komme til igennem hele sæsonen - sidste år blev det til 12 stk på min godt 30 Ha... og har hjulpet naboerne af med yderligere en snes stykker...
Jeg bruger ofte et hareskrigsfløjte for at lokke ræve til når jagten står på...

Duehøge og musvåger er meget nemme at skræmme væk med f.eks  en plast ørn, eller andre af deres naturlige fjender.... skægt nok egenlig da der ikke nogen naturlig bestand af ørne i mit område... 


hvad jeg gør yderligere for at holde rov tøj borte tåler ikke dette forums lys  ;D
0.1 Breton
1.9 Fasan
2.5 lys Sussex


Listet i prioteret orden :)