Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: luftvejs problemer ved nyankommende,  (Læst 21308 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pylle pylle

  • Gæst
luftvejs problemer ved nyankommende,
« Dato: 07 November , 2009, 13:14 »
Jeg har anskaffet mig 2 nye silker. den ene, lyder snot forkølet, som om hendes hals er fyldt med slim. hun raller og lyder ærlig talt ikke for godt.. jeg har dog en stor overbevisning om, at det er en grim forkølelse. den anden lyder anderledes.. det lyder som om hun trækker vejret igennem et sugerør.. ikke slimet, men,, ja den bedste jeg kan sammenligne med er et lille rør.. kan det være luftvejsmider?

de er isoleret hver for sig, og jeg har givet dem hele arsenalet af midler og hønseguf i spandevis.
 
jeg har et middel mod luftvejsmider, men, tror i det er det?? eller er det forkølelse?

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: luftvejs problemer ved nyankommende,
« Svar #1 Dato: 07 November , 2009, 18:56 »
Jeg har lige været turen igennem min flok hvor det rammer de nye, se evt min tråd "hjælp jeg har mistet en høne". Jeg fandt ud af at de havde orm (havde dog lige behandlet mod orm, men turen om igen)og selv om jeg behandler og tjekker jævnligt mod utøj, havde de meget utøj, sådan nogle hudfarvede små bæster. Nu er de dog næsten helt friske men et par stykker smånyser da stadig lidt. Kan det være det?
Kan nu også sagtens bare være en grim forkølelse da det jo er årstiden for sådan noget. :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

pylle pylle

  • Gæst
Sv: luftvejs problemer ved nyankommende,
« Svar #2 Dato: 07 November , 2009, 19:32 »
tak for dit svar.. Jeg ved ikke om det er orm, jeg har nærstuderet deres afføring, og det så meget fint ud.. jeg tror det er forkølelse ved den ene, men den anden, er jeg i tvivl om.. jeg syntes heller ikke hun spiser noget..

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: luftvejs problemer ved nyankommende,
« Svar #3 Dato: 07 November , 2009, 20:05 »
Mine ville heller ikke rigtig spise. Hvis deres klatter er tynde i det kan det skyldtes orm for jeg troede da heller ikke jeg havde orm fordi der ikke var orm i klatterne :) Men tror dog nok at mine var blevet ramt af en forkølelsen oveni også.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Kilgod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: luftvejs problemer ved nyankommende,
« Svar #4 Dato: 07 November , 2009, 20:18 »
Hmm måske et side spørgsmål til dette link.

Men jeg troede utøj var sorte lopper lige som hos vores katte???? hvordan får I øje på dette utøj hvis det er hudfarvet som Bettina skriver?

Ormekur, hvor henne skal jeg hente/købe det til mine høns? og er det noget på tupe eller pilleform og hvordan sikre I jer at alle jeres høns får noget mod orm?

Ved ikke om mine høns har orm, men eftersom de aldrig har fået noget for orm, ville det vel være en god idé at give dem en kur,,, eller hvad syntes I?
Mange hønsehilsner fra Susanne.

pylle pylle

  • Gæst
Sv: luftvejs problemer ved nyankommende,
« Svar #5 Dato: 07 November , 2009, 22:41 »
deres klatter er meget fine, under omstændighederne..
med hensyn til behandling indtil videre, har jeg givet dem chock spray, droplop, nix creme og vaseline. kalkben har de nemlig også.  de får hønseguf, huvasan vitaminer og pegrin hvidløg i vandet. de får også hønseguf. så har jeg givet en lille omgang friskhakket persille. den ene spiser ikke så meget.. men håber på det er fordi hun er flyttet idag..
med hensyn til orme-kuren, så har min dyrlæge sagt, at de helst ikke bare giver ormekur, med mindre man er sikre på dyrene har orm, fordi at de nødigt skulle gå hen og blive resistente over for medicinen. han har dog snakket om, at man kan give dem en enkelt dråbe enten frontline eller det andet, kan ikke huske hvad det hedder, at det slog alt ihjel, men jeg vil ikke hænges op det, for det er længe siden, og kan ikke huske ordret hvad der blev sagt!


Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: luftvejs problemer ved nyankommende,
« Svar #6 Dato: 08 November , 2009, 08:38 »
Så er det nok bare en forkølelse :) Så skal jeg give frontline istedet for tror jeg da, har nemlig spekuleret i om de ku tåle det.

