Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Jombovagtler  (Læst 2157 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline vlr

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
    • staldbunny.dk
Jombovagtler
« Dato: 02 November , 2009, 19:34 »
Så har jeg endnu et par spørgsmål angående min Jombovagtler, som jeg håber, der er nogle her, der kan hjælpe meg med.

Jeg har 1,3 jombovagtel, de 1,2 er mørke og den sidste er lys spættet. En eller flere af de mørke fugle, begyndte omkring kønsmodningen, at hakke den lyse til blods. Jeg har haft hende isoleret i et par uger nu og hun er helt uden men nu. Jeg er lidt bekymret for at sætte hende sammen med de andre fugle igen, da jeg ikke ved, hvorfod de overfaldte hende, frygter jeg, at de vil ovefalde hende igen. Jeg har tænkt over, om hun er blevet ovefaldet af de andre, fordi hun skilder sig farvemæssigt ud. Er der nogle der har erfaing med af få en sådan fugl tilbage til flokken?

Et spørgsmål er omkring, hvor varmekrævende de er. Jeg har hele sommeren haft den gående i et udendørs volier, med de er nu kommet ind i et uopvarmet skur. Kan de klare sig her hele vinteren, eller kræver de opvarmning, når frosten sætter ind?

Jeg vil være glad hvis der er nogle der kan svare mig på disse to spærgsmål.


 
Barnevelder, New Hamshire og Brahma

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Jombovagtler
« Svar #1 Dato: 03 November , 2009, 11:32 »
Jeg har ikke direkte erfaringer med jumbo-vagtlerne.
Vi har californiske topvagtler og blå skælvagtler.
Generelt kan vagtler godt tåle kulde (også frost), men ikke fugt og træk. Jeg vil mene, at du sagtens kan have dem i et uopvarmet skur vinteren over, så længe de bare er i ly for elementernes rasen.

Mht. til den hakkede høne, så kunne jeg godt forestille mig, at det hænger sammen med farven. Hun er simpelthen den, der skiller sig ud, som anderledes.
I så fald tror jeg ikke på, at du kan få hende integreret. Man kunne selvfølge farve fjerene, meeeen.. her er vi vist ude på overdrevet :D

Man kunne jo prøve at bygge et trådbur, som kan stå i de andres bur, og sætte hende i det.. sådan så hun er sammen med dem, men uden at de kan nå at hakke hende, og så tage den derfra.