Kilgod: Syntes du skal bruge saltsyre 3-4 gange om året da jeg tror at det er en bedre virkning end ormekur, det både forebygger og tager orm, det vil jeg bruge fremover men hvor meget der skal bruges kan jeg ikke lige huske, men det er der nok en anden der kan. ;) Ellers prøver jeg lige at finde en tråd det står i senere i dag.
Utøj kan være rød(blodmider), sort og hudfarvet. De hudfarvede kan du se pible rundt ved deres hud, og hønsene vil nok sidde og ryste på hovedet og klø sig meget.
Men ser jeg dem igen vil jeg prøve at give dem der ikke giver æg, en dråbe frontline som pylle pylle skriver.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: luftvejs problemer ved nyankommende,
« Svar #7 Dato: 08 November , 2009, 09:40 »

Har I prøvet "America"DROP_LOP?.

Jeg giver mine et par dråber hver forebyggende, og sammen med masser af hvidløg, tror jeg, at hønsene smager ganske forfærdeligt for mider, lus og lopper.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: luftvejs problemer ved nyankommende,
« Svar #8 Dato: 08 November , 2009, 10:44 »
Angående saltsyrebehandlingen, så er det da muligt at den kan gøre tilværelsen sur (!) for de tilstedeværende orm, men forebyggende er den altså ikke. Det er de andre ormemidler heller ikke. Det ville ellers være rart ;).
Vi er nok nødt til at vælge mellem at behandle med regelmæssige mellemrum eller akceptere at vores fjerkræ ligesom alle andre fugle har en vis mænde parasitter - og så skride ind når det bliver for voldsomt. De går jo trods alt tættere end de vildtlevende fugle og har dermed et større smittetryk.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: luftvejs problemer ved nyankommende,
« Svar #9 Dato: 08 November , 2009, 13:21 »
Hov ja det var en fejl jeg fik skrevet forebyggende, ups. Det jeg ville have skrevet var at det tog orm i opløbet hvis man får orm :D
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

pylle pylle

  • Gæst
Sv: luftvejs problemer ved nyankommende,
« Svar #10 Dato: 08 November , 2009, 15:40 »
spørg lige dyrelægen om fuglene kan tåle frontline og program vet..

jeg giver mine dyr droplop.. som jeg også har skrevet længere oppe. ´den ene høne har spist lidt brød idag. men ikke andet.. den anden æder helt godt jeg er lidt usikker på om jeg skal beholde den ene, eller om det vil være mere humant at aflive hende.. hendes tæer er helt ødelagte af kalkbensmider.. jeg smider lige et billede ind i morgen.. jeg har givet dem nix, og de får igen om et par dage.. de er bare så ulækre at se på.. sådan helt tyndhudede blå/røde i det.. nogle af tæerne er sorte i spidserne.. så der er nok koldbrand i?? hun skraber fint i gruset.. måske genere det hende ikke.. ??

jeg tager lige et billede af dem i morgen.. men det er ikke for sarte sjæle!!

pylle pylle

  • Gæst
Sv: luftvejs problemer ved nyankommende,
« Svar #11 Dato: 08 November , 2009, 19:12 »
I får billederne nu.. for hvis det er synd for dyret, skal den selvfølgelig aflives..
billederne kan virke lidt ulækre, selvom de desværre ikke er den kvalitet jeg ville ønske..
Jeg vil også gøre opmærksom på, at de har fået en gang NIX creme, som har taget langt størstedelen af "kalken"
Det som bekymre mig, er at huden ser megt tynd ud, der er faktisk ikke flere skæld, men om det kommer lidt med tiden??

en anden ting, er den bagerste tå, som sidder på benet til venstre. det sidder lidt løst, og der skal ikke meget til før det begynder at bløde.

men hun skraber altså i jorden.. så.. måske det ikke har betydning??

Offline Anne Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • fokusfoto.dk
Sv: luftvejs problemer ved nyankommende,
« Svar #12 Dato: 09 November , 2009, 15:18 »
Uhhh, det ser ikke godt ud - Jeg ved hvor du har dem fra, ikke det bedste sted at købe dyr, men dit gode hjerte løb af med dig... det er jo svært at se dyr have det skidt - Er spændt på om de kan reddes - håber en ekspert hurtigt vil give dig et godt råd!

Mvh Anne Vibeke

« Senest Redigeret: 09 November , 2009, 16:02 Fra Anne Vibeke »
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline G. Lausen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 503
  • Grafitti :)
Sv: luftvejs problemer ved nyankommende,
« Svar #13 Dato: 09 November , 2009, 15:29 »
ang Frontline - jeg har sådan en spray flaske med Frontline - mod lus og lopper... anbefalet af dyrlægen... så det får mine et PUST af hver 4. uge ca.... flasken indeholder ca. 2 dl.. ca...  :D
bruger ikke de der pipettetingester på hønsene... kun på hundene  ;D

Måske I kan bruge det til noget?
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Anne Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • fokusfoto.dk
Sv: luftvejs problemer ved nyankommende,
« Svar #14 Dato: 09 November , 2009, 15:36 »
Jeg synes det er ret vigtigt, at der hurtigt tages stilling til, om det er ok med sådanne fødder(se billederne)

mvh Anne Vibeke
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn